Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #164476
    lappen
    Deltagare

    Jag gillar Zopim, riktigt bra! Använt det till två butiker och ska köra på det i min tredje, enkelt att överblicka, fin statistik med mera.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    #164475
    lappen
    Deltagare

    Vissa företag skriver inte ut alla kostnader som tillkommer och i opencart måste man ibland registrera sig för att se alla kostnader som frakt betalningsavgift osv och då brukar jag registrera mig och ibland hoppa av när jag ser att frakten är dyrare än vad jag befarade. Men detta är bara när jag funderar på att handla utomlands när de har viktbaserad frakt utan snabbkassa.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    #163988
    lappen
    Deltagare

    @GregerA 64728 wrote:

    Det behöver inte vara scam. De här buden kommer ofta från fattigare länder än Sverige, där en normal månadslön kanske är runt 300 dollar.

    Det är väldigt viktigt att specificera exakt vad du vill ha – även sådant som du tycker är självklart. De som skall göra jobbet lever i en annan kultur, och tänker inte alls på samma sätt som vi här i Sverige. Jag har hört om ett antal projekt som inte blev särskilt bra pga att beställaren och utföraren inte var på samma våglängd, s.a.s.

    Försök dela upp projektet i ett par mindre portioner, och betala i takt med att de blir klara och till belåtenhet. Det är bättre att redan efter en vecka upptäcka missförstånden, än att det kommer en hel hög missförstånd efter en månad.

    Tack för det här tipset!

    Ska skriva ner exakt det jag vill ha och skicka det till frilansaren, det där med att dela upp det låter också väldigt bra.

    Då skrider jag till verket och hoppas på att kunna lansera runt slutet av året!

    Om man vill ordna med återkommande betalningar, är det bästa då kortbetalningar som sköts automatiskt? Det kanske blir jobbigt att behöva skriva ut en faktura för varje nytt skick, vänta på betalning osv. Med kort kan man debitera dagen innan utskick eller dylikt, går betalningen inte igenom så skickar man helt enkelt inte ut, går den igenom skickar man.

    #163985
    lappen
    Deltagare

    @Prix 64726 wrote:

    Om så är fallet bör det ju inte vara några större problem att höra priset två tior om din enda konkurrent finns utom Sveriges gränser. Det är främst samlare av olika slag som är de mest giriga när det kommer att handla för en tia mindre utomlands. Den vanliga Svensson ser ofta en fördel med svensk support, sida på svenska, snabb leverans och inte minst tullbesvär som kan förekomma.

    Koda själv eller ej är ju något du får överväga själv. Gör det bra från början är mitt tips. Kolla även runt hos olika betalleverantörer och plattformsleverantörer vad de rekommenderar.

    Då får jag nog göra det ;) Känns onödigt att lära sig koda (några år?) bara för att göra en sak, så blir att betala någon på freelancer och se vad som blir av det.

    #163983
    lappen
    Deltagare

    @Prix 64722 wrote:

    Varför inte höja priset med en tia eller två? Skulle det blir mindre attraktivt?

    Skapa en prenumerationstjänst där kunden prenumererar hos Er. En kund som då en gång väljer detta kanske betalar per kvartal vilket kan hålla nere en del kostnader?

    Det gäller att ha många kunder, låga omkostnader för allt från marknadsföring till betalningsförmedling. Har man detta kan det bli lönsamt.

    Jag hade tänkt mig just en prenumeration på just denna vara, men då det inte finns någon sådan modul får jag antingen lära mig o skriva kod själv eller betala någon.. Jag hade gärna höjt priset en tia eller två, men då finns det helt plötsligt billigare utländska konkurrenter (det finns en konkurrent i hela världen, baserad i Schweiz, världens största på området som dyker upp när man söker på det) vilket jag ogärna vill ska finnas.

    Har nu frågat olika företag. Ett svenskt bolag ville ha 85.000 för en helt ny e-handelslösning med det jag eftersöker :confused: Ett annat svenskt bolag ville ha 17.500 för en modul till magento som fungerar som jag vill. Det finns en modul till Magento som har ungefär det jag eftersöker men alla är missnöjda med den, fungerar inte.

    Har sedan ett par dagar lagt upp på freelancer och där ska de bara ha 300 dollar för en helt ny lösning med precis allt det jag vill. Men det känns som en scam? Alla buden man får är typ förskrivna, alla har ungefär samma meddelande, och det känns ändå väldigt lågt. Hur kan de göra ett arbete för 300 dollar när man i Sverige vill ha 85.000 för det?

    #155312
    lappen
    Deltagare

    Jag bor ganska centralt i Stockholm och jag har ändå nästan 10km till närmsta DHL ombud. Schenker cirka 500 meter och Posten 200 meter. Om jag går in i en butik och bara ser en DHL stämpel så går jag direkt bort från den butiken oavsett om de erbjuder andra fraktalternativ också. Jag tycker bara DHL osar av låg kvalité för en butik.. Jag vet inte varför men det bara är så för mig. Om det är en internationell butik som däremot erbjuder DHL Express så blir jag bara glad. Men DHL inrikes i Sverige, nej tack.

