Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 2,495 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185872
    GregerA
    Deltagare

    Inkassobolag finns det många. Vi använder Visma Collectors, och de har hjälpt oss med ett ärende som gick till tingsrätten.

    Vi valde att dra det dit även om det väl inte var särskilt lönsamt, utan mer av princip. Jag minns inte exakt kostnad, men det handlade om några tusenlappar för att deras jurist skulle skriva stämningsansökan och handlägga ärendet mot domstolen.
    Vi vann – och kunden betalade vad vi krävt.

    Att tänka på är att om kunden redan bestridit fakturan får du, enligt god inkassosed, inte vidtaga några inkassoåtgärder. Du kan skicka påminnelser, troligen också ett inkassobrev (hot om inkasso), men du bör avhålla dig från att skicka ärendet till Kronofogden tills dess att det finns ett avgörande i tingsrätten.

    Vi skickar en påminnelse själv. Därefter lämnas ärendet över till Visma Collectors, som skickar inkassobrev och alltså kan hjälpa till att ta det vidare vid behov.

    De flesta inkassobolag jobbar nog på samma sätt.

    #185098
    GregerA
    Deltagare

    EU håller tydligen på med en undersökning ifall det skall införas anti-dumping tullar på elcyklar. Det skulle då vara för att man anser att Kinesiska staten subventionerar produktion och export, så att kinesiska företag inte konkurrerar på lika villkor med andra länder.
    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2017.353.01.0019.01.SWE&toc=OJ:C:2017:353:TOC

    Jag kan inte se att de ännu skulle a trätt i kraft, men det kan ju vara så att “folk i branschen” bedömer att de kommer att träda i kraft den 1 juni.

    I så fall skall du kunna se det i TARIC, där man ser aktuella tullsatser.
    http://tulltaxan.tullverket.se/#!/taric/measure/mcc/search?sd=2018-04-11&d=I&cc=8711609010&ad=&co=CN&cu=SEK&l=sv

    #184797
    GregerA
    Deltagare

    @Arne_1921 91475 wrote:

    men asså är du verkligen helt 100% får ringa dom igen men det står ju:

    “Maximimått per kolli är, maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm”

    betyder inte det att paketets omkrets får maximalt vara 150cm oavsett paketets längd ??

    Ja, jag är säker.

    Mått uttrycks som längd, bredd och höjd.
    Omkrets beräknas av bredd och höjd.
    Man antar då att den längsta sidan är längd, och de kortare blir bredd och höjd.

    Posten har visserligen kört med en måttbegränsning att längd + bredd + höjd får vara max 90 cm på brev (och varubrev). Så de har inte använt begreppet omkrets. I deras fall blir det längd + halva omkretsen, om man skall jämföra.

    Visst kan det vara lite förvirrande med olika sätt att mäta, men varje transportör är ju fri att sätta måtten, och sätten att beräkna dem, som de vill.

    #184773
    GregerA
    Deltagare

    @Arne_1921 91432 wrote:


    Jag har lite problem att hålla alla paket med max 150cm omkrets.. JAg pressar ut luft och tryckerihop det så mycket det går och då hamnar jag på 50×2+25×2=150 som är max. Är däremot rädd att det ändras under leverans och trycks ihop och växer i omkrets (men blir kortare) => inte passar i DHLs mått…Några erfarenheter??

    Du har nog läst lite fel – och räknar dessutom lite fel.

    Max mått på DHL Servicepoint är:
    Längd 150cm
    Längd + omkrets: 300cm
    Omkrets = 2 x (höjd + bredd)

    http://www.dhlfreight.se/Bokatransport/V%C3%A5raprodukter/DHLSERVICEPOINT/tabid/477/Default.aspx

    Nu vet jag inte riktigt hur stora du menar att dina paket är,men oavsett om de är 50x25x25 eller 50x50x25 så skall det inte vara några problem.

    #184343
    GregerA
    Deltagare

    Du betalar skatt på den vinst verksamheten genererar som helhet – alltså inte per produkt. Delar som går med förlust kvittas mot delar som går med vinst – och det totala nettot är årets vinst.

    Om du betalt in för mycket preliminärskatt får du tillbaka den när deklarationen är fastställd. Oftast i december för företagare.

    Har du betalt in för lite får du betala in mer.

    #184108
    GregerA
    Deltagare

    @Åsa Kidswear 90578 wrote:

    Hej!
    Nu var det några år sedan denna tråden startades, men då handlade det om omsättningströsklarna i olika EU-länder. En dum fråga kanske, men jag har inte sett något info om det, men menar man alltså då omsättningen man har i respektive land eller ens företags omsättning totalt? Jag antar att det gäller hur mycket pengar man omsätter i de olika länderna, men bäst att fråga…

    Det är försäljningen man har till respektive land.

    #183925
    GregerA
    Deltagare

    Du får göra avdrag för annonseringskostnaden.

    Säljer du varan med rabatt så blir det inget avdrag – men en lägre intäkt. Du bokför försäljningen till det pris du faktiskt fått för varan.

    Exempel:

    Du har satt in en annons som kostade 500:-
    Du bokför detta som en marknadsföringskostnad på 500:-

    Du säljer en vara som normalt kostar 1000:- för 700:-
    Du bokför en intäkt på 700:-

    #183917
    GregerA
    Deltagare

    Om du har obetydlig omsättning kontant behöver du inte kassaregister.

    https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baef298/1397558288330/60901.pdf

    Vissa verksamheter är undantagna, bl.a. verksamheter
    med kontant försäljning av obetydlig omfattning.
    Obetydlig omfattning innebär
    • att den kontanta försäljningen normalt inte överstiger
    fyra prisbasbelopp per år inklusive moms.
    • försäljning som sker i rena undantagsfall och som
    är av liten omfattning i förhållande till företagets
    omsättning.

    Dvs antingen max 44800:- x 4 = 179200:- per år,
    eller att en är liten i förhållande till företagets övriga omsättning.

    En annan möjlighet är att utfärda kontantfaktura vid försäljningen.

    #183755
    GregerA
    Deltagare

    Många letar nog en konsult som finns i närheten. Det vore därför en bra idé att skriva ut adressuppgifter till ditt företag – och varför inte ett telefonnummer ocskå.

    Söker jag efter JP Solutions på Allabolag hittar jag heller inget. Det drar ju ner förtroendet lite om företaget verkar allt för anonymt.

    #183363
    GregerA
    Deltagare

    I praktiken har det nog ingen betydelse vilken ni anger, så länge det inte är DDP. Ni betalar ju fraktavgifterna till fraktföraren. Det enda som kommer att tas ut av slutkunden är tull o moms.

    Det enda fall det skulle vara av stor vikt är vid en transportskada, för att ange var risken övergår till köparen. Men om köparen är konsument så lär det i slutändan bli ni som är ansvariga för skadan i alla fall. Ni får försöka få ut ersättning från fraktföraren enligt deras villkor. Men det påverkar ju inte tullbehandlingen.

    DDU finns inte i senaste Incoterms. Man skall tydligen istället använda
    DAP – Delivered At Place eller DAT – Delivered At Terminal.

    FCA – Free Carrier är nog ofta bättre att använda än EXW.

    Så kör antingen med FCA eller DAP är mitt tips.

    Lite mer kött på benen kan du få här:
    http://www.incotermsexplained.com/the-incoterms-rules/

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 2,495 totalt)