Coca Cola: E-handeln en av våra viktigaste kanaler

Men tycker inte att näthandel ska ses som ett särintresse.

Så sent som i maj kunde vi berätta att Coca Colas VD hade talat ut i media. “E-handeln är ett problem för företaget”, hette det då.

Snabbsäljare i e-handeln

Så lät det dock inte i torsdags, då läskjättens vice president  för den nordamerikanska avdelningen Sandy Douglas, talade på ett event vid namn Barclays Global Consumer Staples Conference.

Annons

- Vi ser att våra produkter är bland de snabbast säljande bland e-handlare, ska Sandy Douglas ha sagt då, enligt Marketing Week.

Temat för framförandet var digitalisering och Sandy Doulgas betonade att han inte tycker att man ska se e-handel som en separat kanal, avskild från exempelvis den fysiska handeln.

- Kom också ihåg att… När vi tänker på e-handel, tenderar vi att tänka på dem som bara sysslar med det. Men som vi precis nyligen sett, så letar klicken efter brickorna och tvärt om, sa han och syftade på nätbutikernas önskan att öppna fysiska butiker och vice versa.

“E-handel inte en kanal”

Orsaken till att e-handeln inte bör ses som en separat kanal, menar han är den moderna utvecklingen har fört med sig att konsumenterna i högsta grad använder sig av flera kanaler innan de slutför sina köp.

- Tänk inte på e-handel som en kanal. Det är ett sätt för kunderna att göra research, att uppleva märket och sen - till slut - att fullfölja köpet. 

50 procent mer försäljning i appar

Och även om, vilket även företagets VD var inne på för några månader sedan, Coca Cola i första hand vänder sig till personer som behöver något läskande i stunden, kan de nu vara på väg att ändra riktningen mot konsumenternas planerade “inköpsrutin”. Och första steget tycks bli att fokusera på takeaway-branschen. 

- Tänk på pizza, till exempel. Pizzabeställningar har flyttat in i apparna. Vår försäljning bland dem som väljer dryck som tillval när de köper pizza i appen, är 50 procent högre än bland dem som ringer och beställer sin pizza, sa Douglas.

“En stor marknadsföringsmöjlighet”

Men exakt vad detta beror på vet inte företaget ännu.

Annons

- Om det beror på upplevelsen, beställningen, eller click-and-collect, jobbar vi nu med försäljarna för att ta reda på. Men allt går tillbaka till att det är en stor marknadsföringsmöjlighet och en chans för oss att sälja fler drickor, avslutade Sandy Douglas.

Annons