Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #144096
    cropverktyget
    Deltagare

    @pyhobby 43129 wrote:

    Efter att ha läst genom tråden som Dan tipsade om så hade jag varit lite smått tveksam till Textalk om det vore jag som skulle göra valet. Det verkar ju vara några som vill byta från Textalk till någon annan plattform, exakt varför har jag ingen aning om. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer man hitta saker man tycker är mindre bra med alla plattformar.

    Såg att Talex nu också erbjuder unik design (ingår i priset) förutom på sitt minsta paket, precis som Wikinggruppen gör. Det är något jag hade uppskattat mycket om jag skulle dra igång en ny butik idag.

    Men som sagt, testa demobutikerna och vrid och vänd på allting ett par extra gånger:)

    Frågan är: vilken nivå är det på den där unika gratisdesignen?
    Tanke: Om jag anlitar Textalk men lägger mellanskillnaden på design som jag tjänar på månadskostnaden och räknar på att jag kan räkna hem designkostnaden på första året kontra motsvarande gratis design men högre månadskostnad framöver? Det är en sak jag skulle fundera på om jag skulle välja system. Som du säger det är mycket att ta ställning inför innan man väljer. Gratis är inte alltid godast! :)

    #144088
    cropverktyget
    Deltagare

    @Parvelito 43125 wrote:

    För att jag trodde att många butiker betydde att det fanns resurser till att hänga med i den snabba utvecklingen. Fast Textalk är inte särskilt snabba med att anamma nya trender och funktioner. Den stora massan med användare verkar snarare vara en broms än en motor (samt kanske också ägarnas vilja att stapla slantar på bankkontot). Jag har förstått att det till viss del också berott på att man programmerat in sig i ett hörn, och har behövt lägga mycket resurser på att förändra koden bakom hela butikslösningen.

    Under alla omständigheter så kände jag att det var dags att dra vidare.

    Så det hade inget alls med att deras prismodell passade dig och din verksamhet till en början?

    Som sagt många gånger i denna tråd är ju det som är det primära att man skall följa sitt behov och efter plånbokens möjligheter.

    Med stor säkerhet så bygger alla plattformar in sig i ett hörn, speciellt de gamla aktörerna som byggt sina plattformar på dåtidens sätt att skriva kod i alla former, det var inte länge sen Textalk hade fördel att man inte hade frameset medan Jetshop och E-butik tvingades skriva om sina plattformar för att möta seo-kraven osv. Nu är det upp till Textalk att se till att komma ut ur det hörnet som du skriver om så att de också hänger med i tiden, det händer väldigt mycket som inte märks för kunder men det kommer visa sig framöver.

    Av ren nyfikenhet, vad är det för önskemål/måste n som du känner måste levereras för att din verksamhet skall kunna utvecklas?

    #144074
    cropverktyget
    Deltagare

    @Parvelito 43122 wrote:

    Priset är inte så betydelsefullt.

    Varför valde du Textalk ifrån första början när du startade din verksamhet?

    #144072
    cropverktyget
    Deltagare

    @Parvelito 43090 wrote:

    Så här är det:

    Om man inte kan själv, så hamnar man alltid i klorna på konsultföretag. Det spelar ingen roll om man valt Jetshop, Textalk, Magento, OsCommerce, Prestashop, Kodmyran eller vad som helst. När man inte kan själv får man vackert acceptera att det kostar pengar och tar tid att få saker gjorda, och alltför ofta blir det inte alltid riktigt som man ville ha det. Man får lov att kompromissa.

    Det är inget konstigt, de som har kunskapen vill ta betalt för den. De som satsat många tusen timmar på att utveckla en plattform vill ha betalt för det också. Opensource eller något annat spelar ingen roll, vi pratar om en naturlag.

    Därför är det ganska viktigt att när man väljer webshop så får man försöka staka ut var man kommer att vara om några år, och vad man behöver då. Jetshops kundlista är lång, och innehåller många kända namn. Att insinuera att alla dem är korkskallar som valt Jetshop som leverantör tyder på ett ganska inskränkt tänkande. Kanske borde man istället fundera över hur Jetshop lyckas med sin modell och lära sig ett och annat.

    Inskränkt är det när accepterar en kostnad bara för att någon tar den, ingen gör fel i sin prissättning så länge folk är beredda att betala för det? Tror inte att utvecklingskostnaden är den enda aspekten till prissättningen, rätta mig om jag har fel men Jetshop vad jag minns rätt har en en del investorer som puttat in pengar i en verksamhet som inte alltid har visat positiva siffror de första åren…klart som snus att dom vill ha tillbaka sina pengar… det är troligtvis det och deras marknadsföring/säljavdelning som kostar mest i sammanhanget. Ingen kan ta Jetshop ifrån dem att dom lyckas ta betalt, frågan är om du som kund skall behöva betala så mycket för dessa funktioner… bara du som kan avgöra genom att välja ett annat alternativ eller acceptera priset.

    #143982
    cropverktyget
    Deltagare

    @Rikard 43022 wrote:

    Du menar att ni har obegränsade resurser för utveckling så om jag köper en grej så går det inte ut över er övriga to-do-list?

    All utveckling som gynnar plattformens kunder måste ses som det primära, en to-do-listas prioriteringar ändras ifrån vecka till vecka många gånger. Så om någon köper en viss utvecklingstid så KAN det påverka eller så ligger det inom ramen för vad man har balanserat in under den tiden samtidigt, bara för att en kund köper sig en funktion behöver det inte drabba annan utveckling. Lite off topic kanske men hoppas det är svar nog.

