Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #107952
    JoakimNilsson
    Deltagare

    Tagg-moln eller tag clouds används oftast på bloggar för att kategorisera inlägg. De mest frekvent använda taggarna visas oftast med ett större typsnitt, detta beror på vilken tag cloud plugin man använder.

    På en webbshop som din, lusthörnan, ser jag inte direkt någon anledning att använda tag clouds då varje produkt enkelt kan sorteras per produktnamn och kategori. Tag clouds blir värdefulla då du har en text som du vill kategorisera.

    Användandet av en Tag clouds plugin i t.e.x WordPress påverkar inte din SERP.

    #107541
    JoakimNilsson
    Deltagare

    @GregerA 2447 wrote:

    Jaha, då ligger man på topp igen …. AddThis-knappen är installerad :D

    Det skall bli intressant att se hur frekvent den används.
    Tipsa en kompis har väl varit nån i veckan ungefär.

    Snyggt! Låt även kunder skriva en kommentar och betygsätta varan för andra besökare att läsa. Se bara till att du modererar inläggen, det finns alltid dem som skriver oseriösa inlägg.

    Bloggar är väl näst intill uttjatade vid det här laget ;) Men det är självklart att om du kan skriva en bra och informativ produktblogg där du länkar nyckelord till dina produkter har du jätte mycket att vinna. Det räcker gott med att sätta upp en konto via blogger.com.

    #107533
    JoakimNilsson
    Deltagare

    Som Dan nämnde ovan, det är helt rätt. Bra att du öppnar i ett nytt fönster också då det är en annan domän.

    Tycker det är en jättebra produktsida och bäst är “Kunder som har köpt den här produkten köpte även”.

    Mäter du hur väl den vidareförsäljningen fungerar?

    #107524
    JoakimNilsson
    Deltagare

    Som svar på hur man kan mäta ROI på sociala aktiviteter måste man först bestämma vad man vill mäta.

    1) Bestäm dina metrics, vad som betyder något för din verksamhet. Tänk på både mjuka och hårda metrics. Googla “social media metrics”.
    2) Sätt upp Google analytics tillsammans med ex hootsuite för twitter för att mäta ovan metrics.

    Jag har lärt mig mycket av Zygote som skriver denna bloggen Zygote @ Egg Co. – A blog from Egg Co. about web business, marketing, design and development

    Andra tips är att läsa om Brian Solis och hans “Conversation prism”.

    Social marketing är inte enkelt, det är nödvändigtvis inte gratis som ni redan har konstaterat. Men givetvis går det att mäta, och mycket enklare än att mäta TV, print och traditionell PR.

    #107516
    JoakimNilsson
    Deltagare

    Hej – intressant tråd, jag fick tippset via @jonathansulo på twitter. Jag jobbar själv med sociala medier på spelsajten expekt.com.

    Vad som är viktigt att poängtera är att marknadsföring via sociala medier är att ej hänga upp sig på tekniken, det finns alltid folk som kan hjälpa till med det.

    Marknadsföring har fram tills nu körts genom att skrika ut ett budskap i envängskommunikationskanaler som TV, radio och tidningar.

    Vad som främst har hänt med plattformar som twitter, facebook, youtube, myspace, hi5 osv är dialog, en dialog mellan “kund-kund” och “kund-företag”.

    Så oavsett vad man har för personlig erfarenhet av facebook kan man ej som marknadsförare eller säljare blunda för att plattformen har 350 miljoner aktiva kunder.

    Så häng inte upp er på hur facebook widgets fungerar, börja istället med att läsa denna väldigt bra bok: Groundswell: How People With Social Technologies Are Changing Everything och alternativt ett par böcker från Seth Godin.

    Vi på expekt har fokuserat våra sociala aktiviterar kring våra spelambassadörer Niklas Wikegård, Glenn Strömberg, Scotty Nguyen etc. Vi tycker att de är intressanta profiler att följa och tillsammans med dem bygger vi ett nätverk i olika kanaler. Vi förstår att ni som ev expektkunder inte är intresserade av att läsa våran reklam, men om vi kan ge er möjligheten att bli vän med Wikegård på facebook och följa hans vardag är ni kanske rätt målgrupp för att lägga ett och annat spel på ishockey.

    Det tycker jag är sjysst marknadsföring vad tycker ni?

    Mvh,
    @joakim_nilsson

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)