Annons

Ännu en bloggare fälls av RO - Foto: My Martens blogg My Martens har fällts av RO

Ännu en bloggare fälls av RO - "detox-te" var omärkt reklam

2017-02-07 15:14

My Martens sällar sig till den växande skaran bloggtjejer som fällts av Reklamombudsmannen för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut sponsrade inlägg.

Den senaste tiden har fällningarna av bloggtjejer som fällts av Reklamombudsmannen duggat tätt. Både Isabella Löwengrip och Misslisibell åkte dit och nu är det alltså bloggerskan och före detta Ensam-mamma-söker-kändisen My Martens som gjort samma misstag.

Tipsade om detox-te

Orsaken är att Martens postat ett inlägg där hon tipsat om ett “detox-te” från inreda.com, inte ansågs tillräckligt märkt som sponsrad reklam. Under en bild på det aktuella teet hade My Martens reckommenderat det och länkat till sajten där det såldes.

- Många av dom olika detox te jag smakat tidigare smakar inte så gott! Men det gör detta! Kör en kur och rensa kroppen =) Du hittar det HÄR Bara ett litet tips från mig till dig! :) Kramis, skrev Martens i inlägget och länkade till köpsidan.

Så här såg inlägget som fälldes av RO ut

"Bloggen är hennes leverbröd"

I sin kommunikation med RO har hon bland annat framhållit att hon driver bloggen som ett företag.

Annons
Annons
- My Martens skriver i huvudsak att hon jobbar och driver bloggen som ett aktiebolag. Det är hennes jobb, livsstil och levebröd. Hon anser att reklam och samarbeten är tydligt utmärkta, på flera ställen, sammanfattar RO Martens invändningar i beslutet.

Företagsnamn i rubriken

Som rubrik till inlägget hade My Martens valt att även skriva ut Inreda.com. Något som dock inte räckte, enligt RO.

Istället menar RO att det faktum att det sponsrande företagets namn syns i rubriken inte automatiskt gör att alla läsare förstår att det rör sig om reklam.

- Rubriken i inlägget, som lyder ”Detox-te i snygg för­packning! Inreda.com”, innehåller i och för sig annonsörens namn, men ingenstans i inlägget nämns att det är reklam. Inte heller finns Inreda.coms logotyp med. Nämnden finner sammantaget att det inte är lätt att identifiera in­läg­get som reklam för Inreda.com, skriver RO och fäller My Martens för att ha postat ett inlägg som går i strid med kravet på reklamidentifiering.

Den som döms av Reklamombudsmannen får inget straff. Ombudsmannen är en stiftelse som finansieras gemensamt av branschen.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta