Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186603

    Vi skickar väldigt blandade saker, men det mesta ligger i intervallet 2-6 kg.
    Det skiljer bara några kronor mellan gränserna 1 kg, 2-3 kg och 3-5 kg, men eftersom vi skickar ganska många paket blir det många tiotusenlappar på ett år.
    Räknar vi på det tjänar vi helt klart på att skära ned kartongerna nån cm för att komma under gränserna, men känns väldigt B.

    Småsaker skickar vi ibland med varubrev, men de är ej fullt spårbara och inte försäkrade, har blivit av med så många varubrev genom åren som vi får skicka på nytt.

    Ingen som räknat på detta med fraktdragande vikt?

    #182198

    Måste dock säga att problemen med varubrev är stora även utanför sommaren.
    Vi skickar med varubrev, MyPack och Schenker privpak (numera ombud standard). Totalt blir det ca 20.000 paket per år.

    Varubrev försvinner ständigt. Vansinnigt frustrerande. Varubrev är ju 2nässtan spårbara” och oftast sorteras de och sedan försvinner. Det verkar som felleveranser och stöld ur brevbärarens vagn är vanligast. I enstaka fall kommer de tillbaka till oss för att de inte kunnat delas ut eller liknande. Varubrev är en kass tjänst med nonchalant attityd från Postnord, men tyvärr kostnadseffektiv.

    MyPack och Schenker-paket försvinner förvisso ibland, men har inte lika hög frekvens och de är ju försäkrade. Schenker återkopplar dessutom till oss om ett paket verkar ha försvunnit (eller blivit överkört av truck och förvandlats till småsmulor).

    Bäst är att räkna på det. Räkna med att 3% av varubreven försvinner och 0 % av DHL-paketen (de är ju försäkrade). Kolla vad du tappar i fraktkostnad per paketet och förväntat svinn och jämför.

    Är dina varor värda 100kr och du förlorar 15kr per paket i frakt och har en förväntat svinn/förlust på 3kr (100*0.03) så tjänar du på att varubreven försvinner och du skickar nytt.

    Kostar dina saker 1000kr och du förlorar 15 kr i frakt och svinnet blir förväntat 30kr så tjänar du på att använda den dyrare tjänsten.

    Oftast är det dessutom bättre spårbarhet och i praktiken snabbare leverans för DHL-ombud och liknande tjänster.

    Med ett ordervärde på 200kr lär det dock vara så att du tjänar på varubrev/1:a-klass och sen standardisera upp hur du gör då försändelsen är borta (tar smällen, skickar nytt, informerar kund.)

    Mina små tankar…

    #173358

    Spontant riktigt snyggt.
    Jag tycker personligen helheten mellan hemsida-Instagram-Facebook är viktig, framförallt när ni ska bygga varumärke. Viss segmentering dem emellan är att föredra enligt mig. Kanske ska instagram vara mer fokuserat mot “behind the scenes” och Facebook handlar mer om att pressa produkter/kampanjer?

    Facebooksidan er lite halvslö ut, dessutom är det i stor utsträckning samma bilder på hemsidan, Instagram och Facebook.

    Exempelvis denna typ av bild tycker jag är klockren för Instagram:
    http://concretehumanity.com/wp-content/uploads/2013/12/about1.jpg

    Jag tycker det är extremt viktigt att snabbt kunna hitta företaget bakom hemsidan, så man inte skickar pengar till något obskyrt brevlådeföretag. Tycker det bör stå företagsuppgifter (Org/VAT-nr) mm under “about us”, kanske även i er footer.

    På startsidan under our story skriver ni “We wanted to make simple, stylish and cheap t-shirts”. Är cheap verkligen ett bra ord? Skickar kanske fel signaler? “affordable” är kanske mer lämpligt? samma på svenska, där använder ni “billig”, som i “billigt skräp”…

    Jag kom in på er USA-sida, fast jag har svensk IP-nummer. Detta borde hemsidan kunna känna igen och åtgärda?

    Trots att jag är inne på svenska sidan så står priser i USD. Känns så där. Svårt att veta växelkurs och de flesta kortföretag har valutapåslag om betalningen verkligen sker i USD.

    “Från början tillverkade vi alla våra t-shirts för hand, med symaskin, sax och tryckpress för att få exakt passform och utseénde som vi ville ha. ” Jag förstår inte riktigt om jag får en handgjort t-shirt om jag beställer, eller om det bara var i början ni gjorde för hand.

    Lite småpunkter. Lycka till!

    #173184

    Hej, här är lite feedback:
    -“Din guide till att köpa golfutrustning online” är kanske inte 100% optimerad? Antar att “golfutrustning online” är andemeningen, sedan är det ett par brödord runt omkring som döljer budskapet. Kanske “webbguide för golfutrustning”?
    – Rubrikerna för era frontade produkter på startsidan är olika: “Handla i golfshoppen” och “Handla i vår golfshop”. Lite märkligt eller jag som missat något?
    – “uttsor@hotmail.com” känns kanske inte 100% varför inte info@golfprylar.nu?
    – Facebooklänken är endast till “Gilla”, kanske vore trevligt att även länka till er FB-sida? Själv går jag alltid in och “nosar” på sidan innan jag gillar den, även om jag gillar företaget.

    Annars riktigt fin och trevlig sida. Man blir glad av den.

    #173176

    Du kan inte lägga upp länk till din FB? så kanske du får några gratis likes :)

    som sagt är det lätt att blanda ihop person, grupp eller sida. Som företag behöver du egentligen bara en sida. Men det verkar du ha koll på.

    #173177

    Hej,
    Du kan titta på siffror här angående e-handel:
    http://www.svenskhandel.se/Documents/Rapporter/Nyckeltal%20f%C3%B6r%20E-handeln.pdf?epslanguage=sv

    Alltså, för en “helt vanlig” e-handel så har du varukostnader på ca 70% av omsättningen, löner på 12 %, marknadsföring på 8 % (vilket är väldigt högt jämfört med retail) och lokalkostnader på knappt 3 %.

    Man ska dock ha klart för sig att siffrorna avser kontinuerlig och optimerad verksamhet, inte start-ups.

    Ska du sälja b2b så kan du trimma kostnaderna, många sitter i princip med en laptop, papper och penna och har prylarna i en billig lagerlokal. Så länge man är ganska liten kan man “snacka till sig” en dag eller två i leveranstid, man behöver bara skicka en samlingsfaktura, färre kollin som ska skickas osv.

    Däremot tror jag det är väldigt svårt att kontakta en detaljist om du har så får produkter. Varje leverantör är förknippad med en viss administrativ kostnad och om de erbjuder för få produkter är det lätt att administrativa kostnader och orderkostnader drar iväg, vilket gör att man inte handlar hos den leverantören.

    Så om jag var dig skulle jag nog snarare fokusera på genom vilken kanal du kan få högst försäljning, snarare än kostnadsfokus. Som “plastskivor” säger är det oftast riktigt rutinerade “rävar” som lyckas få igång B2B-verksamheter.

    Mina tankar. I vilket fall, lycka till!

    #173175

    En liten återkoppling nu när jag satt mig in i det hela.
    Tyvärr inga roliga nyheter. Administrativt tungt och buggiga system.
    Till slut passade det oss bäst att bygga en modell i Excel, hämta data från vårt affärssystem och sedan ladda upp det via SCB:s program IDEP.

    Har tyvärr inget gott att säga om IDEP. Teknik från (bedömt) 80-talet och dessutom buggar det ganska mycket för mig. Ska gå att rapportera automatiserat, men till slut fick jag maila in filer manuellt.

    Viktigt att tänka på med Intrastat är att avstämning görs mot rad 20 i skattedeklarationen, så de rapporterade summorna ska “gå ihop”.

    Lite kort info: Tröskelvärdet är 4.5 MSEK i in- eller utförsel med varor inom EU. Passa er om ni närmar er den gränsen.

    Statistik säger att varje företag lägger 2-3 timmar i månaden för rapporteringen. Jag upplever dock att den första implementeringen av systemet är det som tar mest tid. När man väl byggt modellerna så verkar 2-3 timmar vara realistiskt.

    Lycka till!

    #171018

    Råkade precis ut för samma sak som Joel. Så bumpar upp denna tråd. Tror det är en kalldusch för många företagare. Det “roliga” är att även vårt brev ar två månader försenat…
    Problemet är ju att det i praktiken är omöjligt att rapportera rätt. Går ju inte att få fram vikt och varuslagsindelningen med den precision de önskar.
    Hur har ni löst detta praktiskt? Och ungefär hur lång tid/hur mycket kostar det att rapportera detta?
    Ska man göra det ens 99% rätt är det bara att konka bolaget med än gång eftersom kostnaderna blir astronomiska.
    Skickade ett mail till Intrastat med massa frågor. Återkopplar här hur vi löser detta, säker någon som kommer få hjälp av det.

    #155308

    Vi har kört med Posten och Schenker Privpak parallellt i ca 2 år. Vi kan hålla avsevärt lägre priser för Schenkerleveranser (på försändelser som väger 500g+) och Schenker har alltid spårning, dock ca en dags längre leveranstid. Det är i nuläget ganska 50/50 med vad kunderna väljer. Vissa kunder väljer Posten även på de riktigt stora paketen, där de får betala någon hundralapp extra i frakt rakt av.

    När posten väl super bort paket blir folk ganska upprörda när det inte finns tracking (vi skriver det dock tydligt…). Tror många enskilda individer har egna personliga meningar rörande fraktbolagen, det är viktigt att informera kunden om man gör ändringar.

    Själv tycker jag posten är riktigt trötta, skulle bara välja dem som fraktsätt om jag inte kunde vänta en extra dag eller flyttade till Karesuando.

    Schenker klantar sig med jämna mellanrum och vimsar bort hela försändelser om ca 30 kollin. Man blir ju helt galen när det händer, men hittills har det alltid löst sig och vi får kompensation.

    Tror generellt mixen Posten+Schenker är rätt så bra. Så klart dåligt för företaget att splitta volymerna på två, men kundnöjdheten överväger, tycker jag.

    #155211

    En faktor jag tycker är ganska viktig ibland är vad man brukar kalla “price as quality indicator”, alltså att priset signalerar kvalité. Jag handlar lite med dels begagnade överskottssaker (sovjetiska gasmasker är riktigt billiga om man hittar dem på rätt ställe). En gång följe jag trafik bakåt och kom till ett forum, där personer skrev om en produkt (en gasmask). De skrev “att detta måste vara skit, eftersom den är så billig”. Då hade jag ändå 87 % bruttomarginal på just den produkten. Den var billig eftersom jag hade hittat den leveransen hos en privatperson ute i den baltiska landsbygden, men själva produkten var identisk med dyrare alternativ.
    Mest relevant är pris som kvalitetsindikator när man har en produkt som inte är direkt jämförbar och där priskänsligheten är ganska låg.
    (Hej förresten, första inlägget)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)