Backade 19 miljoner efter storsatsning på streaming

Tar upp kampen med ny tjänst för ljudböcker.

Sedan ett par månader tillbaka har Akademibokhandeln och Bokus en ny vd efter att Maria Hamrefors valt att lämna sin operativa roll i de båda företagen. Den nya ledaren heter Maria Edsman och hon slog redan från starten fast att de båda företagens mål var att bli "ledande i alla försäljningskanaler för böcker".

LÄS ÄVEN: Hon blir ny vd för Bokus och Akademibokhandeln

Annons

Från 33 till 14 miljoner

Nu står det klart att ett av medlen för att bli ledande i alla kanaler är att lansera en egen tjänst för streamade böcker. Den heter Bokus Play, och finns nu tillgänglig att testa via Bokus hemsida.

Enligt Bokus årsrapport för 2017 kommer Bokus Play att rullas ut under det kommande året, det vill säga under 2018. Men redan nu står det klart att företaget tror starkt på sin nya service. Satsningen ska nämligen ha bidragit till att Bokus rörelseresultat under året backade från nära 33 miljoner till 14 miljoner kronor.

- Resultatet minskade till följd av ökade satsningar på utveckling, däribland den nya streamingtjänsten Bokus Play, skriver företaget i sin årsrapport.

"Konkurrensen kommer att öka"

Att satsa på en egen streamingtjänst är en metod som vi även har sett hos till exempel den danska bokjätten Saxo.com.

LÄS ÄVEN: På väg mot 400 miljoner - väljer att tänka om

Och hos Bokus, som under året ökade sin omsättning med knappt tre procent till 587 miljoner kronor, är det av allt att döma fortsatt fokus på digitala tjänster som gäller.

- 2017 växte bokmarknaden med cirka fyra procent och tillväxten kom från digitala abonnemangstjänster. Onlineförsäljningen av fysiska böcker ökade medan försäljningen i fysisk bokhandel minskade. Konkurrensen på online-marknaden kommer sannolikt att öka i framtiden, skriver Bokus.

Annons
Annons