Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2012 kl. 23:36 #150580
Ellis75
DeltagareHur frestande det än är skulle inte jag heller gå ut med namn/foto på personen. Som en del redan påpekat gör det i många fall mer skada än nytta. Även om hämndbegäret kokar i en tror jag helt och fullt på att människor som beter sig så här till slut faller i sin egen fälla.
Tror dessutom att de flesta av oss har rÃ¥kat ut för blÃ¥sningar. Jag har det dÃ¥ sannerligen – bÃ¥de frÃ¥n kund – men även frÃ¥n nÃ¥gon jag försökte ge en chans till att ta sig ur ekonomisk misär.
Avseende kunden sÃ¥ är hon Ã¥talad för bedrägeri frÃ¥n flera hÃ¥ll och kommer sÃ¥ smÃ¥ningom fÃ¥ en dom. Tar normalt 3 Ã¥r, men förr eller senare fÃ¥r hon vad hon förtjänar. Avseende människan jag gav en chans – hon sköt sig själv i foten. Hon gapade efter för mycket och förlorade hela stycket. Inget av det hon höll pÃ¥ att bygga upp finns kvar. Det rasade när jag efter ganska mycket huvudbry till slut beslutade mig för att dra undan handen efter att nästan ha blivit helt uppäten.
Jag kan inte tycka annat än att det är rättvist. Jag har inte gjort nÃ¥got för att ”hänga ut” nÃ¥gon av dem, ändÃ¥ har de bägge förlorat stort. Jag Ã¥ min sida har vunnit en hel del erfarenhet, vilket i sin tur innebär att jag inte kommer tillÃ¥ta mig själv att falla i liknande gropar igen. Man fÃ¥r helt enkelt försöka gÃ¥ vidare. Men jag lider med dig. Vet precis hur ont det gör och hur tungt det känns.
12 augusti, 2012 kl. 10:11 #150219Ellis75
DeltagareHar ganska många. Både inom mode, film och TV samt inom frisörvärlden. Första gången ett känt namn dök upp reagerade jag. Liksom andra gången. Numera är det vardagsmat
12 augusti, 2012 kl. 09:50 #150217Ellis75
DeltagareHelena, 36 år och har varit e-handlare sedan 2009.
Är inriktad på frisörbranschen med fokus på löshår, men har sedan 2011 släppt på tidigare frisörmonopol och har numera även privatkunder. Främsta skälet är helt enkelt för att det är så lätt att få tag i produkter som egentligen är förbehållna porfessionella aktörer i och med EU-medlemsskapet. Man får anpassa sin verksamhet efter hur verkligheten ser ut helt enkelt.
Jätteglad över att jag hittat hit. Har självklart gjort en hel drös med tabbar under resans gång och förhoppningsvis kan jag dela med mig och lära utav övriga som huserar här.
12 augusti, 2012 kl. 09:17 #150212Ellis75
Deltagare@Prix 49872 wrote:
Hur resonera du när du fortsatte med detta i hela 1,5 år och endast fick 10 kunder?
Innötning. Jag ansåg att jag behövde finnas där med tanke på hur många frisörgrossister det finns. Det finns inte många frisörgrossister med mina produkter, men de som finns har alla helsidesannonser i Frisörtidningen. Jag ansåg att det var viktigt att jag syntes bredvid dem. Idag har jag insett att det inte spelar någon som helst roll. Learning by doing. Även om det var lite väl sent
11 augusti, 2012 kl. 22:32 #150203Ellis75
DeltagareKonsumentverket har massor med bra information. Ta en extra lÃ¥ng titt där och särskilt pÃ¥ distans och hemförsäljningslagen, e-handelslagen och konsumentköplagen. Konsumentverket – Startsida – Konsumentverket
11 augusti, 2012 kl. 22:23 #150202Ellis75
DeltagareEtt förslag så du kan bredda sortimentet utan att det kostar skjortan är att försöka förhandla fram ett avtal med lokala hantverkare som går ut på att hantverkaren får betalt för produkten när den är såld. Du sprider deras hantverk via din webshop. De behöver inte göra mycket mer än att vänta på att varan köps. Lägg på en marginal som fungerar och ersätt hantverkaren när du fått betalt. En idé kan också vara att sätta en tidsgräns. Har varan inte sålts inom x-veckor/månader tar du bort den.
Kanske är det bara en av tio som nappar på ett sådant erbjudande. Kanske har du tur och fem nappar. Hur som helst skadar det inte att försöka och har du tur så kan du bredda lagret och locka fler kunder utan att det kostar stora pengar i lagerhållning.
I övrigt hÃ¥ller jag med mÃ¥nga av tidigare talare angÃ¥ende reklam och annonser. Jag hade annonser i frisörtidningen i 1,5 Ã¥r. Helsidor. Dessa kostade runt 25 000 – 30 000 kr per annons. Totalt gav dessa 1,5 Ã¥r ca 10 kunder. Behöver jag säga att det INTE var värt det?
