Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #119994
    fenrik
    Deltagare

    Tack greger. Kan man Fortfarande säga att dhl är billiga, kostar ju nästan som posten?

    #119977
    fenrik
    Deltagare

    Är du bekant med termen fraktdragande vikt som även pluskontot använder. Jag fick veta vad det var idag, Alltså volymvikten är det som debiteras efter. Jag trodde att 3kg inom måttgränserna kostade 52kr med pluskontot. 12 kr tillägg för storstadstillägg. Dhl paket jämför jag med. I mitt fall skickade jag ett paket som är 40x40x40 cm och får då betala 90 kr eftersom fraktdragande vikten är 17kg (0,06m3). X 280 kg/m3. Jag kan inte hitta den här informationen i avtalet, gör du det?

    #119892
    fenrik
    Deltagare

    @martinkiland 16339 wrote:

    På paket tror jag Pluskontot har förhandlat bort kostnaden för avisering, men på Stycke 70 kr. Eller om det var tvärtom.

    Dhl paket kostar avisering 70 kr med pluskontot
    DHL servicepoint kostar brevavisering 10kr

    #119871
    fenrik
    Deltagare

    @Thomas THL 16317 wrote:

    Ska säga bye bye till Schenker i dagarna och hoppar nog på DHL via Pluskontot.

    Det jag har lite svårt för är hur beräkningarna görs.
    Jag skickar mycket takräcken och de blir fort skrymmande.

    Exempelsändning är 145x35x35 cm och väger 7 kg.

    1. Kan jag skicka detta till ServicePoint?
    2. Vad skulle det kosta med Pluskontot?

    Tack på förhand!

    /Thomas

    1. Nej, gräns Max 120 x 50 x 50 cm Max 20 kg/kli

    #119608
    fenrik
    Deltagare

    Lycka till!

    #119602
    fenrik
    Deltagare

    Ett alternativ är ju också, ge bort alla dina dagar (förutom de heliga 60) till din fru, själv tar du ut full lön som tidigare och försöker vara ledig när du kan, förslagsvis tillsammans med din familj. För försäkringskassan räknar ju mest inkomstbortfall. Egen företagare kan ju för f*an inte direkt välja att vara lediga, man får ju bara flytta på dygnets timmar framåt eller bakåt, välj själv. Så din teori om att ta ut lör-sön fungerar ju, men på bekostnad av att ni blir av med ytterliggare två dagar per vecka och du får ännu mindre pengar eftersom ditt inkomstbortfall iaf beräknas som två av fem dagar., så istället kan du ge bort dom till din fru och som jag skrev tidigare. Va ledig när du har möjlighet, men fortsätt betala din lön om du har råd precis som innan, För jobba kommer du ju vara tvungen till iaf. För summa summarum kan du inte ta ut lön och föräldradagar samtidigt o framförallt inte samtidigt som när din fru är mammaledig.

    Kram från en nybliven pappa med eget företag som är “pappaledig” när möjlighet finns.

    #119365
    fenrik
    Deltagare

    @timmy 6906 wrote:

    Nu när ett nytt nummer av Du & Co har kommit ut så blir jag återigen lite intresserad av att prova direktreklam med posten.
    Tänkte kolla om det är någon som har några erfarenheter av det? Tidningen är inte så objektiv så det är svårt att få en uppfattning om hur bra det egentligen är!

    För er som inte vet så står ODR för oadresserad direktreklam och ADR för adresserad direktreklam :)

    ODR är i vissa branscher helt klart värt pengarna men det är svårt att avgöra innan du testat. Första gången/gångerna du provat och faktiskt får ditt utskick betalt genom intäkter från ditt utskick så får man nog se det som framgångsrikt. Tänker du fortsätta sedan så föreslår jag vassare kampanjmaterial, både i form av erbjudande och annons/textmaterial som träffar mottagaren.

