Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2011 kl. 20:53 #125266
teddyjohan
DeltagareKan bara tillskjuta – som affiliate – att AdRecord (och Jonny) är bra. FÃ¥r svar pÃ¥ frÃ¥gor och support snabbt, alltid, och mycket enkelt att ”använda” jämfört med tex CJ. Det gör förstÃ¥s att man som affiliate ocksÃ¥ fÃ¥r mer incitament att stödja nätverket och göra ett bättre jobb, sÃ¥ att säga. De flesta, om inte alla, jag känner som är affiliate hos AdRecord delar ungefär den uppfattningen.
Som affiliate kan jag också skjuta till att ni som annonsörer alltid och nästan utan undantag bör erbjuda YourAd och/eller produkt feed. Båda underlättar för affiliates, men på olika sätt. Ni bör se förbättrat resultat med dessa snarare än utan, skulle jag gissa.
11 augusti, 2011 kl. 10:15 #125238teddyjohan
DeltagareDet beror lite på omständigheterna. Ett avtal över telefon behöver absolut inte spelas in för att vara giltigt, men det är ju annars omöjligt att bevisa. För konsumenter är ju reglerna dock till konsumentens fördel och alla tjänar på tydlighet.
Man brukar säga att hänvisade villkor gäller, men gäller ”mindre” beroende pÃ¥ hur hänvisade de är. Med andra ord, om man kryssar för en ruta vid en internet-beställning hänvisar man ju som regel till villkoren med en länk. De ingÃ¥r inte i själva avtalet (samma dokument) men gäller likväl som om de vore en delnav avtalet. Att hänvisa till villkoren pÃ¥ hemsidan vid telefon-order fungerar det ocksÃ¥, tekniskt sett, men distansen gör att du fÃ¥r svÃ¥rare att hävda villkoren. Att bara hänvisa till ”villkoren” utan att visa var de finns gäller ocksÃ¥, men är extremt svÃ¥rt att hävda.
Konkret kan man se det som att desto närmare avtalets slutande som villkoren kommer desto klarare blir läget. Poängen är ju att avtalet är ett ömsesidigt löfte som bÃ¥da parter ska vara med pÃ¥ och bÃ¥da ska känna till spelets regler. Den som skriver avtalet, eller ”äger” villkoren, har dock ett övertag juridiskt sett och därför tolkar man som regel till fördel för den som ingÃ¥r avtalet. Det är dÃ¥ ”distansen” kommer i frÃ¥ga.
Därför läser man ofta upp avtalet, samt nyckelpunkter i avtalet, berättar i samtalet var villkoren finns och spelar in samtalet. Personligen skulle jag inte bekymra mig om att spela in – en bättre lösning är att ha för vana att alltid, alltid, alltid skicka ett bekräftelsemail med villkor och viktiga uppgifter. Även vid telefonorder. DÃ¥ undviker du ocksÃ¥ att nÃ¥got missuppfattas i ordern.
9 augusti, 2011 kl. 20:06 #125169teddyjohan
DeltagareJohan här (Johansson, japp)! Nyfiken på e-handel (och allt annat, mer eller mindre) och följer med stort nöje alla duktiga entreprenörer här. Studerar fläckvis och jobbar med försäljning och marknadsföring bitvis. Främst copywriting o dylikt men nyfiken på det mesta. Försöker sätta mig in i dels affiliatemarknadsföring och dels e-handel och lite annat.
Ã…terfinns ocksÃ¥ pÃ¥ Twitter som @johanejohansson – alla är välkomna!
12 april, 2011 kl. 19:54 #121714teddyjohan
DeltagareJag använder Speedledger med Swedbank (dÃ¥ kallas det för ”e-bokföring”) och det kan jag starkt rekommendera. Har jobbat med management och sälj i flera Ã¥r men aldrig nÃ¥gonsin rört bokföring före Mars, men nu rullar det pÃ¥ rätt bra. Speedledger är ett separat företag som Swedbank samarbetar med och sÃ¥vitt jag hört frÃ¥n Speedledger tidigare sÃ¥ ska det ocksÃ¥ fungera med Handelsbanken. Personligen har jag mitt privata konto i HB och mitt företagskonto i Swedbank, vilket inte är nÃ¥gra problem utan snarare en fördel tycker jag. Behövs inget installerat eller nÃ¥gra egna back-up:er eller nÃ¥nting, allt säkerhetskopieras Ã¥t dig, du kan använda vilken dator som helst osv.
