Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2013 kl. 14:00 #158107
Carl
DeltagareJag skulle definitivt rekommendera dig att läsa på om avancerad display-annonsering via YouTube och deras TrueView bl.a.
Blir du duktig på detta så kommer du att kunna rulla klipp i helt rätt miljöer, vilket jag tror skulle vara den absolut bästa kanalen att marknadsföra det här klippet.
Att fÃ¥ en video av den här arten att bli viral känns svÃ¥rt, Ã¥ det har inget med er att göra utan om ”wow”-värdet pÃ¥ det hela.Här har du en länk till Google’s studiematerial för certifiering inom ”Advanced Display Advertising”: Display Advertising Advanced Exam
Lycka till!
8 januari, 2013 kl. 13:24 #158102Carl
Deltagare@Sam 58616 wrote:
Tack för det, jag upplever likadant.
Varför är Keyword Tool ett stort skämt? :confused:
17 december, 2012 kl. 08:34 #157262Carl
Deltagare@GregerA 57704 wrote:
Det är ett tag sedan jag tittade lite i Googles regler, så jag kan dels minnas fel, och de kan ha ändrat reglerna, men så här uppfattade jag det:
Det är ok att använda någon annans namn/varumärke som sökord.
Det är inte ok att visa någon annans namn/varumärke i annonsen.
SÃ¥ om Philips vill använda Sony som sökord sÃ¥ är det ok, sÃ¥ länge de bara visar ”Philips TV – ett bättre alternativ” typ – men alltsÃ¥ inte ”Vill du ha nÃ¥got bättre än Sony” typ.
SÃ¥ länge ett varumärke inte är skyddat ”hos” Google sÃ¥ är det fritt fram att använda ett varumärke i bÃ¥de sökord och annonstext.
Den advokaten som hotar med stämning kanske borde botanisera lite i Googles regelverk innan de agerar sÃ¥där. Kan ju bli kostsamt för deras del. Onödigt inte minst dÃ¥ det tar typ fem minuter att anmäla ett varumärke för skydd i Googles nätverk.EDIT: OM ett varumärke är skyddat sÃ¥ kommer din annons inte att bli godkänd. Med andra ord: sÃ¥ länge din annons är godkänd och ”live” sÃ¥ kan du sitta lugnt i bÃ¥ten.
(Ska väl även tillägga att det i vissa fall kan förekomma separata överenskommelser, men som sagt, så länge din annons är godkänd av Google så borgar Google för att din annons är enligt regler godkänd)17 december, 2012 kl. 08:25 #157261Carl
DeltagareOvan givna svar tycker jag förklarar hur din frågeställning egentligen bör se ut.
Men för att besvara din fråga (med egen erfarenhet av ett 60-tal olika konton) så spenderas det mellan 100 kr / dag till 20 tkr / dag, beroende på bransch och företag.För att förtydliga lite vad Connywesth säger; för att ta reda på om din budget bör kallas begränsad eller ej så måste du ju veta 1) Vad är din budget/dag & 2) Vilka är de absolut mest aktuella sökorden för dina produkter och vilka sökvolymer samt vilken konkurrens är det på dessa sökord.
För att du ska få så mycket klick för din budget som möjligt krävs det att dina annonser har ett bra QS (Quality Score), eftersom att QS är en av faktorerna som avgör din faktiska klickkostnad som ej är att förväxla med ditt MaxCPC, och det enda du själv kan göra för att få så hög QS som möjligt är att se till att dina annonser är så relevanta som möjligt för sökningen som triggar en visning på din annons samt att annonstexten är utformad på bästa sätt mot den som söker. Vad som händer då är att användaren i regel klickar mer på just din annons eftersom att den tilltalar både i utformning och relevans, du får då en högre CTR (Click-Through Rate) vilket direkt påverkar din QS.
Alltså; Begränsad budget = Skjut enbart (med precision) på de absolut mest aktuella sökorden för din produkt.
Obegränsad budget = Skjut (med precision) på alla sökord som är aktuella för dina produkter.17 december, 2012 kl. 08:08 #157258Carl
Deltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändÃ¥ diskuteras Adwords här sÃ¥ tänkte jag frÃ¥ga en frÃ¥ga… Finns det nÃ¥gon Adwords konsult som lämnar nÃ¥gon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara sÃ¥ att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan sÃ¥ att säga.
När jag frÃ¥gade dom som jobbar pÃ¥ Adwords ( Dem som hjälper dig komma igÃ¥ng i telefon ) sÃ¥ sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa nÃ¥gon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”
Kan man garantera ett resultat? Nej. Varför? Det här är en dynamisk plattform som branschmässigt påverkas av yttre faktorer. De som säger sig kunna garantera ett resultat skulle jag vara vaksam över att ingå affär med.
