Annons

Alibaba överraskade och slog förväntningarna VD Daniel Zhang med grundaren Jack Ma i bakgrunden

Alibaba överraskade och slog förväntningarna

2015-10-27 14:02

Den kinesiska e-handelsjätten redovisar en 32-procentig försäljningsökning för det andra kvartalet.

Det har varit en hel del negativ press för Alibaba på senare tid. Den kinesiska e-handelsjätten hackar på börsen samtidigt som man fått utstå en hel del kritik där man bland annat anklagas för att frisera vissa nyckeltal.

I takt med att den ekonomiska nedgången i Kina brett ut sig har även Alibabas tillväxt minskat betydligt de senaste kvartalen. Men nu verkar det ha vänt något och i sin rapport för det andra kvartalet kan Alibaba redovisa en 32-procentig försäljningsökning för andra kvartalet, jämfört med samma period förra året.

Något som innebär att intäkterna steg till 22,17 miljarder yuan, motsvarande nästan 30 miljarder kronor, under kvartalet som avslutades den 30 september. Vilket är bättre än de 21 miljarder som den samlade analytikerkåren räknat med.

Annons
Annons

Mobilt fortsätter ta mark

Det totala värdet av varor, Gross merchandise volume, GMV, som sålts på Alibabas olika kinesiska marknadsplatser under perioden uppgick till 713 miljarder yuan, cirka 953 miljarder kronor. En ökning med 28 procent jämfört med andra kvartalet 2014.

Samtidigt ökade den mobila handeln med 183 procent och stod under kvartalet för 62 procent av det totala värdet av varor som såldes på Alibabas marknadsplatser. Siffror som fick Alibabas aktie att stiga med 8,5 procent i förhandeln på USA-börsen.

– Detta var ett fantastiskt kvartal för Alibaba Group med en stark tillväxt över hela linjen men särskilt mobilt. Vi fortsatte vårt arbete med att driva en sund tillväxt och att leverera en enastående
köpupplevelse för våra kunder och hjälpa handlare att göra affärer på vår plattform, säger Daniel Zhang, CEO för Alibaba Group.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta