Forumsvar skapade

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #107531
    Magnus Ang
    Deltagare

    Zygote verkar riktigt bra, tack för tipset!

    @JoakimNilsson 2432 wrote:

    Som svar på hur man kan mäta ROI på sociala aktiviteter måste man först bestämma vad man vill mäta.

    1) Bestäm dina metrics, vad som betyder något för din verksamhet. Tänk på både mjuka och hårda metrics. Googla “social media metrics”.
    2) Sätt upp Google analytics tillsammans med ex hootsuite för twitter för att mäta ovan metrics.

    Jag har lärt mig mycket av Zygote som skriver denna bloggen Zygote @ Egg Co. – A blog from Egg Co. about web business, marketing, design and development

    Andra tips är att läsa om Brian Solis och hans “Conversation prism”.

    Social marketing är inte enkelt, det är nödvändigtvis inte gratis som ni redan har konstaterat. Men givetvis går det att mäta, och mycket enklare än att mäta TV, print och traditionell PR.

    #107522
    Magnus Ang
    Deltagare

    Hej,

    Intressant debatt här inne! Min åsikt är att dessa två världar hör ihop, dvs Social Media och e-handel. Social Media kan skapa nytta för e-handelsföretaget, om man gör rätt.

    Lite förvånad blir jag när jag läser några av inläggen och inställningen till Social Media. Jag tycker det är ett superintressant fenomen och om ett par miljoner svenskar befinner sig där så gäller det för oss som bedriver e-handel att finnas där med. Det är ju både exponering och försäljningspotential!!!!

    Lustigt nog så postade jag en bloggpost idag om detta ämne idag, dvs Social Media och E-handel. Social Media gör e-handeln bättre! – MagnusÄng.se

    Amazon.com har arbetat med sociala funktioner sedan 1995 och adderat på social media efterhand, de får in mängder med tips, betyg och idéer på detta vis. Med denna kunskap kan de sedan förändra och utveckla sin verksamhet.

    Social Media handlar dels om att vara där kunden är, att erbjuda sociala funktioner som “dela med andra” är bara ett fragment. Amazon har forum/community-features på bl.a. produktsidor där kunderna kan diskutera produkten och andra relaterade ämnen.

    Att använda Bloggar, Microbloggar, Sociala nätverk och Wiki’s kan definitivt bidra till en ökad kännedom om företaget och produkter, generera content/nytt material till din website, skapa en spridningseffekt, sk viral marknadsföring som kan ge dig besökare som du kanske inte skulle nå annars.

    Se på Coolstuff som är ett av få e-handelsföretag som låter kunderna kommentera, ge betyg och ladda upp egna filmer och foto på varje produkt. De har också lyckats relativt bra på Facebook med många engagerade medlemmar.

    Ur ett sökmotoroptimering är Social Media också bra, exempelvis med rätt inställningar i Facebook, din Twitter- eller Linkedin-profil så kan dessa sidor bli indexerad och sedermera sökbar i sökmotorer.

    På sätt och vis är sociala funktioner inget nytt i och med Amazon’s start för 15 år sedan men samtidigt så går vi igenom en stor hype just nu. Testa vad som fungerar för just dig och min devis har alltid varit att göra det själv så långt det går, då har man koll på läget.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)