Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143307
    Solsken
    Deltagare

    Hej revisorn och alla andra kunniga på forumet!
    Håller på med mitt HBs första bokslut o deklaration och har stött på 2 saker jag fattar

    1: Lagervärdet i bokslutet. Vi har bokfört alla inköp på konto 4010 under året, o gjort en inventering som visar att lagret är värt 16 000 kr (avrundat för enkelhetens skull) vid årets slut. Ska jag då göra en verifikation som ser ut så här: (i början av året var lagervärdet 0 kr eftersom det är vårt första år)

    4900 Kredit 16000
    1410 Debet 16000

    2: Kundfordringar vi årets slut. Vi använder kontantmetoden, ska då bokföra 2 fakturor som vi förväntar oss få betalt för, och 4 st som kundförlust som vi alltså inte förväntar oss få betalt för. Vilka konton ska vi använda i dessa 2 fall?

    /Frida

    #141077
    Solsken
    Deltagare

    undrar över produkten “Lypsyl honung & kamomil 15ml” Lypsyl är ju ett varumärke o på bilden tycker jag mig tyda att det heter “ruby fruits” O i texten heter det akamuti, jag som inte känner till dessa namn undrar vilket varumärke det är på denna produkt. Rubriken borde väl vara Läppbalsam honung & kamomill, eller har jag missuppfattat vem tillverkaren är

    #140952
    Solsken
    Deltagare

    Då har jag uppfattat det hela rätt, att det är tiden som är haken

    En modul lät som en bra ide, ska undersöka det vidare tror jag

    #140783
    Solsken
    Deltagare

    @iesus 39548 wrote:

    IMAp flyttar mailen på servern, du ser bara rubriker tills du har klickat på mailet.
    Det gör att du kan ha många klienter mot samma konto och se samma sak på de olika skärmarna. (eller både i mobilen och på datorn :P)

    Thunderbird och outlook med flera kan man också använda flaggor/stjärnor för att markera mail, även dessa syns vidare på nästa klient.

    pop3 är inte att rekomendera för någon.

    *edit*
    Observera också att om du läser ett mail på mobilen, så markeras det som läst på datorn.*

    Hamnar på min att göra lista direkt Tack för förklaringen! Använder lite olika instick i tb som är jättebra, tex Quicktext för att snabbt svara på standardfrågor

    #140772
    Solsken
    Deltagare

    Jag vill alltid se en “om oss” sida, hittar ingen sådan hos dig, sedan kändes din sida väldigt vit, är väl lite som att kasta sten i glashus för min egen är oxå väldigt vit, men jag tror att lite färg skulle piffa till det lite grann för ögat, och man skulle snabbare se de olika delarna av sidan. Själva utseendet totalt tycker jag ger en bra översikt. Din horisontella meny under loggan är väldigt rörig och behöver städas. Ett tips är att ha några lättlästa råd o tips som kunder kan läsa, det gillar även google, typ välj rätt larm, skydda dig när du reser bort och liknande

    #140770
    Solsken
    Deltagare

    Jag använder Pinterest privat o tycker det är jättebra för att spara sånt man sett och vill ha kvar “nånstans”, mina favoriter är lite mer kontrollerbara nu:)

    På vår blogg har jag lagt till en knapp, ingen som pinat än dock. Är på väg att läggain i butiken oxå. Tror det kommer till lilla Sverige framöver, tar ju alltid lite tid för saker att resa över pölen så att säga, har sett en del tyskar där iaf

    #140767
    Solsken
    Deltagare

    @iesus 39536 wrote:

    En gratis ganska enkel fullösning om du kör typ outlook/thunderbird etc så delar ni helt enkelt upp mailen mellan supportpersonalen ni har ett IMAP konto och helt enkelt flyttar mailen till en undermapp per person innan ni börjar svara.

    tar en tredjedel och stoppar in i undermapp1 nästa del i undermapp2 osv
    sedan svarar man i varsin undermapp och flyttar därefter mailen till “svarat på”.

    Lånar lite grann…
    Är det så att när man använder IMAP så flyttas det man flyttar lokalt även på servern? Vi är 2 som har varsin dator med samma mailkonton i varsin thunderbird, skulle den andra se vad jag flyttat hos mig då i sin thunderbird? Kör POP3 nu.. är pop3 gammalt som gatan kanske

    #131991
    Solsken
    Deltagare

    @Dan 29476 wrote:

    Det är helt upp till personen på postcentret att bedöma. Det finns vettiga människor och mini-hitlers. Det bästa sättet är att dumpa dem i en brevlåda istället om du är osäker och inte kör porto betalt eller frankostämpling såklart.

    Annars skulle jag bara frankera som jag bedömer och om du får rättade följesedlar… korrigera tills de slutar stickprova dig och återgå till att frankera enligt vad som är rätt (din åsikt) ;)

    Det finns tyvärr allt för många hitlers på posten… Men ovan nämnda metod kan jag säga med insider information funkar utmärkt;)

    Chansen att bli eftertaxerad när man lägger i brevlåda är pytteliten, om man inte gör det systematiskt så klart, däremot på företagscenter om det jobbar en hitler där åker man dit varje gång.

    Har också skurit ut en egen mall, det är ju även bredden som ska hålla sig inom måttet (25cm), på mitt ställe delar dom ut såna mallar för de vill hellre att kunden gör rätt från början. Får man ingen från sitt place, kan man säkert prata till sig ett från postens kundtjänst

    #131988
    Solsken
    Deltagare

    Jag får lön från privat arbetsgivare 21 december brukar få 25:e, min man som är lärare i kommunal skola får 23:e, men brukar få 27:e

    #131987
    Solsken
    Deltagare

    Jag lyckades missa pris på en vara som visserligen bara kostade 5 kr, men gav kunden den gratis. Skulle gjort det även fast varan kostat 59, känns som att man “får skylla sig själv” när man inte varit observant. Kunden är ju en smart person som gjort ett riktigt fynd:p

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)