Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174175
    greger
    Deltagare

    Det kan vara lite knepigt att mäta konverteringsökning med certifiering om man redan har märkningen i sin butik. Man slumpar ju vanligtvis ut varianten med och utan märkning på alla besökare då man inte vet vilka som är nya.

    Enklast är att göra undersökningen på en butik som inte är certifierad.
    (Den som är intresserad att testa kan skicka ett meddelande till mig så kan vi hjälpa till).



    Om man redan har en trygghetsmärkt butik med många trogna kunder så försvinner märkningen för hälften av dom under testet. Dom som handlat där tidigare och har bra erfarenhet av det påverkas inte säkert av om märkningen försvinner.

    Den andra hälften märker inte att något har ändrats – butiken är fortfarande certifierad – vilket inte ger någon ökning.

    Så om man vill undersöka hur stor konverteringsökningen blir för nya besökare måste man sortera bort alla som redan handlat i butiken (inte så lätt) och alltid låta dom se märkningen. Versionen med och utan slumpas sedan ut bara på de nya besökarna.

    #173619
    greger
    Deltagare

    För några år sedan gjorde Simon Saneback en undersökning på sin dåvarande e-handelssajt. Testerna skulle gå ut på att se om placeringen av märkningen spelade någon roll. Symbolen placerades i headern, footern och i högerkolumnen (sidebar) bland andra banners. I en fjärde version togs symbolen bort helt. Testerna visade att samtliga versioner som hade märkningen nådde högre försäljning.

    När symbolen placerades i högerkolumnen ökade konverteringen med 4%, i footern 9% och i headern 23% i jämförelse med versionen som saknade certifiering.

    På vår sida Varför certifiera sig? säker e handel pekar vi också på en Sifo-undersökning bland e-handlande konsumenter om vad som ger mest förtroende för butiken. Där framkommer att certifiering var klart viktigast (37%), medan kundomdömen kom på tredje plats (21%).

    Jag har också skrivit lite om varför kundomdömen inte rankar lika högt på Hur skapar man förtroende för en e-butik? – Jonas Gold

    #172064
    greger
    Deltagare

    Som ni kan se i exemplet så utelämnar vi de fyra sista siffrorna i orgnumret/ personnumret för enskilda firmor då vi vill undvika att bidra till problem för ägaren.

    Som certifierare har vi ju hela personnumret och kontrollerar att certifieringskraven alltid är uppfyllda, vilket bör räcka för att konsumenterna ska kunna vara trygga i sitt köp.

    #172020
    greger
    Deltagare

    I butiker som är certifierade får besökaren uppgifter om orgnummer, adress etc genom att klicka på märkningen.

    Prova exempelvis med Monsieur.se

    #162029
    greger
    Deltagare

    Tips Sitoo, se demosida: mysitoo

    #158156
    greger
    Deltagare

    Jag ber verkligen om ursäkt för att tiden från ansökan till färdiga godkännanden varit för lång senaste veckorna.

    Det beror på att vi fått in fler ansökningar än vanligt i nov/dec, och att vi under de få arbetsdagarna i slutet av året har prioriterat att lösa konsumentklagomål och andra frågor för befintliga certifierade e-handlare, Nya ansökningar i slutet av månaden har därför kommit i andra hand.

    Not: tiden från ansökan till ev. godkännande är normalt en arbetsvecka (om vi inte hittar några problem och handlaren inte behöver rätta något) – inte 2 dagar. Jag tittade också på den ansökan som inlägget gäller – den kom enligt loggen in den 19e december kl 17.50, dvs strax innan julhelgen.

    #153810
    greger
    Deltagare

    Om: “Sen vad det är värt är frågan!”
    Det här med konvertering och ökning av konvertering i % är ju lite knepig “matematik för e-handlare”.

    Utgå t.ex. från siffror som Sïmon Saneback på Iloveconversionrate fick fram i multivariata tester med trygg-symbolen: “När symbolen placerades i högerkolumnen ökade konverteringen med 4%, i footern 9% och i headern 23% i jämförelse med versionen som saknade symbolen. Sedan får man räkna utgående från sina egna siffror.

    Om man t.ex. har 50 ordrar i månaden på i snitt 200 kr (omsättning 10.000/månad) med 30% marginal och konverteringen ökar 10% så får certifieringen kosta max 300 kr/månad för att det ska löna sig.

    Eller har jag räknat fel?

    Man kan också räkna på: Om konverteringen ökar med 10% genom att flytta symbolen, hur jobbigt får det då vara att göra det?

    #151478
    greger
    Deltagare

    För Certifierad E-handel har vi tolkat rättsläget så att det är tillräcklickt med en “opt-out”. I våra krav står därför att vi inte accepterar att man:

    • Mailar nyhetsbrev eller liknande trots att kunden avregistrerat sig från detta.

    Det ska också vara enkelt och tydligt hur man väljer bort utskicken.

    På konsumentverkets sida Checklista för e-handel (punkt 7) läser vi också in den tolkningen.

    “Tänk på att göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam”.

    #150353
    greger
    Deltagare

    Det som våra certifierade e-handlare ofta missar eller missförstår är ångerrätten. Den är 14 dagar och villkorslös, dvs kunden behöver inte förklara varför. Det är viktigt att komma ihåg att även om ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster så måste e-handlaren för att undantagen ska gälla informera kunden om det både före och efter köp. Se: Ångerrätt vid distanshandel – Konsumentverket

    Vi har också en del del fall när e-handlare bryter mot marknadsföringslagen och exempelvis skriver leveranstider man inte kan hålla, eller har osynliga/finstilta kostnader.

    Vi drar inte sällan in certifieringar enligt punkterna nedan där e-handlaren :
    •Ej har täckning för påståenden i marknadsföring
    •Presenterar förvirrande prisuppgifter eller produkt/tjänstebeskrivningar

    Se: Om marknadsföringslagen – Konsumentverket

    #130970
    greger
    Deltagare

    Det finns en ganska färsk Sifo-undersökning om hur kunder värderar ”Vad ger dig mest trygghet/förtroende om du skulle handla/när du handlar i en webbutik?”

    De svarande fick fyra alternativ:
    •Andra kunders omdömen och recensioner
    •Att webbföretaget även har en fysisk butik
    •Tydlig kontaktinformation (telefonnummer och e-post)
    •Att webbutiken har någon form av e-handelscertifiering

    Resultatet blev så här:
    1) Totalt svarade 37 procent att det som spelar mest roll är om e-butiken har en e-handelscertifiering av något slag.
    2) Därnäst säger 25 procent säger att det är viktigt att e-handeln även har en fysisk butik
    3) 21 procent anser att andra kunders synpunkter och omdömen har störst betydelse
    4) 17 % sätter tydlig kontaktinformation högst.

    Resultatet är ganska logiskt. Vad en e-butik skriver om sig själv har man som internetbesökare ingen möjlighet att värdera. Omdömen från andra kunder är bättre, men det kan vara svårt att bedöma vilka omdömen e-handlaren själv (via kompisar/bulvaner) har skapat. Om det finns en fysisk butik som man själv eller bekanta har besökt så ökar trovärdigheten ytterligare, men de flesta som inte bor i storstad har heller inte någon möjlighet att värdera vad referensen till en fysisk butik är värd.

    Återstår certifieringen av en tredje oberoende part, vilket således de flesta ansåg vara viktigast.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)