Plus Forum E-handelsforumet Logistik Den ultimata Varubrevslådan 340x240x70 mm 2 maj 2018

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184980
    gvh
    Deltagare

    Den här lådan finns hos Davpack, men finns ej med i deras Varubrevlista….

    Slitslåda 1ASWF006 215x150x55 yttermått (mina) 221x155x68 vikt 87 gram men flärparna är stora och går mycket omlott och vikten kan klippas ner t ex till 64 gram med ett klipp med skärmaskin, så toppen blir som botten, dvs ej går omlott.

    #185056
    gustalero
    Deltagare

    Davpack 1ASWF006 215x150x55mm är en bra låda, den har vi provat.

    Dessa packoplocklådor är något att kika på med:

    796019 220 x 143 x 62 2 mm well

    796599 335 x 220 x 55 2 mm well

    796023 250 x 170 x 55 3 mm well

    Fler tips på lådor?

    #176230
    gvh
    Deltagare

    Nu har det hänt!

    Idag dök den första Varubrevsfakturan upp från Postnord med noteringen:

    Överskridna produktvillkor – mått 38,00

    Ok, jag klagar inte, jag bara konstaterar. 38 kronor + moms är kanske rimligt, och ja, jag är skyldig!

    Jag har postat 5 st lådor av typen som jag beskrev i ett inlägg ovan:

    “Nu har jag även fått Davpacks stora tunna låda, 310x215x60, art nr 1ASWF090, vikten är 122 gram vilket antyder att den är av lite tjockare wellpapp än Packoplocks budgetlåda, och mycket riktigt, ihoptejpad så blir tyvärr höjdmåttet ca 71-72mm … Tur att jag inte beställde så många… “

    Den är alltså ca 71 – 72 mm tjock.
    Jag har haft lite snack med postpersonalen, och dom tar emot vad som helst, eventuell tilläggsdebitering, och i framtiden returnering, bestäms i senare led.
    Postkillen och jag var överens om att mätningen nog lämnar lite marginal, måtten från scannern anges ju i cm i kolli-sökningen t ex, och postkillen menade att sorteringsmaskinerna kan ju inte vara så tighta, och själva brevlådorna hos kunderna är tydligen lite större (?).

    Ok, så jag testade 5 st 71-72mm lådor, (om man pressar ihop den lite så blir den ju 70 mm :) ) olika dagar, och det ser ut som att 4 st gick igenom, och en fastnade i systemet.

    Om jag har förstått det hela rätt så ska de i framtiden gå i retur.

    Så jag tänker iaf sluta att skicka 72 mm-lådor som Varubrev.

    Någon med andra erfarenheter?

    #176215
    Nicklas
    Deltagare

    @gvh 92142 wrote:

    Så jag tänker iaf sluta att skicka 72 mm-lådor som Varubrev.

    Någon med andra erfarenheter?

    Vi har sett att Posten registrerar pack o plocks 7cm lådor som 8cm.
    Så de är helt värdelösa att använda.

    #185270
    gvh
    Deltagare

    @Nicklas 92145 wrote:

    Vi har sett att Posten registrerar pack o plocks 7cm lådor som 8cm.
    Så de är helt värdelösa att använda.

    Vilken låda har ni postat?

    Jag har postat 788006, se citat från mitt tidigare inlägg nedan, och det paketet har klarat 7-cm-gränsen varje gång hitintills…

    “Deras 3mm well art nr 790043 320x225x60 anges nu med yttermått, 326x231x72, vilket gör att den ej får skickas som framtida Varubrev. Nu vet inte jag om dom verkligen har mätt lådan, utan yttermåttet är bara matematiskt utifrån tjockleken på pappen och lådans konstruktion. Nu har inte jag just denna låda, men jag har samma storlek i budgetversionen, vilken finns under Budgetlåder i menyn. Dessa har man inte angett måtten på.

    Jag har alltså art nr 788006 320x225x60, framför mig ihopmonterad och tejpad. Wellpappen är ca 2,8 mm tjock enligt mitt skjutmått. I hörnen, där höjdmåttet borde vara högst, såvida man inte har ett minst 60mm högt föremål i lådan (när jag meter höjden i lådan tycks den vara någon mm under 60 mm), är måttet mellan 67 och 69 mm på de kartonger jag har monterat, det beror väl lite på hur man viker och exakt hur wellpappen har blivit stansad. Men när jag ställer in mitt skjutmått på 70 mm så ser man att lådan är tunnare! Lätt. Kanske kan funka sämre med en annan “upplaga”, men mina kartonger är under 70 mm!”

