Annons

BGA ger sig in i Finland med nytt namn

BGA ger sig in i Finland med nytt namn

2016-10-04 09:02

Efter en lyckad satsning i Norge är det nu dags för Gävleföretaget att ta sig an den finska marknaden.

Hösten 2015 tog BGA klivet in i Norge. En satsning som slagit väl ut och i våras berättade företagets VD, Björn Andersson, om planerna på en fortsatt nordisk expansion i samband med att det anrika familjeföretaget flyttade till ett nytt centrallager.

En flytt som var oundviklig med tanke på den senaste tidens tillväxt. Bara i juli ökade e-handeln med 150 procent och hittills i år har försäljningen ökat med närmare 100 procent totalt. Nu meddelar BGA att det även är dags att ge sig in på den finska marknaden.

– En stor del av vår ökade försäljning beror på att vi tog klivet in på den norska marknaden, nu känns Finland som ett naturligt steg för oss att ta, säger Björn Andersson.

Anpassar för den internationella marknaden

Den finska nätbutiken öppnar den 7 oktober och har fått namnet bganordic.fi. Namnbytet till BGA Nordic är något som vi berättat om tidigare och är enligt Björn Andersson en anpassning till att verka på den internationella marknaden.

Annons
Annons
– Med namnet BGA Nordic kan vi verka i alla länder under samma namn och det underlättar både internt och i vår marknadsföring, kanske främst i sociala medier.

I dagsläget har BGA runt 13 000 produkter i sortimentet men nu planerar mat att utöka utbudet ytterligare. Företaget kommer även att fortsätta expandera till nya internationella marknader, något som kommer att leda till fler arbetstillfällen inom företaget.

– Jag räknar med att vi kommer att behöva anställa 5-10 personer i Gävle under 2017, för att möta den ökande efterfrågan på våra produkter både inom Sverige och på våra andra marknader, säger Björn Andersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta