Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185368
    jp2
    Deltagare

    Jag har inte haft något borttappat paket alls med DHL – har skickat tusentals. De kommer och hämtar av mig direkt och vi har inget kvitto.

    Hade ett paket som fastnade på en central där det låg i någon vecka.

    Kanske prova använd andra adresslappar om de försvinner? Kanske paketlappen som lossnat?

    #185367
    jp2
    Deltagare

    Jag brukar säga att om kunden vill jag ska skicka det igen får de betala (typ) 200 kr.

    Hör de inte av sig behåller jag varan. Oftast är varan värd mer än frakten. Jag använder inte DHL för att skicka varor under 150 kr värde.

    #185366
    jp2
    Deltagare

    @gvh 92142 wrote:

    Nu har det hänt!

    Idag dök den första Varubrevsfakturan upp från Postnord med noteringen:

    Överskridna produktvillkor – mått 38,00

    Ok, jag klagar inte, jag bara konstaterar. 38 kronor + moms är kanske rimligt, och ja, jag är skyldig!

    Jag har postat 5 st lådor av typen som jag beskrev i ett inlägg ovan:

    “Nu har jag även fått Davpacks stora tunna låda, 310x215x60, art nr 1ASWF090, vikten är 122 gram vilket antyder att den är av lite tjockare wellpapp än Packoplocks budgetlåda, och mycket riktigt, ihoptejpad så blir tyvärr höjdmåttet ca 71-72mm … Tur att jag inte beställde så många… “

    Den är alltså ca 71 – 72 mm tjock.
    Jag har haft lite snack med postpersonalen, och dom tar emot vad som helst, eventuell tilläggsdebitering, och i framtiden returnering, bestäms i senare led.
    Postkillen och jag var överens om att mätningen nog lämnar lite marginal, måtten från scannern anges ju i cm i kolli-sökningen t ex, och postkillen menade att sorteringsmaskinerna kan ju inte vara så tighta, och själva brevlådorna hos kunderna är tydligen lite större (?).

    Ok, så jag testade 5 st 71-72mm lådor, (om man pressar ihop den lite så blir den ju 70 mm :) ) olika dagar, och det ser ut som att 4 st gick igenom, och en fastnade i systemet.

    Om jag har förstått det hela rätt så ska de i framtiden gå i retur.

    Så jag tänker iaf sluta att skicka 72 mm-lådor som Varubrev.

    Någon med andra erfarenheter?

    Jag visste inte ens om begränsningen på 7cm innan jag fick dagens faktura och där fått tillägg på 38 kr. Måste skickat minst 20 st varubrev som överskred höjden.

    Så man måste nu sluta skicka varubrev då i princip? Skicka under 7cm har jag inte många ordrar. Vad är alternativet? DHL Edge för 45 kr + drivmedel? Posten porto betalt? Men det är ju inte alls spårbart.
    Blir ett hopp i pris på minst 15 kr på t.ex. en vara mellan 250-500 gram.

    #185337
    jp2
    Deltagare

    @nhak 92253 wrote:

    Vi kör med sello till blandanat wish och fyndiq. Vi har även kopplat https://inf.se vår web shop där vi säljer prylar genom dem. Det funkar bra för det mesta.

    Okej tack. Kör du prestashop då i webshopen? :)

    Känns inte som att fyndiq säljer min typ av varor…. Men vilken betalningsmetod kopplade du till Wish? :)

    #182542
    jp2
    Deltagare

    Har sålt mestadels på Tradera, fungerar bra om man säljer sånt som “alla” kollar efter, typ småprylar. Tog sin tid förstå deras system. Men efterhand flöt det på bättre.
    Deras Klarnacheckout tar ingen provision (åtminstone inte än) och jag valde bort paypal som betalalternativ och har sparat pengar på den kostnaden. Vilket gör att provisionen just nu är lägre på Tradera (3% provision i min kategori, dock minst 3 kr) än i webshopen där många betalar med Payson eller paypal (som tar ca 3% + 3 kr).

    Har inget sug efter andra säljkanaler dock. Är redan problematiskt att ha två lager, ett för Tradera och ett för webshopen.

    #182541
    jp2
    Deltagare

    Jag brukar inte heller skicka med kvitto, mest för att spara papper/tid/toner. Av något tiotusen orders är det väl 2-3 kunder som begärt fysiskt kvitto i efterhand (då har jag mejlat det som PDF).
    Har inte läst att det ska vara krav på att skicka fysiskt kvitto. De får ju kvitto/faktura/bekräftelse i mejlen där det anges precis det som måste anges: ordernr, datum, vara, momsspec, kundens namn, företagets namn, osv.

    Sen ser det ju mer proffsigt ut med kvitto i paketet, visst.

    #178219
    jp2
    Deltagare

    Jag har inte haft något försvunnit varubrev på mkt längre. Såvitt jag vet.
    De få gånger någon säger de inte fått det ligger det nästan alltid på posten.
    Dock, om det inte är skrymmande skickar jag sällan med varubrev, så det gör att jag kan i princip följa alla varubrev till deras uthämntningsställe.

    Om man har många försvunna varubrev, som man tror försvinner i posten (ej bedrägeri), kanske man skulle testa med andra etiketter eller annan toner? Min förra toner (som inte var original) smetade ut färgen…
    Om brevet är lite knöligt eller ojämnt brukar jag tejpa fast etiketten så den inte ska trilla av. Tejpar även igen alla försändelser så de inte enkelt kan öppnas.

    Har en fråga angående varubrev också, om någon vet ??? Tar posten betalt för returer av varubrev ifall kunden ej hämtar ut?? Kan inte hitta information om detta nånstans.

    #173934
    jp2
    Deltagare

    Jag har fått tre stycken försändelser registrerade som 2kg senaste månaden. :(
    Trots att jag skickar allt över 1kg med DHL.
    Har försökt hålla mig under 990g pga bristerna som nämnts, men det verkar inte fungera. Har snarare blivit värre.
    Synd man inte kan se kolli som du säger. Att sitta och räkna brev för brev och pussla ihop det tar en väldig tid.
    Ska kanske testa använda skicka lätt på allt som väger över 950 gram, se om det löser problemet.

    #173381
    jp2
    Deltagare

    Upp till 2 kg kan man skicka med varubrev till Norge.

    #173087
    jp2
    Deltagare

    Jag ska ange mitt namn och sex första siffror, det får räcka. :)

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 53 totalt)