Blocket annonserade jag pÃ¥ jättelänge och det är helt klart det som gett mest i frÃ¥ga om nya kunder. Därefter är det helt enkelt ryktesspridning. Har du en bra produkt och ger bra service sprids det snabbt. Har du en produkt som är synlig sprids det ännu snabbare. Bloggar kan bÃ¥de hjälpa och stjälpa. Väljer du annonsering genom en blogg, se dÃ¥ till att använda nÃ¥gon som du kan stÃ¥ för. Vi har bara tvÃ¥…och bägge passar helt perfekt till vÃ¥ra produkter och mÃ¥lgrupp.
I dagsläget annonserar vi inte över huvud taget. Vi har bara vÃ¥ra tvÃ¥ bloggerskor. ÄndÃ¥ växer vi sÃ¥ snabbt att vi knappt hinner med. Bara i Ã¥r har vi ökat med över 100% jämfört med föregÃ¥ende Ã¥r. I ett sÃ¥dant läge är det naturligtvis MYCKET frestande att ta in ett ännu större lager och ännu fler produkter. Men mitt rÃ¥d är ändÃ¥ att vara lite försiktig. Tar man in nÃ¥got nytt tar man in ett mycket litet lager och kollar hur försäljningen gÃ¥r, INNAN man plockar pÃ¥ sig ett jättelager. Risken finns att man inte fÃ¥r sakerna sÃ¥lda, hamnar i likviditetsbrist och skuldfälla och till slut – i allra värsta fall – konkurs.
Lycka till!
11 augusti, 2012 kl. 21:56 #150201Ellis75
DeltagareVi hade ocksÃ¥ en sÃ¥dan kund som du beskriver. Det var fel pÃ¥ precis allt, ändÃ¥ fortsatte hon att handla…gÃ¥ng efter gÃ¥ng efter gÃ¥ng. Fakturorna betalades alltid för sent – de flesta fick gÃ¥ till inkasso. Även detta brÃ¥kades det naturligtvis om.
Till slut blev jag så less att jag spärrade hennes konto och talade om för henne att eftersom vi inte kunde göra henne nöjd så valde vi att inte längre expediera hennes beställningar.
Det tog naturligtvis hus i helvete. Vi var usla pÃ¥ kundservice. Vi skulle gÃ¥ i konkurs. Hon hade startat ett av Sveriges största AB och visste minsann allt som gick att veta om precis allt – och sÃ¥ fick vi nÃ¥gra arga ”rÃ¥d”.
Mitt sista svar till henne var ett ”tack för tipsen och lycka till med framtida leverantörer”. Fick ganska mÃ¥nga mail efter det men de Ã¥kte i papperskorgen. Jag antar att hon tröttnade till slut. Nu har vi inte fÃ¥tt nÃ¥gra mail pÃ¥ länge.
Annars har jag märkt att det var mycket försök till att få ersättning och rabatter precis när vi var nystartade. Som nystartat företag tar man ju allt lite hårdare och lite mer personligt. Detta gjorde dock att vi utarbetade rutiner för alla nya typer av klagomål som uppkom. Självklart ersätter man när något faktiskt är fel, men i många fall verkar det handla om att kunden spenderat lite för mycket (vi säljer ju sk lyxvaror), använt varan och sedan ångrat sig.
Vi kräver numera alltid att få varan tillbakaskickad till oss vid ev. klagomål så att vi kan undersöka den. Håller produkten inte utlovad kvalité ersätter vi utan krusiduller. Är det inte så, ja då skickar vi tillbaka varan till kunden med en utförlig motivering till varför vi inte ersätter. Vi förklarar också för kunden att den alltid kan vända sig till KO som i sin tur kan hjälpa till med ett ärende hos ARN (vi följer självklart deras rekommendationer).
Jag tror personligen att det är jätteviktigt att sätta en gräns och sluta vara så jäkla rädd för kunden. När kunden har fel har den fel. Då får man stå på sig och i sådana lägen är det bra att ha rutiner samt veta lite vart man står i lagen. Många gånger handlar det också om magkänsla. Vissa kunder är ju sk storkunder. De handlar mycket och ofta och kan produkten. Får man ett klagomål från en sådan kund bör man kanske, åtminstone första gången, ersätta med en ny produkt utan att kunden ska behöva genomgå alla procedurer med returer och undersökningar. Händer det om och om igen, ja då får man förklara att man måste undersöka varan för att försöka hitta felet. De flesta kunder är trots allt precis som vi själva och vill bara ha en vara utan defekter.
Och där sätter jag nog punkt innan jag totalt babblar bort den här tråden
11 augusti, 2012 kl. 17:33 #150191Ellis75
DeltagareÅterkoppling till det långa inlägget jag skrev om mitt missnöje med Svea tidigare. Även vår handläggare på Svea fick ett utförligt mail om vad vi var missnöjda med angående Svea och deras tjänster och varför vi ville säga upp vårt avtal med dem. Mailet vidarebefordrades till chefen för Svea WebPay som ringde upp mig direkt och faktiskt bad om ursäkt. Cred för att hon ringde, men det hjälper ju inte just vår situation.
