Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #133060
    hattifnatt
    Deltagare

    På tal om El-kretsen så är min uppfattning att enormt många små webbutiker inte har en susning om att de har ett producentansvar när de säljer elektronik. Detta kan leda till böter.

    Varje produkt måste förstås vara CE-märkt, men det räcker knappast med att det står CE på den, även om det är en bra start.

    Det är importören som är ansvarig för att en produkt verkligen uppfyller kraven. Om en myndighet begär dokument på att en produkt blivit godkänd för CE-märkningen, måste man kunna lämna ut dessa inom 1-2 veckor. Det är alltså för sent att beställa testet efter förfrågan. Får man dokument från sin leverantör är man ändå fortfarande själv ansvarig för att produkten verkligen klarar testerna, man slipper inte ansvar även om man har dokumenten. Ska man därför vara helt noggrann ska man testa varje produkt själv, vilket kan kosta många tusenlappar per produkt. Importerar man från någon mindre nogräknad tillverkare i Kina borde man nog definitivt behöva köpa dessa tester själv.

    En annan sak som många inte följer är att alla elektronikprodukter måste vara märkta med importörens namn på ett sätt som är beständigt. Och det ska vara på själva produkten och inte på kartongen. Man skulle alltså behöva öppna varje produkt och märka den. Men ett klistermärke är inte helt beständigt, så egentligen skulle märkningen behöva ske vid tillverkningen.

    Man måste också registrera sig hos Naturvårdsverket. Detta ska man göra innan man börjar sälja elektronikprodukter. Registrerar man sig efteråt tror jag Naturvårdsverket är skyldiga göra en anmälan, och då kan man åka på böter när de ser att man redan sålt elektronik – sådant scenario har faktiskt hänt.

    #133057
    hattifnatt
    Deltagare

    Det är väl så att det finns ingen lag om att vara med i just El-kretsen, men man måste uppfylla sitt producentansvar, där det bland annat ingår att man ska se till att förbrukad elektronik samlas in och återvinns. Att gå med i El-kretsen är ett enkelt sätt att uppfylla denna del av producentansvaret, eftersom El-kretsen har ett återvinningssystem.

    Annars finns möjligheten att bygga ett eget nationellt återvinningssystem för att uppfylla sitt producentansvar.

    Från El-kretsens webbsida:
    ”El-Kretsen har funnits sedan 2001 och bildades av näringslivet för att omhänderta elektronik som satts på marknaden. Vår uppgift är att hjälpa producenter att uppfylla dessa lagstiftningar genom att erbjuda ett rikstäckande insamlingssystem.”

    #123210
    hattifnatt
    Deltagare

    Borde inte då google gå ut med det till alla som använder analytics eller förväntar dom sig att man får reda på det genom den nya cookielagen? Nu har jag inte kikat något på vare sig nya lagen eller googles nya användarvillkor gällandes användadet av analytics utan svarar bara på den information som har getts i denna tråd.

    Nej, vad jag har sett så har inget traffikanalysföretag kommit med någon kommentar kring lagen. Men lagen är tydlig, det blir en olaglig handling att i hemlighet använda cookies. Jag misstänker dock att många kommer strunta i lagen. Men notera att maximumböterna också höjs från £5000 till numera £500,000 !

    Datainspektionen – Vi skyddar din integritet i IT-samhället använder Google analytics, så på deras cookie-infosida hittar du exempel på hur man kan informera om användningen av Google Analytics. Sedan får vi se hur de gör för att leva upp till den nya lagen den 1 juli, ska bli intressant att se..

    #123209
    hattifnatt
    Deltagare

    Nu talar vi om äpplen och päron. Jag vet att den nya cookielagen kommer att kräva det och det är inte det jag pratar om, utan jag pratar om googles användarvillkor (vilka jag snubblade över när jag läste på om cookielagen). Det var dem jag trodde att många missat och ville tipsa om att åtgärna. Inte den nya cookielagen.

    Ok, misstolkade detta.

    Frågan är om inte Google Analytics blir värdelöst i praktiken, om man ska följa den nya cookie-lagen.

    Tänk att man går in på en sida och ett meddelande kommer upp ”Kära besökare, vi använder cookies bla,bla,bla.. Godkänner du detta? Ja/Nej”. Så kommer 80% av alla besökare inte godkänna cookies, och besöksstatistiken blir totalt förstörd.

    #123205
    hattifnatt
    Deltagare

    Men dagens cookie-lag räcker det att bara informera besökarna kring detta.

    Den nya lagen som träder i kraft 1 juli, har dock en viktigt ny punkt som säger att det inte räcker med att informera, utan att man måste ha besökarens ”medgivande” för att använda cookies. Det gäller även cookies från 3:e part, såsom Google (eller kanske din e-handelplattformsleverantör).

