Annons

Boozts stora plan: Från klädbutik till e-handelsvaruhus Peter G. Jørgensen om Boozts nya sortiment

Boozts stora plan: Från klädbutik till e-handelsvaruhus

2018-04-11 10:30

"En del av vår strategi".

Trodde du att Boozt bara sysslade med mode och accessoarer? I så fall får du tänka om. E-handelsföretaget, som nyligen passerade två miljarder kronor i omsättning, är nämligen verksamt inom betydligt fler områden än så.

LÄS ÄVEN: Boozt krossade två miljarder med ökad lönsamhet

Nu kan Ehandel.se avslöja att Boozt har börjat med heminredning, och att den nya satsningen är ett steg på vägen att bli vad som närmast liknar ett e-handelsvaruhus.

- Fashion är ju vår största del, men vi är sedan en tid tillbaka också aktiva inom beauty, och även sport. Nu lanserar vi avdelningen Home, där vi säljer bland annat textilier för hemmet, säger Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt, till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

Ett varumärke - flera segment

Enligt Peter G. Jørgensen har avdelningen Home än så länge bara lanserats i ganska blygsam skala, men planen är att sortimentet ska utökas i höst och växa sig starkare under 2019.

- På sikt blir Home förhoppningsvis en riktigt stark avdelning, tillägger han.

Boozts marknadschef berättar att företagets vision är att bli en “department store online”, som precis som fysiska varuhus har olika avdelningar med skilda sortiment. Han nämner Magasin i Köpenhamn och Stockmann i Helsingfors som exempel på vad Boozt vill åstadkomma på nätet.

Det som e-handlaren dock inte tänker tumma på är vilka varumärken som plockas in i sortimentet. Boozt har sedan tidigare ett antal varumärken som erbjuder produkter ur flera segment, och då ser företaget inga problem med att ta in det märket inom till exempel både mode och inredning.

"Ser stora möjligheter"

På så sätt får Boozt vad Peter G. Jørgensen beskriver som ett brett utbud inom allt som kan rymmas inom begreppet “lifestyle”.

Annons
Annons
- Vi riktar in oss på det vi kallar “affordable luxury brands”. De har ofta ett starkt sortiment och det är en del av vår strategi att bredda inom flera segment.

Ser du någon risk för att Boozt upplevs som spretigt när ni nu lanserar flera produktområden?

- Nej. Jag ser stora möjligheter med det här upplägget. Trenden med att begränsa sig till ett varumärke fungerar bara för riktigt stora märken, som till exempel Nike. Och vi ser också att de flesta kunder gärna handlar från flera varumärken.

LÄS ÄVEN: Boozt-chefen om nackdelen med ett stort sortiment

Vad blir nästa steg, kan ni till exempel tänka er att sälja möbler?

- Man ska aldrig säga aldrig, men vi tycker att det är viktigt att vara fokuserad. Just nu är Home-kategorin fokuserad på textil.

Kvinnor kombinerar fashion och beauty 

Boozt skönhetskategori på nätet lanserades under 2017, i samma veva som Boozt även öppnade en fysisk skönhetsbutik i Roskilde i Danmark. Sedan dess har konceptet med att kombinera mode och kosmetik anammats av bland annat Zalando.

LÄS ÄVEN: Zalandos nya e-handel live i Tyskland

Hur har det gått för er skönhetsavdelning hittills?

- Vi har märkt att det finns ett riktigt stort intresse för att handla skönhetsprodukter från Boozt, och inom kort öppnar vi en andra fysisk butik dit kunderna kan vända sig för experttips inom skönhet. Många - särskilt kvinnor - köper fashion och beauty tillsammans. Det är ett väldigt praktiskt sätt att komplettera sin look med färger som går bra ihop, avslutar Peter G. Jørgensen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Trafikrekord när donutprylar nådde svensk <nobr>e-handel</nobr>

Trafikrekord när donutprylar nådde svensk e-handel

"Intresset har varit mycket stort".

Annons
Annons
Sexåring gick på shoppingtur med mammans Amazon-konto

Sexåring gick på shoppingtur med mammans Amazon-konto

Beställde leksaker för 400 dollar.

Linas Matkasse backar för första gången sedan starten

Linas Matkasse backar för första gången sedan starten

Omsättningen minskade med 38 miljoner kronor.

Zlatans märke skrotas efter förlust på 200 miljoner

Zlatans märke skrotas efter förlust på 200 miljoner

"Är överens om att avsluta samarbetet".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Färgglad <nobr>e-handel</nobr> en succé - Vårdväskan slår 40 miljoner

Färgglad e-handel en succé - Vårdväskan slår 40 miljoner

Tittar på att ta in kapital.

<nobr>E-handlare</nobr> träder in som ny VD för BabyBjörn

E-handlare träder in som ny VD för BabyBjörn

Nya vd:ns erfarenhet av att leda familjeföretag kommer väl till pass.

<nobr>E-handlarnas</nobr> extrema sommar - så gick det

Helgläsning: E-handlarnas extrema sommar - så gick det

Lärdomarna som e-handlarna tar med sig till nästa år.

Annons
Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta