Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #176775
    markgard
    Deltagare

    Nja du… riktigt så är det inte. Vi ser gärna att e-handlarna utvecklas lönsamt och långsiktigt så att det blir en växande volym paket att leverera. :-)

    #176770
    markgard
    Deltagare

    Hej, jag har respekt för att man vill maximera genomslaget för sin egen sajt. Men jag ser samtidigt dessa marknadsplatser som möjlighet att nå fler människor. Multikanaler. En mängd människor som kan vara mycket kostsamt att nå på egen hand.

    I slutändan kokar handel ner till konvertering. Målet för marknadsplatserna är inte att konkurrera ut e-handlare, det är snarare att få upp stora transaktionsvolymer och ta en avgift för dessa.

    Risken finns såklart att man hamnar i en situation där endast lågt pris (och lönsamhet) blir handlarens enda lojalitetsparameter. Därför blir det fortsatt viktigt att jobba med det egna varumärket och kundnöjdhet i alla dimensioner.

    Så tänker jag, men jag jobbar med frakt och är inte e-handlare själv. :-)

    Magnus

    #176179
    markgard
    Deltagare

    Hej, det är som ni skriver på grund av säkerheten för chaufförerna. Det arbetas på en lösning tillsammans med polis och boende i området. Under tiden hanteras t.ex. e-handelspaket för utlämning av ombud i närliggande områden.

    Magnus
    DB Schenker

    #174140
    markgard
    Deltagare
    #173771
    markgard
    Deltagare

    Hej Piratessan!

    Påse på dörren är tänkt att vara standard. I flerbostadshus är ofta trappen låst när varorna levereras (tidig morgon). I de hus med fastighetsbox lämnas de dock inte nere vid boxarna utan tas hela vägen upp till mottagarens dörr. För att vara säker på leverans i lådan är höjden 3 cm och bredden 25 cm bra att hålla sig inom.

    I de utvärderingar vi gjort har leverans vid dörren varit mycket uppskattat av mottagarna. Så vår önskan är att göra det bekvämt för mottagaren.

    För mer dyrbara varor där du som e-handlare även vill ha kvittens i form av skannad legitimation rekommenderar vi våra paketombud.

    #173523
    markgard
    Deltagare

    Tack Micke B, då förstår jag hur du menar. Sant som du skriver angående leg.kontroll och kvittens och leverans till brevlådan. Ombuds- och/eller hemleverans är det vi har när kvittens är ett krav.

    #170008
    markgard
    Deltagare

    Hej!

    DB Schenker Brev är en tjänst som kommer senare i år. Läs gärna mer på länken som Micke B klistrade in ovan, det vill säga denna – där ni också kan göra en intresseanmälan:
    DB Schenker Privpak – DB Schenker Brev

    Lite kort kring er diskussion:
    Ingen prislista är fastställd som jag kan gå ut med i dagsläget.
    Blev nyfiken på vad du Micke B menade med att spårbarheten inte räcker ända fram? De händelser vi avser visa på trackingen är EDI inkommen, sorterat och levererat till konsument.

    Kul att få er feedback i tråden här! Håller utkik här om ni har fler frågor.

    /Magnus, DB Schenker

    #173478
    markgard
    Deltagare

    GregerA har rätt. Våra ombudsleveranser går få med efterkrav. Ombud ekonomi tar ibland en dag extra jämfört med standard. De frakter som köps via Skicka Enkelt (C2C) har ej stöd för efterkrav. Ett avtal med oss krävs och där kan vem som helst boka och betala med kort.

    /Magnus, DB Schenker

    #155057
    markgard
    Deltagare

    @Hensh 55264 wrote:

    Hur fungerar Schenker på den här punkten?

    Hej, vi på DB Schenker skickar ut påminnelse om paketet inte hämtats ut. Upp till två stycken där vi kan variera mellan sms, mejl och vanligt brev.

    Vilken dag påminnelserna går ut varierar beroende på vilken liggetid avsändaren har, dvs hur länge paketet skall få ligga kvar hos ombudet innan vi sänder det i retur. Så är principen. Variationer kan finnas beroende överenskommelse och/eller tjänst – Privatpaket, Ekonomi eller Standard – måste jag tillägga.

    Hoppas det klarnade. :-)

    Magnus

    #154141
    markgard
    Deltagare

    Kul att gensvaret blev så positivt, tyckte själv det var kul att vara med och håller helt klart med om att detta är ett trevligt initiativ av Richard och Per!

    Vill passa på att klargöra att jag tycker svenska företag kan växa genom försäljning till grannländer i Norden. Det jag syftade till var att jag tror nordbor i större utsträckning handlar från tex GB och US än från sajter i grannland. Men e-handel från lokalt anpassad sajt är stort. Hoppas det klarnade lite där. :)

    Såg att Greger hade en fråga…
    @GregerA 54177 wrote:

    Jag blev aldrig riktigt klok på om det verkligen går att skicka Privpak från Sverige till Finland. Att man kan skicka inom länderna vet jag, men det vi ehandlare ju vill ha är bättre alternativ att skicka privatpaket mellan länderna.

    Vi på DB Schenker kan ordna frakt från Sverige till Finland. Tjänsten Privatpaket som köps på nätet och lämnas in på ombud har dock ännu inte stöd för detta.

    Magnus
    DB Schenker

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)