Förhoppningsvis tar de kanske tag i just de bitar som många verkar vara missnöjda med. Kanske kommer de få en kundtjänst framöver som faktiskt kan kallas kundtjänst. Och kanske slipper andra företag ett alltför stort missnöje med Svea. För övrigt drabbas väl de hårdast som har företag med ganska många kunder/köp och lite större företag. Så för de som är små märks det nog inte så mycket.
Blev även informerad om att en internutredning skulle göras på personen som skött vårt regressärende. Chefen för Svea WebPay sa inte mycket mer än att hon höll med om att ärendet inte skötts bra, men vi vet ännu inte om det kommer dras tillbaka eller om vi kommer få de svar vi frågade efter. Återstår att se. Det blir dock _Aldrig_ mer Svea för vår del.
7 augusti, 2012 kl. 22:16 #150014Ellis75
DeltagareVi har kört med Sveas tjänster (bÃ¥de B2B och B2C – faktura plus delbetalning) i snart ett Ã¥r och jag har aldrig i hela mitt liv varit sÃ¥ missnöjd med ett företag och deras sk. service.
Vi håller på att förhandla fram ett nytt avtal med Klarna, med vilka vi haft avtal tidigare och alltid varit 110% nöjda. Dels är de fenor på att ta hand om våra kunder och dels är deras service gentemot deras egna kunder outstanding. Det har den åtminstone varit för oss.
På grund av olika omständigheter och omstrukturering av företaget sa vi upp avtalet med Klarna 2010. Men så, för drygt ett år sedan, samt på grund av att vi växer så det knakar, gjorde vi ännu en omstrukturering och behövde då ett utomstående bolag som kunde ta hand om fakturering, kredit- och bedrägeririsk. Just vid det tillfället kunde inte Klarna erbjuda oss B2B lösningar så vi vände oss till Svea.
Och som sagt. Det har varit otroligt mycket problem. De är snabba på att betala ut pengar, men tack vare Sveas arroganta inställning och ovillighet att hjälpa våra kunder med så enkla saker som att lämna besked om skuldsaldon, när fakturor blivit betalda etc. har gjort att vi nästan tappat några mycket viktiga kunder. Vi fick tillbaka dem, men att använda Svea är att skjuta sig själv i foten och skaffa dåligt rykte till sitt företag.
Vi har, upprepade gÃ¥nger, blivit uppringda av vÃ¥ra kunder som blivit skickade till oss frÃ¥n Sveas kundtjänst med frÃ¥gor vi inte kan besvara – helt enkelt för att vi inte har tillgÃ¥ng till de uppgifter kunderna behövt. Det har framför allt rört sig om frÃ¥gor om kvarvarande skuldsaldon, frÃ¥gor om när fakturor har blivit betalda samt hur mycket som har betalats och frÃ¥gor om nÃ¥gon faktura är obetald. Man kan i administrationsgränssnittet se en del information – men mycket är sÃ¥dant som bara Svea kan se och som Svea enligt deras avtal och policy ska hjälpa till med.
Ett alldeles för stort antal kunder har också hört av sig om att de inte har fått originalfakturorna (vilka i vårt fall skickas ut från Svea direkt), däremot har de fått påminnelser och inkassokrav. En av våra kunder råkade ut för detta vid vartenda köp och till slut lade vi över kunden på vår egna faktura. Vi har inte en enda gång haft problem avseende sena eller uteblivna betalningar från denna kund.
Slutligen – det som troligtvis är det mest oprofessionella jag nÃ¥gonsin stött pÃ¥ – och dÃ¥ har jag själv arbetat som skattejurist pÃ¥ storföretagsskattekontoret i mÃ¥nga Ã¥r (man möter en hel del original där) – är en bedrägerihärva där Svea rätteligen skulle ha tagit bÃ¥de kredit och bedrägeririsken dÃ¥ vi frÃ¥n vÃ¥r sida följde avtalsvillkoren till punkt och pricka. Personen som hanterade ärendet gjorde det extremt illa, med nonchalans och arrogans och utan nÃ¥got som helst grundat svar pÃ¥ vÃ¥ra invändningar. Vi inkom med en invändning till regressen (där vi blir Ã¥terbetalningsskyldiga gentemot Svea) i mars i Ã¥r. Därefter hade vi en mängd kontakt med bland annat polis där vi hänvisade tillbaka till Svea pÃ¥ grund utav att skadestÃ¥ndskravet var deras. Under flera mÃ¥nader hörde vi ingenting frÃ¥n personen som hanterade ärendet. Ingenting om nÃ¥gonting, fram tills för nÃ¥gon vecka sedan där han skriver att regressen är gjord och inte mer än sÃ¥. Inte ett ord om, eller Ã¥terkoppling till vÃ¥ra invändningar, utan svarar med en axelryckning och en käftsmäll. Detta TROTS att vi som sagt följt avtal och inkommit med en legitim invändning mot regressen.
Att stirra sig blind på vad något kostar och välja det billigare alternativet kan bli mycket dyrt i längden. Aldrig mer Svea. Oseriösa, okunniga och nonchalanta.
-
FörfattareInlägg