Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 2,631 till 2,640 (av 2,659 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118457
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi kör med Visma SPCS 2000 och vi har även kört med tex Fortnox (vilket är det sämsta skit jag varit med om).

    Vi var efter fortnox påväg att köra med specter och testade detta lite men vi valde att gå tillbaka till SPCS.

    #118441
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Väldigt seg sida är det jag reagerar negativt på.

    #118440
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej tack för infon.

    Skickar ni mest kuver eller paket?

    Vi skickar till 99% paket.

    @Parvelito 14687 wrote:

    En snittorder i webbutiken ligger runt 200-250kr.

    #118439
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi är oxå på med detta, Blekinge Bilradio alltså :)

    #118400
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bra skrivit.

    Jag undrar (förstår om du inte vill skriva det här) vad din snittorder ligger på?

    Vi ligger på ca 1500 kronor.

    @Parvelito 14638 wrote:

    Nu tycker jag att vi börjar hamna ungefär där jag själv fastnat i grubblerierna om fraktkostnaderna.

    Jag tror att man får ge upp tanken att i alla sammanhang kunna kompensera sig för fraktkostnaderna genom att öka produktpriserna och få det att gå jämnt upp. Inför man fraktfritt, eller en relativt låg enhetsfrakt, så kommer kundernas beställningsmönster att förändras till så stora delar att kalkylerna ändå inte stämmer. En direkt kompensation gör dessutom, som redan flera i tråden konstaterat, att storkunder straffas (läs: handlar någon annanstans).

    Man bör komma ihåg att varje order har en viss grundadministration, och att det inte är en särskilt bra ekonomi i att öka antalet beställningar och kunder utan att öka omsättningen i motsvarande grad. Att ersätta en kund som handlar för 1000kr med 20st kunder som handlar för 50kr är en alltigenom usel strategi.

    Jag tror, men vet alltså inte, att med fraktfritt så behöver man inte ligga och priskonkurrera i den absoluta botten. Måhända går en och annan kund på sådan marknadsföring där t.ex. ett USB-minne säljs för i princip inköpspris + 99kr i frakt, men jag vill ha de smarta kunderna som ser på totalpriset innan de beställer. Sådana kunder kommer ofta tillbaka, för de känner sig inte lurade.

    Eftersom mitt sortiment är rätt så diversifierat med allt från små minneskort som väger 10-20 gram till stora väggfästen för platt-TV som kan väga uppåt 6-7kg är det rätt så svårt att hitta en bra modell som passar allt. Just nu är jag inne på att ha en låg enhetsfrakt på 29kr, och vid beställningar över 500kr så blir det helt fraktfritt. Den låga enhetsfrakten för att det skall vara möjligt att expediera en USB-kabel á 19kr och liknande beställningar utan att jag får betala för nöjet. Fraktfritt över 500kr för att locka kunder att lägga på lite saker till, och slippa frakten helt.

    För att kunna erbjuda helt fraktfritt i alla sammanhang behöver man bli mycket större än jag är, och ha en rejäl kassa som tål röda siffror i jakten på marknadsandelar. I vart fall i min bransch, men högst troligt gäller det flera andra branscher också.

    #118359
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Gott, jag var lite orolig att det skulle vara för mycket data för vår del, men detta är faktiskt en riktigt bra mässa. :)

    @Rikard 14635 wrote:

    Jag var där igår på lunch och lyssnade på Ronnestam. Ska dit idag också. Kl 14 tror jag att du kan få dig en och annan lärdom om hur vi använder sociala medier på Tonerlagret :)

    #118355
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja detta tror jag oxå på, vår branch är det “lite” mer priskrig i på gott och ont.

    @timmy 14621 wrote:

    Om du däremot erbjuder fri frakt och håller samma priser som konkurrenterna när det gäller produkter så får du fler kunder.

    #118314
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej, nej det är lungt med Karna.

    Tack för infon.

    @timmy 14575 wrote:

    Jag har ett egenutvecklat system och kör fakturering genom klarna. Hos klarna är det ingen större kostnad att starta upp ytterliggare en butik under samma orgnummer.

    #118303
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag hänger med nu.

    Ja detta måste man såklart oxå ta hänsyn till på något sätt.

    Men jag tycker vi kommer kanske bra verkligheten nu när vi fått fram en snittfrakt och vad denna blir i % när vi jämfört med vårat snitt per order.

    @ducedo 14551 wrote:

    Vi säger att du betalar 30 kr i frakt upp till 1 kg och sedan 100 kg upp till 3 kg. Har du sedan en vara på 0.8 kg så räknar du med 30 kr frakt och ökar produktpriset med den summan. Problemet uppstår när kunden köper 2 st och landar på 1.6 kg (100 kr i frakt) samtidigt som du bara har räknat med en kostnad på 60 kr (30 + 30).

    #118302
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ställer samma fråga.

    @patrik1972 14464 wrote:

    Tian, vad blev kostnaden per leverantör?

Visar 10 inlägg - 2,631 till 2,640 (av 2,659 totalt)