Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186761
    JimiWikman
    Deltagare

    Ser att klimatet blivit lite vassare här sedan jag sist var här :)

    Med en liten budget så är det kanske lite begränsat vad man kan göra, men man kan göra ganska mycket med bara färg och text :)

    Min först fråga när jag kom in på sidan var: “vad menar ni med retro?”

    Loggan gav en hint om 80 talet, men produkterna kändes mycket som 50-60 tal. Om ni berättar för mig vad ni menar så blir det lättare för mig att förstå vad ni säljer. Exempelvis “Nostalgi från 1950 till 1975 då världen var lite enklare”

    Tänk på er målgrupp. Nostalgi säljer ni till en något äldre generation misstänker jag och då är något större fonter och lite renare still kanske mer passande. Minska stöket och lyft upp er viktigaste information tydligt. Om jag knappt kan läsa texten i loggan så är det nog fler som har samma problem. Fontstorleken kan ni dra upp till 15-16 pixlar utan problem och jag skulle också välja en lite kraftigare font för löpande text och sedan en rubrik font som matchar er tidsepok.

    Färger. Er sida blir väldigt ljus och färglad när ni väljer tre väldigt kraftiga färger. Om ni byter ut den gröna färgen mot gul får ni hela CMYK spektrumet och då behöver ni ha det i betydligt mer heltäckande stil (typ Inkclub) för att det inte ska ge fullt med ljusfläckar i ögat. Igen tänk på vilken typ av retro ni vill representera och välj färger därefter.

    Konvertering. Ni skriver att ni har problem med övergången till beslutsfasen, dvs när shoppingen avslutas och beslut om betalning ska tas. Jag kan tänka mig att även om det i viss mån kan vara att några backar för att man inte gillar Klarna så tror jag det är mer troligt att priset inte matchar butikens känsla. Med det menar jag att ni har design som säger att det är lite budget variant, men priserna känns lite höga,speciellt om man vill plocka ihop ett litet minnes-kit. Med designen kan ni justera den känslan så det blir mer som att era produkter är lite samlar objekt och av gammal hederligt hantverk så passar det ihop med prisbilden.

    Inget av det här kostar speciellt mycket och ni kan nog få hjälp med både lite HTML och CSS om ni behöver det. Lite grafik kan ni nog få hjälp med också ska ni se.

    Överlag gillar jag era produkter och jag tror att om ni kör fysisk butik och personlig kontakt på bilträffar med mera så ska ni nog få snurr på det här. Med den gemenskap som finns i de kretsarna skulle jag nästan lyfta fram några av era kunder genom att fråga om ni får ta en bild på dem med en produkt i handen och fråga om ni får lägga upp det på hemsidan.

    Sedan kan jag föreslå att ni marknadsför er på veteran träffar och Guldwinge klubbarna om ni inte redan gör det. Kan tänka mig att det finns en hel del kunder där också.

    Lycka till med butiken och ge inte upp. Nostalgi är känslomässigt guld, så ni behöver bara hitta er identitet som påminner kunderna om deras barndom :)

    #152987
    JimiWikman
    Deltagare

    Det låter som att det är något som inte riktigt blir rätt i er Adsense marknadsföring och då är frågan hur utformningen ser ut, vilken copy ni använder och hur det skiljer sig gentemot organiskt/Prisjakt. Vart styr ni besökaren som kommer från Adsense? Är det samma ingång som vid organiskt sök eller skiljer det sig? Jobbar ni med landningssidor för organiskt eller adsense? Hur skiljer det sig om det gör det?

    Min rekommendation skulle vara att sätta upp spårning om ni inte redan har det för att se vart i trafikkjedjan det blir problem och sedan be om hjälp att analysera er adsense strategi. det kan vara så enkelt att ni lovar för mycket i er adsense så besökaren kommer in med fel bild av er genom adsense länken eller att ni styr mot startsidan istället för mot riktade produkt eller landningssidor…

    #152416
    JimiWikman
    Deltagare

    @Mediastrategi 52231 wrote:

    På en sådan dedikerad server kan ni sedan installera egna VPS:er som inte behöver bråka med andra kunders VPS:er om resurserna. Då får ni smidigheten hos VPS:er men med högre prestanda och förmodligen bättre upptid.

    / Christian

    Tanken med VPS är att de är isolerade enheter, så man bråkar inte med andra VPSägare på samma server :)

    Nertid beror oftast på problem med infrastrukturen eller hård/mjukvaruvaruproblem när du befinner dig på VPS eller dedikerad så vad grannarna gör spelar inte så stor roll om de inte utsätts för DDOS attacker eller liknande så hela infrastrukturen belastas.

    Ett vanligt problem när upptiden försämras är att företaget är i en expansiv fas eller i en uppgraderingsfas, så kolla med företaget om de befinner sig i ett sådant läge och be om en hanteringsplan för hur de planerar att undvika nertid under tiden.

    Ett företag som ligger passivt är i regel betydligt stabilare än ett expansivt företag när det gäller webbhosting, det ser vi bland annat på Binero och Loopia som båda haft problem i deras expansiva fas och det är inte omöjligt att Glesys är inne i en uppgraderingsfas och därför tappar i upptid.

    #152414
    JimiWikman
    Deltagare

    Ta chansen, John är fantastiskt duktig!

    #152127
    JimiWikman
    Deltagare

    Jag skulle också rekommendera en knapp för att lägga till eller en checkbox med texten lägg till.

    #152114
    JimiWikman
    Deltagare

    Jag hoppas jag kan få slinka iväg, men vi får se vad chefen säger :)

    #152112
    JimiWikman
    Deltagare

    Det är skillnad på mobilanpassad webshop och mobil hemsida vill jag påstå :)
    Precis som det är skillnad på design och säljande design anpassad för ehandel ;)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)