Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
23 november, 2012 kl. 13:14 #155984VATadviserDeltagare
Hej,
Jadu nu blev även jag förvirrad. Jag har aldrig sett ett sådant VAT nr. Skulle du kunna maila över fakturan till mig så att jag kan se det hela själv.
Har du bara köpt programvara i form av nedladdning eller har du fått något fysiskt också?
Om du bara laddat ner så har du köpt en tjänst och det är det du skall redovisa.
Frågan är då EU eller USA?
Jag var inne och tittade lite snabbt på Plimus men blev inte riktigt klok på deras affärsupplägg. Är det av dem du får fakturan? Dvs. är det de som säljer?
maila mig på stefan.ekmark@vatadviser.se så tittar jag på fakturan. EU vat nr är något jag inte sett förut skall kolla lite närmare på det.
Mvh
23 november, 2012 kl. 08:34 #155933VATadviserDeltagareHur snabbt kommer pengarna? För mig är det nästan viktigast.
Jag använder Sveawebpay men så har jag ju mitt dagjobb i den koncernen som synes nedan, så jag är väl part i målet. Där får jag in pengarna direkt det får jag inte från Klarna då mina butiker är små. Kommer de direkt även från Handelsbanken så har du ju ytterligare en uppsida där kan man tro.
23 november, 2012 kl. 07:59 #155931VATadviserDeltagareHej igen,
Jag har nu fixat till en hel del av det som Ni tipsade om. Har inte hunnit med one page checkout ännu, inte heller avrundat alla (men en del) priser och konkurrensanalysen hade jag redan på plats:-). Gillar inte att sänka priser men det är nog nödvändigt på just dopskedarna:-)
Tacksam om Ni ville kika lite till nu och kommentera ändringarna. Finns det mer jag kan slipa på för att öka konverteringen?
Mvh
Mvh
22 november, 2012 kl. 13:34 #155897VATadviserDeltagareMina butiker började se en liten uppgång från i slutet på förra veckan som man ju hoppas är starten på julhandeln. Men inget massivt ännu.
21 november, 2012 kl. 11:34 #155842VATadviserDeltagareJättetack för riktigt bra tips. En dum fråga kanske men vad är en one page checkout? Har inte jobbat med det.
21 november, 2012 kl. 09:42 #155836VATadviserDeltagareHej,
Tänkte skriva lite om vad som händer med momsen när man som e-handlare lägger upp ett lager i ett annat land. Har sett ett par tidigare trådar om det här.
När man sätter upp ett lager i ex England så händer följande:
1. Man för in varor till lagret på olika sätt. Om varorna kommer från det egna lagret i Sverige så har man vad man kallar en införsel till England. Denna införsel skall redovisas där. Det görs inom ramen för en momsredovisning vilket gör att man måste momsregistrera sig för att kunna göra denna redovisning.
2. Man kan ibland även importera varor direkt till sitt Engelska lager. Då får man betala tull och importmoms i England.
3. När varan nu befinner sig i England så skall den säljas till din kund. Eftersom den nu finns på plats i landet anses den här försäljningen som omsatt inom England och skall därför faktureras med Engelsk moms. Denna moms skall då sedan betalas in till den Engelska skattemyndigheten. ( I en del länder kan man använda sk omvänd skattskyldighet vid försäljning till andra företag och därmed inte behöva fakturera med moms alls).
Som Ni ser ovan så finns det flera led som innebär en skyldighet att registrera sig för moms i det andra landet samt redovisa aktiviteterna där när man sätter upp ett lager i ett annat EU land.
Glöm inte att det är vi som e-handlare (jag är det också) som är skyldiga att veta vad som gäller i andra länder. Det är alltså viktigt att ta reda på det här innan vi sätter igång och jobbar där.
Men förtvivla icke. Det är inte så vansinnigt komplicerat som det kanske låter. Ibland är det också att föredra att ha ett annat lands moms då de ofta har lägre moms än vad vi har här i Sverige.
Fråga mig gärna om Ni undrar något kring det här.
19 november, 2012 kl. 13:38 #155750VATadviserDeltagareHej Andreas,
Vi hjälper dig gärna med momsen i de olika länderna
Mvh
19 november, 2012 kl. 13:34 #155749VATadviserDeltagareJag har flera sajter med hela eller delvis samma sortiment. De flesta är starkt nischade mot exempelvis smyckeskrin eller doppresenter eller dylikt. Sedan har jag ett par butiker med hela sortimentet.
Jag resonerar som så att ju fler besökare som ser mina produkter desto fler blir det som köper. De googlar allihop olika bra på olika sökord. Alltså har man en fysisk butikskedja så kan man alltld öppna fler butiker i andra städer eller på andra ställen i stan för att locka in fler köpare i butiken. Detta är ju lite svårare när man har en e-butik. Därför kan det vara bra att ha flera olika butiker, fler skyltfönster helt enkel.
Jag har dock från en SEO konsult som jag använder fått rådet att inte ha samma text på produkterna i de olika butikerna då Google skulle ha något emot det. Då jag har samma admin för mina butiker blir det svårt. Jag har dock inte märkt av detta.
Har någon annan erfarenheter från det?
Mvh
13 november, 2012 kl. 15:26 #155511VATadviserDeltagareEn liten varning från momsexperten då när det gäller dropship.
Personligen gillar jag drop-ship. Använder mig uteslutande av det i mina egna butiker men bara från Svenska leverantörer.
Tänk på att om Ni levererar till kunder i andra länder och råkar ha Er leverantör i samma land så kommer Ni att få en inrikesomsättning och skall då fakturera med den moms som finns i det landet. Även vid direktimport i andra länder kan dropship får liknande momskonsekvenser.
Så det är viktigt att vara påläst innan man sätter igång.
Mvh
13 november, 2012 kl. 15:19 #155510VATadviserDeltagareHej Tim,
Jag kan bidra med litegrann.
Om du säljer Filmerna i fysisk form dvs ej via nedladdning så har du två val:
1. Låta din kund betala tull och moms.
2. Själv betala tull och moms.I alternativ två måste du jobba via en momsregistrering eller via ett bolag i Norge. Kunden skall faktureras Norsk moms.
Om du säljer via nedladdning utan att en fysisk vara skickas så måste du fakturera din kund med Norsk moms, igen alltså vara momsregistrerad i Norge.
Lycka till
-
FörfattareInlägg