Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 41 till 49 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #125707
    myon
    Deltagare

    Antar att du prismärker dina varor och om du då har en två-raders märkare kan du sätta in ett artikelnummer på varorna.
    Så fort du säljer en vara skriver du ner artikelnumret på en lista vid kassan och gör en avstämning när dagen är slut.
    Då behöver du inte manuellt gå och inventera i butiken.
    Lite extra arbete men det kan ju vara en lösning.

    #125584
    myon
    Deltagare

    Vet inte vart du har fått produktbilderna ifrån men de är i mitt tycke lite märkliga.
    De är snygga men verkar inte vara av rätt proportioner.:confused:

    Tar man tex. den tvådelade tavlan “Gran Rosa” visar bilden de två tavlorna hängandes ovan en säng, dubbelsäng dessutom.
    I texten står det att tavlorna är 35cm breda och med två tavlor blir bredden 70 cm plus ev. avstånd mellan dem.
    På bilden täcker de nästan dubbelsängens hela bredd vilket skulle betyda att sängen, dubbelsängen, är endast ca. 75 cm bred.
    Har jag läst fel nånstans eller är det tryckfel?
    Samma sak finner man på nästan alla miljöbilder.
    Den tredelade klockan “Anillo Brotes” ( som jag tycker är snygg) hänger ovanför en tvåsitssoffa. 3 x 35 cm ger att soffan är ca 110cm bred och en dryg halvmeter hög.

    Kan tänka mig en viss besvikelse bland kunderna när de får klockorna när de är betydligt mindre än på miljöbilderna. Det står visserligen mått i beskrivningen men ändå.

    #124595
    myon
    Deltagare

    @GregerA 21626 wrote:

    Nej, bara vid faktura.

    Vår standardfrakt är 29:- vid kort, bank eller förskott, 49:- vid faktura och 99:- vid postförskott.

    Det ger i allmänhet mindre tjafs att göra så eftersom en del företag “av princip” inte betalar fakturaavgift, och en del personer är “allergiska mot extraavgifter”. Nu sticker det inte i ögonen på samma sätt.

    Intressant lösning.
    Har inte tänkt på det på det viset.

    Ni får inga frågor om varför det kostar olika beroende på betalningssätt?

    #124560
    myon
    Deltagare

    Som så många andra redan har sagt så är den riktigt snygg. Enkel och lättnavigerad.
    Enda felet som jag kan se är att under “Sälja våra väskor ” är diskutera felstavat.

    Vad använder ni för plattform?

    #124547
    myon
    Deltagare

    @Plastskivor 21554 wrote:

    Lägg in en strulfaktor också i kalkylen… reklamationer, försvunna paket, transportskador, bedrägeriförsök (?), outhämtade, returer, kundtjänst, mm.

    Ja, det är ingen dum idé. Vilken procentsats bör man lägga sig på tro?

    Tack för förslaget!

    #124520
    myon
    Deltagare

    @Parvelito 21541 wrote:

    Jag tycker att ni skall försöka göra en kalkyl där kostnaderna tas upp som om det var ett eget företag. Även om ni tack vare gynnsamma förhållanden har bara en krona i kostnad för elen så tar man med den. Varför då?

    Jo, för att man behöver räkna på var brytpunkterna går för när verksamheten behöver en egen lokal, när timmarna man lägger ned är så många att man inte vill bjuda på all tid rakt av, när kostnaden för papper, el och lokaler inte längre är försumbara. Förhoppningsvis expanderar verksamheten, och det är lite tråkigt om intäkterna då inte längre räcker till, därför att man glömde bort i priskalkylen hur mycket man subventionerade verksamheten.

    Jag förstår hur du tänker.

    Bättre att lägga till i kalkylen även om det är väldigt svårt att kunna räkna fram hur mycket av resp. företags telefon, el, timmar, kontosrmaterialskostnader m.m. går till just det här projektet. Då är man bra med när det ska räknas lönsamhet och när den är självbärande.

    Första tanken var att vi skulle dela jämt upp på ev. vinst men arbetsbelastningen kan ju bli skev.

    Man kan börja med att varje del skriver upp antal nedlagda timmar för att få fram hur arbetsbelastningen ligger. Det är ju den delen som för tillfället är mest betydande. Framöver vet jag inte i dagsläget hur uppdelningen blir, rent belastningsmässigt.

    Ett företag har hand om all teknisk kompetens som tex byggande av butik.
    Ett har hand om tillverkning, pack och frakt.
    Min del är den rent administrativa delen. som att lägga upp nya produkter, skriva info, formulera avtal m.m.

    Det här upplägget gör att tex byggandet av butik gör många timmar i början (om det vill sig väl med all teknik) och pack och frakt ökar allt eftersom.

    Göra en tidrapport är nog en bra början förutom att lägga in el, lokal och såna kostnader i kalkylen. Dumt om man skulle sälja för billigt. ;)

    Tack för hjälpen!

    #124516
    myon
    Deltagare

    Tack för förslaget!

    I det här fallet är det dock inte aktuellt.
    Ena företaget har de flesta produkter redan och säljer via sin lokala butik/verkstad. De nya produkterna som vi ska sälja är mer som “print on demand”. De tillverkas vid beställning på plats i butiken/verkstaden.

    Har några andra idéer på gång också och där lär det bli aktuellt med hyllor och lokalhyra.

    #123990
    myon
    Deltagare

    För dagen bara Borås Stadskarta att välja på.
    Något magert utbud kanske? =)

    #123343
    myon
    Deltagare

    Hejsan!

    Nu har jag inte någon större erfarenhet från e-handel men en sak som jag reagerar på är typsnittet.
    I menyraden har ni en sort och i resten en annan.
    Att ha två sorters typsnitt är inga problem men när det gäller produkttexten kanske ni skulle tänka om.

    Vet inte vilken sort det är men den är av typen Serif. Vad är då Serif? Jo, det är typsnitt där det finns små “fötter” och “tak” på bokstäverna. För mer information kan du kika här:
    Serif – Wikipedia

    Jämför sen med Sans-serif, alltså utan “fötter” och “tak”

    Texter med typsnitt som använder serifer är något mer svårläsligt än de utan. Då tänker jag inte på tryckt text där det inte spelar någon roll utan på text som ska läsas via datorn. Tror det har med upplösningen på skärmen att göra.

    Texter i tex. det här forumet är utan serifer.

    Fundera på om det skulle bli mer lättläst (och snyggare) med ett annat typsnitt.

    Mvh
    Tommy

Visar 9 inlägg - 41 till 49 (av 49 totalt)