Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 65 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #181777
    Ricky
    Deltagare

    Jag är fortfarande inte riktigt klar över vad som gäller, men jag verkar å andra sidan inte ensam.

    Driver en enskild firma och när jag beställer frakt via PostNords tjänst ”Skicka lätt” beräknas ingen moms.

    Bokför jag själva fraktkostnaden som den är (d.v.s. utan moms) och lägger sedan på frakt i bokföringen som staten sedan tar betalt av mig? Så måste det väl bli i så fall?

    #181765
    Ricky
    Deltagare

    Jättetack för svar och tips. Du har nog ett par poänger där.

    Vissa tog jag till mig direkt och har nu ändrat till annan layout i kassan (förhoppningsvis upplevs den mindre rörig) utan tagit bort att Allmänna villkor är godkänd som default.

    Ska försöka få bort så att nyhetsbrev inte heller är förvalt. Ikonerna tycker jag inte är så röriga nu med den nya layouten :)

    Ska verkligen meditera på det där med frakten. Känns som en stor punkt, och jag har grubblat på denna sedan jag öppnade affären. Fast, lägre frakt kanske är en väg att gå…

    #181763
    Ricky
    Deltagare

    Hmm…

    Har ändrat min kassa så att det nu framgår direkt vilka betalsätt som finns tillgängliga. Har även lagt till text på topp-bannern att frakt tillkommer.

    Utfallet har hitintills inte varit jättepositivt. Jag får lite känslan av att det är den faktiska fraktkostnaden som får folk att tveka. Jag tar ut Postnords avgifter (minus moms). Jag personligen tycker inte att det är jätte magstarkt. De flesta säljare på t.ex. Tradera som säljer 2nd hand kläder tar också ut allt mellan 40-80kr i frakt.

    Jag är lite frestad av att försöka med gratis frakt, men jag är rädd att det kommer äta upp för stor del av mina marginaler. Och har folk väl vant sig vid fri frakt, så tror jag att det är svårt att backa…

    Vad säger ni?

    #181681
    Ricky
    Deltagare

    Hmm, ALMI, just det…jag hittade nedan länk/dokument som är rätt intressant och givande. Postar den här om andra söker på samma fråga:

    http://www.almi.se/Dokument-mallar-och-verktyg/Finansiera-ditt-foretag/

    #181559
    Ricky
    Deltagare

    @Stefan72: Också en poäng, ja. Alla som lägger något i korgen är ju inte alltid köpvilliga egentligen (vet man från eget beteende ibland själv också).


    @Magento
    : tanken har slagit mig, men just nu beräknar jag frakt efter vikt och då blir det svårt att skylta med fraktkostnad i förväg. Antingen får jag skriva ”frakt tillkommer” eller spåna på om man ska ha fast fraktkostnad, vilket gör det lättare att skylta med också. Tack.


    @meijer
    : väldigt bra poäng. Det måste jag nog ändra på oavsett ovan punkter. Måste ju gå att fixa på ett eller annat sätt. Klarna är dock inget alternativ för mig eftersom de alltid tar ut en löpande fast månadsavgift.

    #181536
    Ricky
    Deltagare

    Det kan man tänka sig förvisso.

    Grejen är bara den att jag har 100 gånger så många övergivna korgar som jag har faktiska ordrar. Misstänker att det är något som gör att folk tvekar. Kanske man helt enkelt inte har brand awareness än hos folk och att man tvekar att handla från en ”obskyr” eller ”okänd” site?

    #181524
    Ricky
    Deltagare

    Jag propagerar ju gärna för Prestashop (sök på ”Prestaworks” för en bra leverantör av denna plattform).

    Dels är den väldigt modulär och man kan anpassa bra mycket via det vanliga grafiska gränssnittet utan att ha några programmeringskunskaper alls.
    Skulle man däremot vilja, så går det att skryddarsy (programmera) ner i detalj. Dels kan man göra det själv om man har kunskapen, men man kan också köpa in tjänsten så klart. Finns gott om programmerare och kunnigt folk.
    + många bra gratismoduler att tillgå.

    #181518
    Ricky
    Deltagare

    Jag får känslan att det är helt frivilligt om man vill köra deras äldre version eller nya 2.0.

    Själv har jag uppdaterat till 2.0. Tycker gränssnittet ser rätt bra mycket bättre ut, men det är kanske en smaksak.

    #181433
    Ricky
    Deltagare

    @Jonas: tack…där sa du faktiskt något jag inte tänkt på alls innan; arbetstid vs såld kvantitet.

    Jag har dock börjat inse att jag konkurrerar (nåja) med Tradera och Blocket och ska jag ha någon chans att gå runt måste jag upp i stora, stora volymer. Och då kommer det där med arbetstid per plagg in :|

    Å andra sidan: om man lyckas komma upp i de riktigt stora volymerna (vi pratar lagerbyggnad) så har man inte mycket till konkurrens vad gäller andra specifika webbshoppar. Det verkar inte finnas många webbaffärer på nätet som säljer 2nd hand och de som gör det är rätt små ”privata” sidor. Varken Myrorna eller Stadsmissionen säljer t.ex. online.

    Fast där har vi kanske ”bovarna” Blocket och Tradera att tacka? Det kanske inte finns så många 2nd hand online för att det helt enkelt inte är gångbart.

    Jag vill dock inte ge mig än. Jag har precis hyrt in mig på en liten yta att ha som lager (cirka 30kvm) som jag tänkt fylla till bredden. De konkurrensfördelar jag ev. har mot ”de stora” är att jag anger väldigt många mått på samtliga plagg. Jag har också funderat på att erbjuda en ”begär en video ett plagg”-funktion för att ytterligare stärka denna konkurrensfördel. Men, återigen, där har vi nedlagd arbetstid per såld vara igen.

    Jag vet inte…jag har varit igång sedan årsskiftet och det känns för tidigt att ge mig än. Jag har lite mer kapital kvar att trycka in och viljan finns där definitivt. Måste bara få fart på’t eller våga inse om eller när man kommer till en punkt där det inte är värt att försöka få snurr på det…

    #181402
    Ricky
    Deltagare

    Tog lite tid, men jag vill gärna tro att produktbilderna är rätt så mycket bättre än de var förr när man var hemmablind.

    De flesta bilder har jag tagit om, men en del har jag lyckats rädda genom editering.

    Dock går affärerna rätt så segt fortfarande. Jag jobbar på att få upp ett större utbudet och jobbar med lite lågmäld marknadsföring via Google Adwords så länge. Hoppas det tar lite fart snart…

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 65 totalt)