Boozt-chefen om nackdelen med ett stort sortiment

Kampanjernas onda cirkel.

En helg kan du handla fyra varor men betala för tre, måndagen efter får du som konsument ytterligare 15 procent på köpet, och bara någon dag senare är över 500 par sneakers nedsatta med 50 procent.

"Klart vi vill sälja till fullpris" 

Boozt har etablerat sig som en av Nordens största e-handelsaktörer inom mode, men att döma av företagets mejlutskick behöver kunderna sällan vänta länge på att handla varor till nedsatta priser. Vi tog kontakt med Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt, för att få lite bättre koll på den framgångsrike e-handlarens kampanjstrategi.

Annons
Annons

- Om du frågar mig som retailer så är det ju klart att vi egentligen vill sälja allt till fullpris. Men Boozt ska hela tiden ha ett nytt och fräscht sortiment som är i rätt säsong, och då måste vi sälja ut sådant som annars inte rör på sig, säger han till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Tiden då modebranschen nöjde sig med ett fåtal reaperioder om året är sedan länge över, och många aktörer har i dag, utöver traditionell säsongsrea, både Black Friday och andra köpdagar som äger rum under året.

Februari - ingen toppenmånad 

Och februari är enligt Peter G. Jørgensen inte direkt någon toppmånad för modehandeln. Höst- och vinterutbudet ska bort, samtidigt som kunderna, som dessutom redan har hunnit med en del vinterrelaterad shopping, ännu inte har hunnit få upp ögonen för vårkläderna. Då kommer det lägligt med kampanjer, menar Peter G. Jørgensen.

Men är inte risken att kunderna då väntar med att handla eftersom de förväntar sig att varorna snart har ett lägre pris?

- Jo, det är klart att det är ett stort problem. Vi har till exempel fortfarande varor som inte såldes under Black Friday, som vi nu får sälja till lägre priser.

Vad är det för varor ni rear ut då?

- Det är antingen varor som inte längre är i säsong, eller så är det varor som helt enkelt inte säljer så bra.

Annons
Annons

Peter G. Jørgensen berättar att Boozt förstås, precis som andra e-handlare, har tillgång till enorma mängder data som gör att det dels är lätt att få en bild av till exempel vilka färger och mönster som säljer sämre. Datan kan också användas till att ge kunderna mer personaliserade erbjudanden.

LÄS ÄVEN: Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Fraktkostnad hos Booztlet 

Utöver kampanjer på den vanliga sajten har Boozt även en separat nätbutik som uteslutande säljer varor till nedsatta priser. Booztlet.com, heter den, och finns utöver e-handeln även i form av en outletbutik i Danmark.

LÄS ÄVEN: Boozt tar sin outletbutik offline

- Man betalar alltid ett lägre pris på Booztlet, men där får man också betala för frakten. Annars hänger affärsmodellen inte ihop. Vi märker också att kunderna har förståelse för att frakten inte kan vara gratis när varorna säljs till nedsatta priser, säger Peter G. Jørgensen.

Med tanke på Boozts utveckling så verkar det ju ändå som att ni har knäckt "rea-koden"?

- Nja, knäckt koden vet jag inte. Men jag tror att om man bygger en stark butik med ett bra sortiment och hela serviceupplevelsen för kunderna, så står den sig stark sen. Det är det vi har försökt att göra i Norden, och hittills har det gått bra.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!