Här är min erfarenhet av E-bokföring/Speedledger hos Swedbank so far, som alltså gäller att börja från början med bokföring och komma igång med fakturering etc. Det kanske låter som reklam, men ärligt talat så är jag fruktansvärt nöjd och har fått ett fenomenalt värde för de 0 kr jag har betalat
Du betalar en relativt låg månadskostnad som beror på vilka komponenter du ska ha, det finns alltså ingen uppstartskostnad. De har ofta erbjudanden om att I mitt fall fick jag de första sex månaderna gratis, utan bindningstid, när jag kontaktade Swedbank. Fakturering och kundreskontra är tillval, tror det kostar 50 kr mer per månad, men det är det värt.
Poängen med Speedledger är att bokföring, kundregister och fakturering är kopplat till bankkontot och därför alltid i synk. Varje gÃ¥ng jag loggar in pÃ¥ Internetbanken sÃ¥ ser jag ”aha, nu har en inbetalning kommit in”, sen tar det bara ett par klick för att matcha inbetalningen mot en faktura som dÃ¥ blir betald, inbetalningen bokförs automatiskt med rätt kontoplan osv (eftersom fakturan kopplades sÃ¥ när den skapades).
När jag ska skicka in momsrapporten (månadsvis) blir det bara ett par klick, sen får jag fram allt och kan deklarera direkt till SKV från bokföringen. Det blir helt enkelt inte enklare än så. Vill jag ha en balansrapport kan jag dra ut det också, osv osv.
En annan enorm fördel för mig, som försökt lära mig allt frÃ¥n grunden pÃ¥ egen hand, har varit att Speedledger erbjuder gratis support via tfn, chatt, mail osv och det är inte bara teknisk support. De kan ge väldigt bra rÃ¥d i allmänhet, t.ex. ”lÃ¥n frÃ¥n aktieägare i din kontoplan, dÃ¥ kan du använda konto…” och sÃ¥ vidare. Helt enkelt superbra, men kanske inte sÃ¥ meningsfullt om man är van. För mig var det bra iaf.
Kort sagt, jag rekommenderar starkt Speedledger/E-bokföring. Det kan nog vara en bra idé att höra sig för på sitt lokala bankkontor för att se om man kan få en bra deal. Jag frågade om 3 månader och fick 6 månader fritt med alla tillval som pröva-på.
9 september, 2010 kl. 15:03 #113960teddyjohan
DeltagareKan du inte ta fram fler merförsäljningsprodukter och erbjuda rabatt på dessa, så att du så att säga behåller full marginal på dina huvudsakliga pengadrivare? Merförsäljningsprodukter har ju en hel del fördelar. Rätt utvalda ger de ett mervärde för kunden, låg kostnad för dig och därtill kanske en extra inkomst.
Exempelvis: ”Köp kaminen X för 999 kr sÃ¥ fÃ¥r du köpa briketter för 29 kr kilot”, eller ”Köp bÃ¥ten Y för 2 999 kr sÃ¥ fÃ¥r du köpa flytvästar för 99 kr styck”, ja, du förstÃ¥r hur jag tänker.
8 september, 2010 kl. 18:52 #113936teddyjohan
DeltagareEnligt min mening är det ett stort misstag att lägga missnöjda kunder åt sidan oavsett hur fel dom har. Som sagt kan man inte göra alla nöjda eftersom kunderna själva alltför ofta gör sig själva missnöjda genom att inte läsa igenom avtal eller produktbeskrivningar osv.. Däremot kan man försöka skapa en bättre upplevelse EFTER köpet ändå och, så att säga, sätta stopp för framtida negativ ryktesspridning. För tio år sen berättade en missnöjd kund kanske för 10 vänner men är 2010 berättar en missnöjd kund för ALLA vänner, i och med statusuppdateringar på sociala media, bloggar osv.