DÄREMOT så kan man ju garantera försäljning, eller iaf bättre värden, om man ser att en kontostruktur är dåligt utformad. Men det går ju som sagt inte att garantera några specifika siffror.Om den personen du talade med på Google tyckte det var onödigt att använda sig av en konsult så kanske han bedömde ditt fall som såpass enkelt att hantera att det inte fanns någon idé med att plocka in en konsult.
Varför andra plockar in konsulter brukar oftast handla om att de inte har tid att göra jobbet själva, de har inte tillräckligt med kunskap för att kunna hantera sitt AdWords-konto eller så vill de anlita en professionell byrå för att kunna få rapportering och optimering på ett sätt som de inte kan få på egen hand.12 december, 2012 kl. 13:49 #157063Carl
Deltagare@Jimmy Öström 57541 wrote:
Vad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;)
:
SEO = En svordom
PPC = NÃ¥gon sorts plast
Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
SEM = semesterHär har du en länk till ”Google Glossary” om du känner att du behöver peta pÃ¥ kunskapen om alla olika termer och akronymer i branschen.
12 december, 2012 kl. 12:13 #157052Carl
Deltagare@Sam 57530 wrote:
Nej, jag tycker att jag borde ha mer än 10-15 organiska besök från ett ord med 133 sökningar/dag och där jag ligger högst placerad.
Jo klart när det är organiskt vi talar om så borde ju dina topp-placerade länkar generera mer klick än runt 10%, men talar man om SEM så är en CTR på ~10% inget att höja ögonbrynen över när det handlar om ett väldigt specifikt sökord där du har väldigt hög relevans med en annons.
Sen är det ju faktiskt så också att det är ett mänskligt beteende med i ekvationen, vilket inte alltid är så logiskt, och med såpass små volymer kan det också vara som så att det blir aningens för lite data för att det skall vara statistiskt signifikant för att kunna dra slutsatser åt endera håll. Men som ngn var inne på så finns det ju säkerligen fler högt relevanta länkar och annonser som tar en del av trafiken, vissa sökningar kanske inte ens genererar någon trafik till ngn över huvud taget (ngn som har sökt fel, ångrar sig, kommer på en bättre lämpad söksträng osv).
12 december, 2012 kl. 10:15 #157046Carl
Deltagare@Finch Sverige 57511 wrote:
Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.
Jag tycker du generaliserar lite väl här. Jag hÃ¥ller med om att man i de flesta fall bör se till vad förhÃ¥llandet kostnad/intäkt säger om arbetet byrÃ¥n gör i avseendet att säkerställa att det av byrÃ¥n tillförda värdet bör överstiga byrÃ¥ns arvode. Men sen finns det fall, precis som i marknadsföring generellt, där en aktör ”köper” marknadsandelar i en mer lÃ¥ngsiktig strategi. DÃ¥ behöver inte alls det arbete som byrÃ¥n tar betalt för överstiga den direkta vinsten som kampanjerna driver, eftersom att värdet i den här ekvationen sitter i antalet vunna nykunder.
Gällande avtalslängder så tycker jag inte heller att man kan säga att det bara är byråer som tjänar på långsiktiga avtal. Jag kan hålla med om att om det handlar om en byrå som inte alltid levererar så är det ju byråns vinst om avtalet skrivs på längre tid eftersom att de förmodligen skulle tappa kunden annars. Men sen har vi ju den kundtypen som också gör en satsning på en byrå och vill säkerställa en handlingsplan med delmål och mål som är satta över en tid, då vill ju inte kunden att byrån helt plötsligt säger upp uppdraget. Så då finns det ett klart incitament från kund att skriva ett långsiktigt avtal.
Men jag tycker som sagt att varje byrå skall kunna erbjuda kunden allt från noll månaders bindningstid (naturligtvis 30 dagar uppsägning) till avtal på 36 månader.12 december, 2012 kl. 09:48 #157045Carl
DeltagareSvårt å ge någon vidare förklaring med så pass lite insikt i hur det ser ut egentligen, men en fråga dock; som jag tolkar det tycker du att dina AdW-annonser på detta sökord borde ha minst 50% CTR?
11 december, 2012 kl. 13:07 #157002Carl
Deltagare@mickevvs 57472 wrote:
Nyfiken på vilka ni är
, nu när du skrev ”Vi jobbar sÃ¥här”.
Ja precis, kolla min profil.
Jag är här i egenskap av ”person som intresserar sig för digital marknadsföring”, inte för att marknadsföra oss. Vi gillar att hjälpa till!
Så klota på med frågor om du tror att jag skulle kunna vara till användning, jag kommer inte att skicka någon faktura.
/C
-
FörfattareInlägg