Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 51 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #117939
    Lennie
    Deltagare

    @PatrikS 13094 wrote:

    Vi har haft payson sedan starten och det finns väl lite negativt med dom. Dels det tidigare talare nämner, återbetalning går inte att göra på ett seriöst sätt. Man kan skicka över pengar till en kunds e-postadress och sedan får denne ta ut det till ett konto.
    En annan sak är att kunderna får mail från Payson någon/några gånger i månaden med nyhetsbrev. Många kanske inte bryr sig men tror säkert många inte gillar det heller.
    Kortbetalningar har strulat något galet senaste tiden för vår del. Kunderna kommer till Payson och får skriva in alla uppgifter men sedan kommer kunden till en “Det har uppståt ett fel”. Man kan tro det är folk som inte aktiverat 3dsecure osv. men kunder som handlat tidigare har haft problem.

    Det positiva med Payson är just att inkörs tröskeln är väldigt låg. Du kan komma igång på nästan nolltid.

    Kom även på en annan negativsak. Det är att man inte kan lägga en betalning passiv, så att vi kan välja när pengarna ska dras från kunden. Om kunden t.ex. beställt något som släpps om några veckor så skulle man vilja debitera kunden när man skickat varan. Men dessa features är väl sådant man inte får i och med 0 kr /mån och 0 kr startavgift.

    Tack! Det här avgjord för min del att jag INTE tänker anlita Payson som jag nyss övervägt att byta till. För det första måste man kunna göra återbetalningar på ett vettigt sätt. För det andra får det absolut inte komma massa felmeddelanden hos betalväxeln när kunden försöker betala med kort, det resulterar väldigt snabbt i att kunden blir skraj och drar. Sen är det absolut inte OK att Payson använder ens kundregister och skickar ut sina egna erbjudanden till anslutna butikers kunder.

    #117932
    Lennie
    Deltagare

    Hej.

    Det finns massor av lösningar som är gratis och du får all tillgång till koden.
    OSCommerce, Prestashop osv.

    Jag tror inte alls att du måste ha den tekniskt mest perfekta webshopen sett till vilken plattform du väljer. Däremot är det väldigt viktigt med ditt innehåll.

    Se till att vara tydlig i allt;
    Köpvillkor, priser, frakter osv.
    Sen har du mervärden att kunna bjuda på som t.ex. att verkligen hålla en hög servicenivå, hög tillgänglighet, att ha allt du säljer i lager, enkla betallösningar, enkel beställning.

    En bra webshop är steg 1 men det finns andra “mjuka” värden som helt klart är viktigare. Det är väldigt lätt att fastna i dem tekniska bitarna och börja leta efter den perfekta shopen.

    Min rekommendation är således att du hoppar över att drifta din egen webshop och istället satsar på att få verksamheten att snurra. Välj istället en betald lösning likt e-butik.se eller liknande.

    Sen när du arbetat in webshopen och själv fått en vana att driva den som kommer du hittar massor av saker du skulle vilja fungerade annorlunda, då kan du fundera på en egen lösning och har större chans att ro i hamn en teknisk lösning som du är väldigt nöjd med.

    Ett råd på vägen från en som provat många lösningar i 6 år.

    #117926
    Lennie
    Deltagare

    @Joel 14136 wrote:

    Jag har, tvärtemot många andra i tråden, bara positiva erfarenheter av DHL.

    Det gäller såväl servicepoint- som företagspaket.

    Men vad gäller företagspaket så kan jag tänka mig att det kan skilja en hel del mellan olika städer, beroende på vilka som jobbar för DHL just där.

    Men det är förmodligen just den här punkten som är problemet “vilka som jobbar för DHL just där”. Det verkar som att just DHL har valt att ha många underleverantörer runtom, precis som UPS. Det innebär också att de har själva inte har full pejl på att leveranser fungerar som de ska. Mellan Malmö och Stockholm kan jag tänka mig att det går fint, men norr om Gävle is a big nono. Personalen man möter som kommer med paket är super som personer, men det är skrämmande ofta som de kommer till oss och suckar och säger att “Ja, ett paket är borta från denna sändningen också, kommer säkert imorgon”.

    Men resultatet av denna tråden blir ju att man gärna skulle välja speditör utifrån vart man skickar, men det borgar ju inte för att man får bäst priser. Bäst priser brukar man i regel få när man samlar allt hos samma och på så vis får upp volymen.

    #117916
    Lennie
    Deltagare

    Instämmer i kören.
    Med DHL: Umeå – Stockholm = 3 dagar minst.
    Gäller då mellan företag, törs inte ens testa dem för privatpersoner. Får jag privat leverans via DHL nån gång måste jag åka ut till ett industriområde och hitta dem. Inte bra alls.

    #117889
    Lennie
    Deltagare

    Är lite dåligt påläst om denna nya lag men hur påverkar den tjänster som Klarna och Sveawebpay som bara gör en mikroupplysning för att kolla att det finns inkomst och inga bet anmärklningar. Detta görs ju automagiskt :) när kunden beställer. Skickas det då ut även till de kunderna varje gång som de beställer?

    #117877
    Lennie
    Deltagare

    Beror på.
    Jag använder Sveawebpay idag och varje månad får jag en kundreskontra där jag har samtliga uppgifter samlade. Därtill får jag komplett fakturajournal och redovisning för deras inbetalningar till mig. Sen lämnar jag bara en liten fin bunt till redovisningsbyrån.

    #117874
    Lennie
    Deltagare

    Är också väldigt intresserad av Payson för ett nytt projekt. Men undrar om det är någon som vet hur deras redovisning ser ut? Jag har ett privat Payson-konto och där specificeras ingen moms. Om jag skulle använda Payson i företaget ser jag det som en förutsättning att jag kan få momsen specificerad ordentligt så att jag slipper knappa ihop ett eget system för den redovisningen. Någon som vet?

Visar 7 inlägg - 51 till 57 (av 57 totalt)