    #185366
    jp2
    Deltagare

    @gvh 92142 wrote:

    Nu har det hänt!

    Idag dök den första Varubrevsfakturan upp från Postnord med noteringen:

    Överskridna produktvillkor – mått 38,00

    Ok, jag klagar inte, jag bara konstaterar. 38 kronor + moms är kanske rimligt, och ja, jag är skyldig!

    Jag har postat 5 st lådor av typen som jag beskrev i ett inlägg ovan:

    “Nu har jag även fått Davpacks stora tunna låda, 310x215x60, art nr 1ASWF090, vikten är 122 gram vilket antyder att den är av lite tjockare wellpapp än Packoplocks budgetlåda, och mycket riktigt, ihoptejpad så blir tyvärr höjdmåttet ca 71-72mm … Tur att jag inte beställde så många… “

    Den är alltså ca 71 – 72 mm tjock.
    Jag har haft lite snack med postpersonalen, och dom tar emot vad som helst, eventuell tilläggsdebitering, och i framtiden returnering, bestäms i senare led.
    Postkillen och jag var överens om att mätningen nog lämnar lite marginal, måtten från scannern anges ju i cm i kolli-sökningen t ex, och postkillen menade att sorteringsmaskinerna kan ju inte vara så tighta, och själva brevlådorna hos kunderna är tydligen lite större (?).

    Ok, så jag testade 5 st 71-72mm lådor, (om man pressar ihop den lite så blir den ju 70 mm :) ) olika dagar, och det ser ut som att 4 st gick igenom, och en fastnade i systemet.

    Om jag har förstått det hela rätt så ska de i framtiden gå i retur.

    Så jag tänker iaf sluta att skicka 72 mm-lådor som Varubrev.

    Någon med andra erfarenheter?

    Jag visste inte ens om begränsningen på 7cm innan jag fick dagens faktura och där fått tillägg på 38 kr. Måste skickat minst 20 st varubrev som överskred höjden.

    Så man måste nu sluta skicka varubrev då i princip? Skicka under 7cm har jag inte många ordrar. Vad är alternativet? DHL Edge för 45 kr + drivmedel? Posten porto betalt? Men det är ju inte alls spårbart.
    Blir ett hopp i pris på minst 15 kr på t.ex. en vara mellan 250-500 gram.

    #185408
    gustalero
    Deltagare

    Vi har testat boxons självlåsande låda

    https://www.boxondirect.se/sjalvlasande-lada-es19-220x143x62mm

    Självlåsande låda ES19 220x143x62mm
    Artikelnummer: 1837

    Det har seglat upp som favorit, lätt, lätt vikt och bra pris.

    Någon som hittat en varubrevslåda som inte är slitslåda och som är större? Innermåttet är ju det viktigaste.

    #185409
    LouisePST
    Deltagare

    Det stämmer att de ändrat – jag skickar varubrev och får nu en straffavgift när måtten överstiger (38 kr st) vilket i och för sig blir billigare totalt sett än deras förslag som jag fick på 128 kr. Jag söker alternativ (se annat inlägg) men såg att det fanns tips här också. Skall kolla upp DHL och Schenker.

    #185415
    Jonkejober
    Deltagare

    Är det nån mer som tvivlat på att dessa straffavgifter är korrekta?

    Jag får några varje gång och skickar endast i avsedd låda för varubrev från Packoplock eller vadderade kuvert som rymmer sig inom måtten.

    De mått PostNord uppger är inte ens mått vi har på några kartonger så jag har reklamerat detta flera ggr men börjar bli lite trött på det.

    #185419
    Nicklas
    Deltagare

    Posten meddelande har aldrig lyckats mäta volym på skrymmande lådor tidigare, detta var en av anledningarna att de bakade skrymmande avgiften i standardpriset för varubrev för ett anal år sedan, troligen har de väl samma problem nu så kör de straffavgiften som standard istället och hoppas att ingen reklamerar det.

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.