Mitt förslag är att du kontaktar kunden och ber om mer synpunkter. Du vill förstås gärna veta vad kunden tycker att du skulle kunnat göra för att undvika problemet som nu uppstod. Om kunden besvarar detta leder det oftast till en av två saker, varav båda är väldigt önskvärda: antingen upptäcker du något som kan förbättras eller så upptäcker kunden att ni faktiskt inte gjort något fel (men du behöver inte påpeka det på ett ofint sätt). Ställ följdfrågor utifrån den feedback du redan har fått. Få kunden att känna sig viktig, i fokus och uppskattad. Kritisera inte och lägg ingen värdering i dina svar. Lyssna istället för att prata.
Kanske kan du ge kunden en gÃ¥va för framtiden som tack för hjälpen ocksÃ¥ – du bör dock inte erbjuda det som ”plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren”, utan snarare just som ett tack för hjälpen du fÃ¥r NU. Förslagsvis är en sÃ¥dan gÃ¥va kopplad till framtida köp, för att försöka fÃ¥ kunden att i ett senare skede Ã¥tervända.
Exempelvis: ”Jag uppskattar dina synpunkter – verkligen – och ser fram emot att ha dig som kund i framtiden igen. Nästa gÃ¥ng du handlar hos oss skickar jag med en X helt gratis, ange bara Y som referens sÃ¥ jag kommer ihÃ¥g” eller nÃ¥got dylikt. My two cents.
17 augusti, 2010 kl. 16:38 #113290teddyjohan
DeltagareJag gillar idén med fraktfritt (inte bara vid storköp), som kund för att det går snabbare och enklare att räkna på det snarare än att gå in i en lång process i kassan för att i check-out stadiet få lägga på en femtiolapp. Men om man returnerar en vara tycker jag definitivt att kunden ska ersätta returfrakten, det är ju trots allt kunden som ändrat sig.
Varför inte lösa det såhär: kunden får betala returfrakten, men får motsvarande belopp i värdecheck vid nästa köp, säg 50 kr? Givetvis om man då bara skriver in returfrakten i villkoren och slätar över med checken som en glad överraskning. Exempelvis såhär:
”Hej Micke!
Om du önskar Ã¥ngra ditt köp sÃ¥ mÃ¥ste du själv stÃ¥ för returfrakten hos oss, precis som hos de flesta andra. Men eftersom du är viktig för oss sÃ¥ skickar jag gärna över en värdecheck pÃ¥ samma värde som din kostnad för returfrakten som du kan använda när du handlar av nästa gÃ¥ng. Jag hoppas att du känner dig nöjd med denna lösning och fÃ¥r passa pÃ¥ och önska dig en fortsatt trevlig dag och välkommen Ã¥ter!”
17 augusti, 2010 kl. 08:23 #113275teddyjohan
DeltagareJag gillar ordet i sig eftersom det låter trendigt och såvitt jag vet i min utökade umgängeskrets är det ingen som faktiskt associerar det med reavaror. Samtidigt får man förstås alltid akta sig för att associera sitt varumärke med billighetsvaror.
15 augusti, 2010 kl. 09:50 #113219teddyjohan
DeltagareJag tror att ursprunget till namnet är att tillverkare eller grossister säljer ut lagervaror (överskott) till lägre priser i en specifik butik. Principen är nog inte att en outlet är billigast utan snarare att man har ett pris som ligger under rek ca pris. Sen har jag sett att en del större företag öppnar mindre butiker på annan ort eller butiker i gallerior med namnet outlet.
För mig betyder det egentligen ingenting. Möjligen anspelar det på ett begränsat utbud med bra (inte rea) priser.
14 augusti, 2010 kl. 08:37 #113208teddyjohan
DeltagareBra skrivet, webbott! Content is king!
-
FörfattareInlägg