    Jag betalar dessutom några tior extra om jag får Posten istället för Schenker, jag har alltid tyckt Posten är smidigare, jag vet inte varför egentligen. Men om en butik bara har Schenker kan de gå an men det beror på om butiken har något andra butiker inte har.

    #151817
    lappen
    Deltagare

    Vad kostar det att leja ut allt ekonomiarbete till ett företag för dig?

    mvh

    #151596
    lappen
    Deltagare

    Finns också en märkning som är väldigt lik CE märkningen som sätts fast på produkter.. Tror den andra stod för China något.. Skillnaden var typ ett större mellanrum med bokstäverna och några andra småsaker..

    #151265
    lappen
    Deltagare

    @Lastbryggan 50874 wrote:

    Igår hade jag en kund i Trångsund som ringde och berättade att hans försändelse hade kommit direkt i brevlådan men att bubbelpåsen var uppsprättad, tömd på innehåll och igentejpad igen.

    Idag ringde en kund från Malmö och berätta precis samma sak. Han hade fått försändelsen i brevlådan men den var sprättad, tömd och tejpad.

    “Kund 1” har beställt från oss 2 gånger tidigare och “Kund 2” har gjort 3 beställningar tidigare utan några noteringar om “strul” så jag tror inte att dessa av varandra oberoende kunder bluffar mig.

    Båda kunderna har betalt med kort och båda försändelserna är skickade i bubbelpåsar som varubrev i måndags.

    Det kan inte vara en tillfällighet att detta händer utan det måste vara någon långfingrad person på Posten som känner till innehållet.

    Jag brukar strunta i att reklamera varubrev eftersom jag ändå inte får någon ersättning och servicenivån på tjänsten varubrev är lika med noll på Posten. Men idag ringde jag och gjorde en reklamation och snackade med en jättetrevlig tjej som tog emot mina synpunkter och skapade två reklamationer. Hon sökte dessutom i Postens system för att se om det osannolika att två försändelser gått sönder och innehållet hade ramlat ut men inget fanns noterat. Dessutom skall det i så fall markeras med en klisterlapp att försändelsen är “legalt” lagad.

    Det vore intressant om någon annan som skickar varubrev upplevt detsamma denna veckan eller om det bara är den stackars porrhandlarn som är drabbad.

    Jag sommarjobbade på Posten nu under sommaren och slutade för några veckor sen då jag har skola nu igen men under tiden jag var där så var det en kille som tog försändelser från företag han kände till och tog ut produkter.. Jag sa åt honom att inte göra det men han hävdade att han gjort det jättelänge och eftersom att det inte är försäkrat eller något så skulle Posten inte vidta åtgärder om de märker att försändelser är tömda då det inte kostar de något..

    La in en anmälan på honom hos chefen innan jag slutade :D

    #150405
    lappen
    Deltagare

    @FredrikGust 50098 wrote:

    Vänta till du blir 16. Det kommer ändå att ta ett tag att sätta dig in i allt du behöver veta kring företagsekonomi.

    Många använder dessa böcker i kurserna företagsekonomi A och B:

    E2000 Compact Företagsekonomi A Fakta och Övningar
    E2000 Compact företagsekonomi B Basbok

    För att inte för framtiden orsaka problem för dig själv, se till att verkligen sätta dig in i hur det fungerar. Avdrag är överkurs. Förutsätt att du bara får köpa in sådant i företaget som direkt har med verksamheten att göra, så som varor, webbhotell, avgifter för betallösningar, annonsering, packmaterial och porto.

    Håll nere de fasta kostnaderna och se upp med bindningstider. Se till att alltid ha kapital nog för att slutföra betalningen av de löpande kostnaderna för minst ett halvår framåt. Det blir snabbt väldigt dyrt.

    Här har du ett utredningsarbete att göra. Som importör av en produkt har man en hel del ansvar för produkten, till exempel om någon myndighet skulle bedöma din produkt som farlig kan du vara tvungen att sluta sälja eller ännu värre återta produkterna från kunderna du sålt dem till. Se några exempel på elprodukter på Försäljningsförbud

    Sammanfattningsvis kommer du hinna bli 16 år innan du hunnit läsa in företagsekonomin och tagit reda på det du behöver veta om produkterna som ska säljas. Det är inget som hindrar dig från att beställa “samples” från leverantörerna och utreda dessa innan du startar upp, men kan kanske inte ta upp dessa som en kostnad i företaget.

    Läs tråd på ehandel.se E-handel som 16-åring

    Hej. Tack för svaret. Blir nog att vänta då och tills dess förbereda sig. Beställa lite samples kanske.

    Sen har jag klasskamrater/vänner som brukar vilja köpa lite av det jag säljer, får väl hålla på med det för att få fram pengar till samples.

    Sen skall vissa böcker införskaffas. Förhoppningsvis kan man det mesta om man kör hardcore nu under dessa fem nästkommande månader.

    Jag tackar återigen för svaret.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)