Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143901
    cropverktyget
    Deltagare

    @Jimmy Öström 42937 wrote:

    Sen självklart ska det väl ingå underhåll och utveckling om man betalar hyra för sin lösning. Men det betyder inte att om jag vill ha en special funktion (som ni vet att jag vill ha massor) så ingår självklart inte detta i någon månadsavgift.

    Alla plattformar har brister, det kan man inte sticka under stolen och med allt ifrån några hundra till 2-3 000 kunder kommer det alltid finnas önskemål och funktioner samt idéer om hur saker kunde ha varit. Det finns ingen möjlighet dessvärre att göra alla nöjda, det gäller för er att leta fram det som passar ert säljtänk bäst när dagen går mot ett beslut.

    Man måste kunna skilja på en inbyggd funktion som redan finns och som kan användas av en mångfald eller om en enskild individ beställer en funktion som den är beredd att betala för för att gå före en utvecklingskö osv, dock så kommer då kostnaden sällan ligga på 4 000kr utan troligtvis högre. I det här fallet tar man betalt för en inbyggd funktion som säkert är betald sen länge.

    Jag tror iofs du redan är medveten om det men vill bara poängtera det för andra som kanske inte tänker den tanken.

    #143900
    cropverktyget
    Deltagare

    @Dan 42852 wrote:

    Jetshop vill kanske beräkna en vinst på dubbla kostnaden för att vilja göra funktionen. Med en internprissättning på 600 sek blir det 48 papp de ska dra in för break even vilket är 12 kunder, vilket inte är ett orimligt estimat och således är prissättningen rimlig.

    Om de däremot har 1000 kunder på funktionen kan den kanske anses som orimlig, men en prissättning kan inte bara baseras på en subjektiv kunds åsikt utan måste även värderas utifrån säljarens anskaffningskostnad om man ska kunna påstå att något är ocker.

    Det är ju mer rimligt att dom har cirka 1500 betalande kunder och resten är de så kallade freeabonnemangskunder dom har och 12 kunder har sannolikt redan köpt tjänsten så din teori om att det är orimligt är mer sannolikt i dagsläget vilket leder till det fakto att det lutar mer åt definitionen ocker… man tar betalt för att man kan ta betalt och visst man kan resonera att min tid lägger jag hellre på att sälja och packa och fakturera och dom lägger in funktionen åt mig och jag är nöjd. Det man skall ha i beaktning är ju att funktionen är ju redan byggd en gång och det tar säkert 40h att bygga in en sådan funktion men skall man behöva ha ett så orimligt pris? Det är som man sett på andra byråers prissättning på 3 500kr för att sätta dit Likebox-funktion på en sida och detta med copy&paste tar cirka 10 minuter att göra rent tekniskt… det är i mitt tycke ocker..man sätter en fast kostnad istället föra att bara debitera för den påbörjade timman för kunden är i sitt okunnande inte medveten om hur lite tid det tar…ja då är det ocker likväl.
    Även om du debiterar för den påbörjade timman har du redan gjort en bra affär i det fallet då 50 minuter kan läggas på annat fast den timman är betald.

    Man kan bara gratulera Jetshop till att dom lyckas sälja funktionen till det priset. Jag hade inte köpt resonemanget för underhåll så som de många gånger utrycker sig på sin facebooksida som anledning till sin prissättning,
    för dom har ju fler säljare än utvecklare om man kollar deras personalsida.

    #143897
    cropverktyget
    Deltagare

    @Kodmyran 42815 wrote:

    Min poäng var att företag tar betalt för det man kan ta betalt för för att överleva, ungefär som att ni tar betalt för drift av ett open source system och en hel del pengar för att installera ett designtema. Ni tar betalt för det ni kan få betalt för , och andra företag tar betalt för annat de kan få betalt för , det är inget konstigt med det

    Men har man inte månadskostnaderna för plattformen för att det skall gå runt?
    Varför skall man behöva ha både en månadskostnad samt extra debiteringar för ytterligare funktioner? Om du har utvecklat en funktion som FB-kommentarer som är på 4 rader kod bör ju då detta fördelas på säg som Jetshop har någonstans 2-3000 kunder och dessa betalar för plattformen redan med månadskostnad på en siffra på 995:- vilket jag gissar är lågt för att vara Jetshop så bör det rimligen inte kosta varje installation 4 000kr ytterligare, kostnaden för underhåll är inte en rimlig ursäkt för ett sådant pris… den enda riktiga anledningen är att man tar betalt för att folk är villiga(eller okunniga att inse att det är orimligt) att betala för det. Det är upp till kunden att avgöra om det är rimligt eller ej… vi kan ju bygga nya funktioner utan att debitera för dem och våra månadskostnader är troligtvis bland de lägsta i landet bland e-handelsplattformar. Underhåll och utveckling bör ju ingå i den rullande månadskostnaden.

    #143734
    cropverktyget
    Deltagare

    @Parvelito 42762 wrote:

    När man kommit en bit med sin webshop och har en del anställda, eller när man är ett företag med en del anställda som vill börja med ehandel som komplement till sin verksamhet, så upptäcker man att varenda timme som någon anställd lägger ned kostar 300-500kr. Därtill är det förmodligen inte dataprogrammerare man har i sin personal, utan kanske någon ekonom, en marknadsförare, ett par säljare, logistikpersonal, inköpare och en receptionist. I det läget är inte några tusenlappar hit eller dit det viktiga, utan att man har någon på andra sidan som förstår vad man menar och som har råd att betala sin personal övertidsersättning/ta in mer folk för att ordna det där NU.

    Det är inte konstigare än att man åker till verkstan med sin nya bil och betalar dem 4.000kr för att byta tändstift, olja och oljefilter samt smörja gnisslande gångjärn och kontrollera en del funktioner. Det kan man också göra själv, men de flesta väljer att låta verkstaden göra det ändå. Det finns till och med en del som betalar för att se på en fotbollsmatch, fastän man alldeles gratis kan läsa resultatet på nätet. :D

    Som kund är fördelen att man kan välja leverantör och väga de kostnader som e-handelsplattformen lägger på sina funktioner likväl som man kan välja bilverkstad för vad dom tar i timmen för att byta ens tändstift och olja… frågan är mest i ett sådant här fall hur många timmar tar det för en plattform att implementera en funktion samt vad skall det behöva kosta kunderna för att företaget skall kunna räkna hem timmarna man lagt, med kunskapen att vi erbjuder många av dessa funktioner kostnadsfritt i vår konkurrerande plattform så kan jag bara säga att jag håller med författaren av denna tråd att det är lite väl prissatt för många av de funktioner så som kopplingar mot betalsätt och kommentarsfunktioner. Vi som levererar plattformarna har helt enkelt olika syn på hur man skall ta betalt helt enkelt. Val av e-handelsplattform är lika tricky som att resa med Ryan Air…man får helt enkelt kolla vad det blir för slutkostnad efter vad man har för behov.

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)