Annons

Boozts stora plan: Från klädbutik till e-handelsvaruhus Peter G. Jørgensen om Boozts nya sortiment

Boozts stora plan: Från klädbutik till e-handelsvaruhus

2018-04-11 10:30

"En del av vår strategi".

Trodde du att Boozt bara sysslade med mode och accessoarer? I så fall får du tänka om. E-handelsföretaget, som nyligen passerade två miljarder kronor i omsättning, är nämligen verksamt inom betydligt fler områden än så.

LÄS ÄVEN: Boozt krossade två miljarder med ökad lönsamhet

Nu kan Ehandel.se avslöja att Boozt har börjat med heminredning, och att den nya satsningen är ett steg på vägen att bli vad som närmast liknar ett e-handelsvaruhus.

- Fashion är ju vår största del, men vi är sedan en tid tillbaka också aktiva inom beauty, och även sport. Nu lanserar vi avdelningen Home, där vi säljer bland annat textilier för hemmet, säger Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt, till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

Ett varumärke - flera segment

Enligt Peter G. Jørgensen har avdelningen Home än så länge bara lanserats i ganska blygsam skala, men planen är att sortimentet ska utökas i höst och växa sig starkare under 2019.

- På sikt blir Home förhoppningsvis en riktigt stark avdelning, tillägger han.

Boozts marknadschef berättar att företagets vision är att bli en “department store online”, som precis som fysiska varuhus har olika avdelningar med skilda sortiment. Han nämner Magasin i Köpenhamn och Stockmann i Helsingfors som exempel på vad Boozt vill åstadkomma på nätet.

Det som e-handlaren dock inte tänker tumma på är vilka varumärken som plockas in i sortimentet. Boozt har sedan tidigare ett antal varumärken som erbjuder produkter ur flera segment, och då ser företaget inga problem med att ta in det märket inom till exempel både mode och inredning.

"Ser stora möjligheter"

På så sätt får Boozt vad Peter G. Jørgensen beskriver som ett brett utbud inom allt som kan rymmas inom begreppet “lifestyle”.

Annons
Annons
- Vi riktar in oss på det vi kallar “affordable luxury brands”. De har ofta ett starkt sortiment och det är en del av vår strategi att bredda inom flera segment.

Ser du någon risk för att Boozt upplevs som spretigt när ni nu lanserar flera produktområden?

- Nej. Jag ser stora möjligheter med det här upplägget. Trenden med att begränsa sig till ett varumärke fungerar bara för riktigt stora märken, som till exempel Nike. Och vi ser också att de flesta kunder gärna handlar från flera varumärken.

LÄS ÄVEN: Boozt-chefen om nackdelen med ett stort sortiment

Vad blir nästa steg, kan ni till exempel tänka er att sälja möbler?

- Man ska aldrig säga aldrig, men vi tycker att det är viktigt att vara fokuserad. Just nu är Home-kategorin fokuserad på textil.

Kvinnor kombinerar fashion och beauty 

Boozt skönhetskategori på nätet lanserades under 2017, i samma veva som Boozt även öppnade en fysisk skönhetsbutik i Roskilde i Danmark. Sedan dess har konceptet med att kombinera mode och kosmetik anammats av bland annat Zalando.

LÄS ÄVEN: Zalandos nya e-handel live i Tyskland

Hur har det gått för er skönhetsavdelning hittills?

- Vi har märkt att det finns ett riktigt stort intresse för att handla skönhetsprodukter från Boozt, och inom kort öppnar vi en andra fysisk butik dit kunderna kan vända sig för experttips inom skönhet. Många - särskilt kvinnor - köper fashion och beauty tillsammans. Det är ett väldigt praktiskt sätt att komplettera sin look med färger som går bra ihop, avslutar Peter G. Jørgensen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Annons
Annons
Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Annons
Annons
Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta