Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 2,659 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186227
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med Ekraft. Importerar själv containervis och får det jag beställt alltid när det gäller antalet i kartong, färg etc.

    Men dock så kan det självklart uppstå fel som fel färgnyans eller tjocklek eller liknande. Då får mina tillverkare reda på detta och är tydlig att dom får en chans till att fixa det och gör dom inte det så är dom helt enkelt inte får tillverkare längre. Går liksom inte att arbeta med tillverkare som inte lyssnar. Men har man inte varit tydlig nog från början får man skylla sig själv tyvärr. För när det kommer till att importera är tydlighet A och O oavsett land.

    Men självklart är det bästa att åka och träffa sina leverantörer eller tillverkare, alla former av relationer är bäst face to face.

    #186180
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Detta tycker jag är bra, eller det kunde blivit riktigt bra =). Anledningen till att jag tycker det är för att idag har alla olika regler kring hur man ska fakturera dom. Det kräver betydligt mer handpåläggning idag. Men vad jag fattat så verkar dom olika kommunerna fortfarande kunna köra sina egna system, det som förändrats är att man inte kan skicka pappersfaktura, återigen en lag som inte kommer förändra omgående.

    Det som kan vara positivt är att det kan komma in i systemet någon dag tidigare än idag. Ni som arbetar inom kommun/stat/myndighet/eller annat snigelföretag vet vad jag pratar om (öppna kuvert, konstatera vem det ska till, stämpla att det är mottaget xxxx-xx-xx och tid, posta till den som man tror kuvert/dokumentet tillhör (går det med internpost har du det kanske dagen efter, annars ska det skickas vidare med brev IGEN), sen ska det registreras in i systemet, rätt person ska kontera (är det flera olika som ska kontera fakturan = LYCKA till).

    Jepp i love att jobba inom snigelfabriken………Väldigt motiverande och utvecklande på alla sätt liksom, man förtvinar inte alls bort för varje dag :rolleyes:

    @Mr Jonas 93416 wrote:

    Men, funkar inte Fortnox E-faktura?

    Förövrigt kan man bara gratulera dom säljarna som lyckats sälja in idéen runt den nya lagen. Hade man granskat deras införsäljnings argument så hade deras idéer och tankar fallit ganska platt. Argument som att det är jobbigt att fixa kuvert, frimärken och gå till posten, samt att det är bra för miljön brukar falla ganska platt när dom granskas. Idag märker jag alla fakturor som gäller etiketter med tryck, med den etikett som levereras. Ganska ofta så ser jag fakturor som ställs ut på kommun, lansting, stat, men betalas via ett konto tillhörande en privatperson. Kanske inte så lämpligt att lämna vidare en faktura med en etikett som har “tantens” telefonnummer till faktura-avdelningen.
    Skall bli intressant och se om denna effekt uteblir i framtiden.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas

    #186176
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Dom som inte har eget system kör vi med: https://www.inexchange.se/

    Att sälja till myndigheter är alltid en handpåläggning om man inte kopplar på sin shop till något separat system.

    @bolets 93414 wrote:

    Vi har flera nya kunder från offentlig sektor varje dag. Nu kommer en ny lag om e-faktura. Vi kör nox finans på alla våra fakturor men nu blir det helt andra lösningar som krävs. Måste verkligen varje ny kund “handskakas” mellan systemen och att det krävs manuell handpåläggning? Detta känns väldigt osmidigt…

    #186141
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag instämmer med Stefan.

    Men det ser ut att du kör via en Apple? Jag fick in och pilla i Scale (du har din på 48, jag tror jag fick göra 96). Kanske hjälper?

    #186130
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi har konvertering på nästan 70% i kassan med Klarna.

    #186109
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bokfört i Speedledger under 2018 (kör bokföringsbyrå idag som använder Fortnox):

    kontonummer: 2893
    Benämning: Eegen insättning
    Kontotyp: Skuld
    Använda moms: Aldrig

    Så har jag bokfört när jag puttade in pengar till bolaget.

    Tips 1: Vill du fortsätta bokföra själv så gå med i olika bokföringsgrupper på Facebook, där kan du få mycket hjälp.

    Tips 2: Använd dig av en byrå som hjälper dig, kostar inte många timmar och kan vara mer än värt det när man sitter och ser alla sina fel man gjort under årets slut och ska behöva rätta allt och skicka in rättelse på sina momsrapporter etc.

    @Mikael_ahl 93311 wrote:

    Hej,

    Har under en lång period lagt in egna pengar i mitt aktiebolag för att återinvestera och ge oss en skjuts i utvecklingen.
    Nu är min fråga hur man ser på detta bokföringsmässigt.

    Tacksam för svar!

    #186098
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vilket företag blev det?

    @Fritz10 93305 wrote:

    Hej Alla E-handlare,

    Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
    Grymt bra service och en väldigt seriös gubbe jag fick tag i.

    Tack för hjälpen!

    #185993
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Stripe är mitt tips. Enkelt att komma igång med, bra support och helt okej priser.

    @freshtess 93159 wrote:

    Vi är ute efter att börja sälja produkter inom hudvård och framförallt med fokus på ansiktsmasker. Dock i väldigt små nivåer.
    Någon som har ett bra tips?

    #185942
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kolla med quickbutik.com. Där kan man ställa in momsen per produkt (som är en självklarhet för alla hoppas jag) och sen har dom så man kan packa dessa i ett paket. Så man borde då kunna ha olika produkter i ett paket med olika momser, men jag har inte testat själv.

    @Merximera 93101 wrote:

    Hej,

    Vi har en hemmabyggd(!) eShop idag. Siktar på att lämna den. Vi har bara 100 artiklar och väldigt få ordrar, så jag letar efter något enkelt och billigt.

    Kruxet verkar vara att vi har paket (bundles) med olika moms-satser på resp. ingående artikel. Någon som vet någon plattform som klarar detta?

    Allt gott,
    Peter

    #185938
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi får inte ersättning, men vi självklart ska vi inte stå för första eller andra fraktkostnaden som uppstår när DHL slarvat bort paketet till kunden och det brukar inte vara problem för oss att få igenom.

    Fast vet man att man snittar 2 dagar på en leverans så kan man få ett mail när det passar 48 timmar. jag förstår att DHL inte vill ha detta då dom hade fått “lite” mycket på supporten =).

    @Jolo 93087 wrote:

    Tyvärr har jag tillverkningstid på flera veckor så jag kan inte bara skicka nytt.

    Intressant att du får ersättning, jag har aldrig fått ersättning fast jag frågat om detta.. men du kanske har något annat avtal.

    Ja ett varningsmail hade varit bra.

    Tyvärr är det även ofta fel i multishippings sökhistorik och även activtracing utan att man får veta något och då kan man inte avstyra problem i ett tidigt skede utan de växer sig onödigt stora.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 2,659 totalt)