Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #180942
    misterbling
    Deltagare

    Vissa postombud läser in/ut när de mottar varubreven och andra inte. Det finns tydligen inga direktiv från Posten här, eller så följs de inte. Försändelser försvinner mer om man använder större kartonger då det är ytterligare ett ställe det kan gå fel på, enligt vår erfarenhet. Posten borde jobba mer med sina ombud och säkerställa rutiner.

    #178167
    misterbling
    Deltagare

    Vi är inte “födda i brevlådan” :) och har hållit på med e-handel rätt länge. Är avståndet längre än 10 km till DHL Service Point får försändelserna gå med MyPack istället då Posten har många fler utlämningsställen. Men jag håller med att Varubreven kommer i princip nästan 100% ut i glesbygd (kan man förmoda). Jag kommer inte lägga ner mera tid på denna diskussion nu, men var medveten om att bedrägerier kommer öka och även medvetenheten att man kan handla utan att betala genom att beställa via Varubrev. Dessutom betvivlar jag man kan få ner stölder inom fraktbolagen oavsett vad de heter. Kom bara ihåg att ett Varubrev aldrig är levererat, men jag önskar er all lycka med dessa!

    #178162
    misterbling
    Deltagare

    Självklart förknippas det med kostnader, men jag tror ändå det rör sig om mindre än vara du räknar på. Om vi vänder på diskussionen. Vad säger Konsumentköplagen? Du som handlare är ansvarig fram till kunden mottagit sina varor. Idag har egentligen ingen kund mottagit varor via Varubrev, eftersom det inte finns något som säger kunden fått dessa. Det är mycket pengar som ska betalas tillbaka… Men jag tycker ni kör på med Varubrev. Vi byter alla fall ut tjänsten mot DHL Service Point. Dyrare ja, även om man räknar med svinn. Vi vet dock att kunden får en tryggare frakt på sina varor om vi budgeterar om lite.

    #178160
    misterbling
    Deltagare

    Tänk vad besvärligt allt ska vara?! Finns det ingen som har intresse här att säkra sina leveranser till sina kunder? Vi lever i ett informations och tekniksamhälle sedan många år. Skriv av dessa handscanners på 3 år så kostar den några ören per lämnat varubrev under den 3 års perioden!

    #178157
    misterbling
    Deltagare

    Jag förstår inte ni krånglar till allt så mycket! Nej Dan, varubrevet ska inte vara en pakettjänst. Det behöver inte vara försäkrat. Den behöver inte ens vara fullt spårbar! Vad jag anser en sådan tjänst ska erbjuda är en avläsning att den är inlämnad (som idag) och en avläsning den är utlämnad. Detta oavsett om det lämnas ut hos Posten ombud eller i brevlådan. Nu pratar jag i första hand Sverige. Krångligare än så behöver det inte vara! En sista avläsning kan inte öka kostnaden så mycket. För oss försvinner drygt 1 av 100 sända Varubrev. Ska vi verkligen sitta och tycka allt är bra?

    #178143
    misterbling
    Deltagare

    Att problemet uppkommer i vissa branscher gör inte problemet mindre. Vi ska inte heller göra det enkelt för oärliga människor genom att servera dem en tjänst som inte håller måttet på säkerhet. Tjänsten ska fungera på ett sånt sätt att man inte behöver spionera på kundernas Facebooksidor eller annan Socialmedia för att se om de fått produkterna. Överlag har vi stort förtroende för Posten och vår Account Manager på Posten är väldigt bra. Vi har jättebra pris på MyPack, men det finns en lucka som skulle kunna täppas igen med ett väl fungerande varubrev. Tyvärr måste vi strypa utskicken med Varubrev nu och skickar dessa med DHL Service Point. Ska vi e-handlare verkligen acceptera att paket försvinner utan att veta vart i kedjan de försvunnit? Vad tycker ni???

    #177987
    misterbling
    Deltagare

    Ingen belyser problemet med tjänsten varubrev Posten pushar för. Vi e-handlare skickar varor för miljoner “rätt ut i rymden” eftersom posten inte har en susning om vart paketen tar vägen efter de ankomstregistrerats på inlämningsstället. Paket lämnas utanför dörrar hos mottagare som vem som helst kan stjäla enkelt. Paket som glöms bort att ankomstregistreras på Postens ombud och blir liggande. En massa paket som “försvinner” på vägen utan man har någon susning vart. Kan vi åtminstone få en avläsning att paketet är uthämtat hos ombud eller dumpat i brevlådan eller utanför dörren av brevbärare? Tjänsten är utmärkt för oärliga kunder som vet rutinerna nu att försändelsen inte kan bevisas utlämnad. Enkelt säga, jag har inte fått något och slippa betala fakturan. Dags att göra något åt detta. Jag tror säkert många e-handlare instämmer.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)