    #143961
    cropverktyget
    Deltagare

    @Jimmy Öström 43000 wrote:

    Läser man ditt inlägg kan man lätt tolka det som om ni alltid gör funktioner utan kostnad om ni bara har några som vill ha det. Skulle så vara fallet vore er sida perfekt;)

    Plattformen utvecklas hela tiden men inte i takt med önskemål om funktioner osv, hade vi gjort det, då hade den varit perfekt… nu är det helt enkelt att de flesta funktioner som tillkommer ingår i månadskostnaden…men hamnar i olika versioner… prisbilden för Textalks abonnemang har inte ändrats sen minst 5-6 år tillbaka. Tolkningen av text är alltid fri men kan bli fel ibland, hoppas detta är lite tydligare :)

    #143953
    cropverktyget
    Deltagare

    @Jimmy Öström 42969 wrote:

    Nja fast nu är ju inte verkligheten så svart och vit som du skriver.

    Jag lägger enorma pengar på utveckling (nästan bara i ADMIN då det är där jag kan spara mest tid/pengar).

    Av mina krav och specar kanske 80% är specifika för mig och då kommer dessa aldrig komma med som standard och jag ser inget fel i detta alls.

    Skulle alla låta allt ingå som standard i en shop (som det låter som att ni gärna gör) så skulle eran sida och många andra vara perfekta.

    Jag vet att ingen hemsida är perfekt, långt ifrån och er är inte heller perfekt.

    Så det kommer alltid finns krav att ett plattforms företag kan göra dom specialfunktionerna en specifik e-handlare kräver och även såklart betalar för.

    Nu förstår jag inte din poäng med mitt som är svart och vitt?

    #143928
    cropverktyget
    Deltagare

    @pyhobby 42967 wrote:

    Utan att lägga någon värdering i vad du skriver så vill jag bara inflika att så länge du har “www.textalk.se/webshop” vid ditt namn här på forumet så kommer du bedömas som en företrädare för företaget. Jag kommer i alla fall göra så, på samma sätt som jag ser Kodmyran, Tonys med flera som representanter för sina plattformar.

    Då skall jag ta bort det om det går för att undvika missförstånd, man var tvungen att fylla i allt när man blev medlem.

    #143926
    cropverktyget
    Deltagare

    @Rikard 42960 wrote:

    Skandal, man förväntar ju sig att få all utvecking inbakad i månadskostnaden, nu verkar det som att de som bara betalar månadsavgift halkar efter pga några betalar sig före? Liknar ju marknadsekonomi, likt den Jetshop idkar?
    En annan fråga, representerar du Textalk här?

    Nu är det inte så att du kan betala dig före någon kö men du kan dock slippa vänta på att flera måste efterfråga just din funktion genom att du beställer den av företagets utvecklingsavdelning (denna funktion brukar gagna inte bara beställaren utan även massan), en funktion kan vanligtvis prioriteras in av företaget om det finns stort behov utifrån era önskemål och dessa ingår oftast i månadskostnaden. Så jag ser bara positivt till detta för kundernas del, så med andra ord finns ingen skandal.

    Nej jag skriver i egen regi men är dock anställd på Textalk. Så alla åsikter är mina egna utifrån mina erfarenheter och tycke och har inget med företaget jag är anställd på.

    #143925
    cropverktyget
    Deltagare

    @Kodmyran 42959 wrote:

    Alla jobbar på olika sätt och jag tänker inte kritisera en kollega för hur den väljer att prissätta, vi har inte en susning över hur olika kodbaser ser ut eller vilka kostnader det är förknippat med för jetshop att göra utveckling. Som du säger är det upp till kunden att avgöra vad som är rimligt eller ej, och göra sitt val därefter. Att anklaga en kollega i branschen för ocker är enligt mig otroligt fult, och inget jag någonsin tänker göra och jag trodde i min enfald att sådana dumheter ägnar sig ingen leverantör åt. Sedan vad som ingår för utveckling i olika plattfirmar och vad du alltså får för din månadskostnad är väldigt olika i olika företag. Det är lättare att utveckla vissa saker än andra och självklart prissätter varje företag efter sin verklighet, kodbas, antal kunder och de mål man har med sitt företag och sin plattform.

    Nu är det så att jag må jobba i branschen och är anställd på en konkurrerande plattform men jag skriver helt i privat regi och inte för företaget som anställt mig och detta är mina privata åsikter som jag lägger ut på forumet, för att ge mina erfarenheter och tankar likväl som en kund mot en plattform.

    Är det så att jag personligen anser av erfarenhet att något är överprissatt har jag all rätt att yttra mina åsikter sen är det upp till andra att misstycka, jag står dock fast vid att prissättning är hög. Sen har du helt rätt i att jag inte vet exakt men precis som du generaliserar så gör jag det med och jag tror att vi med stor sannolikhet inte är helt ute och cyklar med den insikten av de befintliga verktygen som finns där ute.

    Som jag nämnde om Like-boxar som många företag tar en klumpsumma för är ju ett sätt att ta betalt för för så som du säger kunna betala sina löner… men om man redan tjänar bra på sin timkostnad behöver man ju inte 4-dubbla det för att okunskapen eller bekvämligheten tillåter det? Slutligen…den som betalar kostnaden kan inte i efterhand beklaga sig… det är väldigt viktigt att man som kund tar reda på vad man har för behov och värderar det mot vad som finns i plånboken. Ännu viktigare är att man tänker på detta innan man väljer plattform så man slipper sitta fast med avtal som nämnts tidigare i den här tråden.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)