    Så det korrekta vore att ha en kryssruta som besökaren måste klicka i och sedan Ok för att bekräfta besökarens medgivande.

    #123195
    hattifnatt
    Deltagare

    Rent tekniska cookies; dessa som behövs för att hantera kundvagn, inloggning etc är undantagna i lagen.

    Men sedan kommer det som de allra flesta faller på – statistiken! Majoritet av alla webbutiker håller väl lite koll på vad sina besökare gör. Lagen säger ungefär att statistik-cookies inte inkräktar lika mycket på den personliga integriteten som spårnings-cookies, men att statistik-cookies ändå kräver medgivande från besökaren.

    Vi är många som är nyfikna på vad det innebär för Google Analytics, men jag har inte hittat något uttalande från Google. Om du använder en e-handelsplattform kan det vara lämpligt att fråga dem hur de kommer hantera denna lagen (berätta gärna vad de svarade!).

    I Storbritannien gäller redan lagen. Här kan man se hur myndigheterna själva har gjort på sin webbplats:

    Data Protection and Freedom of Information Advice – ICO

    Om man gör lika som myndigheterna borde det vara lungt. Vi får se hur svenska myndigheter gör på sina webbplatser den 1 juli.

    Det blir förstås till lite besvär för besökare – men de lär ju bli vana – eftersom detta gäller en stor andel av alla webbplatser.

    #122016
    hattifnatt
    Deltagare

    Här kommer ännu mer självklarheter.. För de flesta på det här forumet ser nog direkt de allvarliga bristerna i agerandet, och om inte prylkungen ser det själv, så måste det vara bristande empatiförmåga eller något.

    Av mejlen man fått se kan jag inte hålla med om att kunden ”öppnade hotfullt”, men han lär väl inte vara munter när det stod att varan fanns i lager, och det efter att han betalat visat sig vara flera veckors leveranstid.

    Du ska försöka hjälpa kunden, speciellt när du själv gjort sådan tabbe med leveransinfon.

    Du måste absolut få bort denna inställningen:

    Ja, jag vet att ”kunden har alltid rätt” men ta mig fan om jag ska låta han få rätt nu.

    De flesta skulle nog snarare vara ytterst vänliga mot kunden när om man gjort sådant fel med leveransinfon…

    Tänk på att du har hans pengar. Man vill inte få ett sådant här svar från någon som har ens pengar:

    2-3 veckor är ARBETSDAGAR. Posten kommer ej på helger så vitt jag vet,
    gör den det hos dig?
    Det har inte tagit över 3 veckor än så du har inget för att anmäla
    till PayPal.

    Nyckelordet är empati; sätta sig in i kundens situation och tänka hur man själv skulle vilja bli behandlad om man var i kundens situation.

    #121828
    hattifnatt
    Deltagare

    Med rätt formulering skulle ni kunna ha en förkryssad ruta och samtidigt kräva en aktiv handling från kunden.

    Handlar man på CDON exempelvis så finns ingen ruta att kryssa i, istället står det att man godkänner köpvillkoren i och med att man klickar på Köpknappen.

    Så man kan flytta fokus från kryssrutan till köpknappen då blir det en aktiv och inte passiv handling från kunden. Tex: när du klickar på köp så går du samtidigt med i vårt nyhetsbrev, vill du inte ha nyhetsbrevet kan du avmarkera rutan för nyhetsbrev

    #119324
    hattifnatt
    Deltagare

    ”Drop shipping” av elektronik är också problematiskt för ditt producentansvar, eftersom detta innefattar att alla produkter måste vara märkta med ditt (importörens) namn.

    #118785
    hattifnatt
    Deltagare

    Jag är egentligen en novis på detta, men som jag ser det borde man skilja på inbetalningarna och avgiften. Att payson tar ut sin avgift direkt vid en inbetalning är bara av praktiska skäl (då det alltid finns pengar på kontot sekunderna efter en inbetalning).

    Paysonavgiften är en bankkostnad och finns ingen moms på denna.

    Så här ser jag på flödet i ditt exempel:

    1. Du får in 10,000kr på ditt paysonkonto

    D1950 payson 10,000 — Detta är vad kunden ju faktiskt betalar så momsen måste beräknas på hela 10,000.
    K2611 moms 2000
    K3005 hemsida 8000

    2. Nu ska Payson avgiften bokföras. Detta tycker jag man kan se som en helt separat händelsen från punkt 1 (är ju som sagt bara av praktiska skäl payson tar ut avgiften ”samtidigt”, de hade lika gärna kunnat tagit ut avgiften i slutet av året, eller nått).

    D6570 Bankkostnader 1000 — Avgiften är en bankkostnad, finns ingen moms på dessa kostnader.
    K1950 payson 1000 — Tillgångarna på Paysonkontot minskar med summan på avgiften

    Så här tror jag man gör, men är inte 100% säker dock.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)