    Idag finns det tack vare digitalteknik förhållandevis billiga sätt att få utskicken lite mer personliga. Se t,ex Google sökning för Direct Smile. Förhoppningsvis blir utskicket mer träffsäkert om du kan göra det lite personligare, till trots att du väljer ODR tjänsten som i sig inte är personlig ett dugg. Ju mer personlig, ju mer arbete i förberedelser krävs ju förvisso så kanske lutar det ändå åt att använda ADR och få det personligt direkt men då ökar ju utgiften istället.

    #119211
    fenrik
    Deltagare

    @Richie72 15583 wrote:

    Vad skulle du kunna luska ut för att vinna fördelar? Det enda hemliga jag har är min kundlista, alla annan information finns på butik21.com eller på nätet i en eller annan form.

    Luska kanske är fel ord med tanke på hur negativt det låter. Men jag tänker i banorna att t.ex få/ta reda på hur sina konkurrenter sköter sin rutiner med returer, lösa logistik problem och fraktpriser med mera. Sådant som man faktiskt ibland vill veta, om man kunde få reda på det.

    Sharing is caring…Jag startade tråden http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/123-pluskontot-t-ex-50-70-rabatt-pa-dhl-vet-du-nagot.html som jag vet hjälpt många sänka sina fraktpriser, kanske t.o.m mina konkurrenter. Var det så smart av mig att starta den tråden, skulle jag behållt det försprånget för mig själv?

    I ett annat fall fick jag av min kolllega/konkurrent publicerat Adwords statistik för en lång period. Det blev guldvärda siffror för min verksamhet eftersom jag direkt fick RIKTIGA/VERKLIGA siffror att jämföra med från exakt samma bransch. Det gav ju mig fördel kan jag tycka.

    Jag vill gärna dela med mig och hjälpa andra men kanske inte mina värsta konkurrenter, det är väl egentligen inte så konstigt.

    Forsätt gärna dela med dig av dina tankar

    #118991
    fenrik
    Deltagare

    @jockesoft 15354 wrote:

    Vi hade Svea fram till en bit in i September, sen bytte vi till Klarna. Vi har en del som inte går igenom men andelen är lägre nu, ganska låg faktiskt (absolut aldrig 50%). Dock varierar det stort, vissa testar helt klart om de kan handla.

    Nu när våra kunder nekas så hamnar de tillbaka i kassan med samma kundkorg och har möjlighet att prova ett annat betalsätt, väldigt få som väljer ett annat, tror faktiskt att jag kan räkna dessa på ena handens fingrar, vissa provar även delbetalning innan de ger upp.

    Att kunden hamnar i kassan igen och får info om det inträffade samt möjlighet att välja någonting annat tordes alla försöka leva upp till.

    Däremot rekommenderar jag er att ringa klarna, fråga och förklara läget, kanske kan ni svea kunder få prova utan bindningstid. Svea har inte råd att riskera kreditförluster…vad vet jag, men är det så är klarna ett bättre val.

    #118828
    fenrik
    Deltagare

    Det är ett stort härligt antal butiker som faktiskt inte kommer upp dem summorna. Detta skyltar så klart inte företagen som säljer/hyr ut e-handelssystem

    Var går “gränsen” för att kalla sig etablerad?

    Vissa kallar en viss mediakänd artikelskrivare etablerad, jag undrar varför eftersom ända tills denne själv startade e-handel själv, så att säga var ju helt novis inom ämnet. Denne insåg senare hur svårt det var. När denne sedan skriver artiklar efter artiklar om hur det ska gå till med mera blir jag alltid fundersam, men sedan skrev denne en artikel om sin egen e-handel, presenterade siffror med mera som visade på att dennes butik omsatte cirka 500.000 kr/år. Då steg hans ranking i mina ögon. Lätt o snacka o svårare att prestera, men det är nog mer kotym i forumvärlden att det ska vara så.

    Men återigen, när man får man kalla sig etablerad utan att skämmas?

    @lunarmys 15161 wrote:

    Alltså, är 2500kr/mån en felskrivning eller är det jag som definierar “etablerad” på ett annorlunda sätt?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 91 totalt)