Arket: ”E-handeln kommer att hjälpa oss att nå vårt mål”

E-handeln ska ta H&M-ägda Arkets produkter till den breda massan.

I fredags gick startskottet för Arket - H&M:s nya e-handel som skulle sälja särskilt hållbara produkter till kvinnor, män och barn. E-handeln rullades ut i 18 europeiska länder samtidigt, och fick i samma veva sin första fysiska butik. Den ligger på shoppingstråket Regent Street i London. Snart väntas dock fler butiksöppningar i bland annat Köpenhamn och Stockholm.

Men när porten till den nya e-handeln slogs upp dröjde det inte länge förrän larm om diverse inkörningsproblem dök upp. Exempelvis förekom klagomål på interaktionsdesignen och problem med att skifta mellan olika valutor ska enligt uppgifter på Twitter ha lett till att det tillfälligt gick att beställa skor för 24 kronor, medan en viss jacka kostade motsvarande 15 000 kronor.

Annons

Delger bara siffror för hela koncernen

Ehandel.se har kontaktat Arket för att få lite mer information om hur de första dagarna med den nya e-handeln har gått, men det H&M-ägda företaget vill inte kommentera saken i någon större utsträckning.

- Det är viktigt att uppmärksamma att eftersom vi är en del av H&M-koncernen delger vi inte några specifika siffror för separata märken eller för vår onlineförsäljning. H&M avslöjar generellt sett inte siffror för individuella koncept utan snarare för koncernen som helhet, skriver en talesperson för företaget i ett mail till Ehandel.se.

Med tanke på att ni öppnar 18 e-handelsbutiker och EN fysisk affär, ska man tolka det som att e-handeln har fått en extra viktig position i det här projektet?

- Arkets mål - att demokratisera kvalitet - kommer att nås genom att vi erbjuder hållbara och noggrant tillverkade produkter, oavsett om de handlas online eller i en fysisk butik. Men detta kräver i sin tur att en bred kundbas har tillgång till produkterna, skriver företaget, och fortsätter:

- Genom att öppna vår e-handel på 18 marknader från start ger vi kunder som ännu inte har haft möjlighet att besöka vår butik, tillgång till sortimentet på nätet. För de som däremot besöker oss i en av våra butiker kompletterar e-handeln och den fysiska butiken varandra.

Når med e-handeln ut "brett från start"

H&M har i sina senaste kvartalsrapporter levererat skiftande resultat. Ofta lyfts e-handeln upp som extra framgångsrik, medan samma positiva utveckling inte syns för företagets alla butiker.

Att Arket, som skulle ha ett omnikanalstänk från start, har inlett sin satsning med endast en fysisk butik uppges dock ha helt andra anledningar. 

- Vi har varit lyckliga nog att hitta fantastiska platser som är tillgängliga för kunderna, att öppna butiker på det här året. I dem ingår Regent Street och Covent Garden i London, Bryssel, Köpenhamn och München. Vi har även meddelat att vi kommer att öppna en butik i Stockholm tidigt under våren 2018. Samtidigt är vi väldigt stolta över att genom vår e-handel kunna nå ut så brett i Europa redan från start.

Annons

Annons