Delivery Hero nästa matjätte att skjuta på börsen

Den tyska matleveranstjänsten gör som flera andra Internetbolag och skjuter börsplanerna på framtiden.

Tidigare i veckan meddelade det Rocket Internet-ägda matkasseföretaget Hellofresh att man ställer in sin planerade börsnotering på grund av bristande intresse. Men man är inte den enda matjätten med Rocket Internet som delägare som skjuter upp sina börsplaner.

Delivery Hero som i somras plockade in 110 miljoner dollar i riskkapital, och då värderades till 3,1 miljarder dollar, gör detsamma enligt Dagens industri. Den tyska matleveransjättens svenska medgrundare och vd, Niklas Östberg har tidigare sagt att bolaget gör sig redo för en börsnotering. Men det blir inte inom en snar framtid.

Annons

– Om börsen hjälper oss att bygga en bättre verksamhet så går vi till börsen. Men just nu har vi så mycket annat att jobba på att det inte riktigt passar, säger Niklas Östberg i en intervju med Dagens industri.

Fördelar med att vara onoterad

Delivery Hero har under det senaste året vuxit i rask takt. Mycket tack vare en strid ström av riskkapital och en rad med nya förvärv. Det i kombination med att bolaget inte går med vinst för tillfället är några av anledningarna till att en börsnotering skjuts på framtiden.

– Vi gör ganska många investeringar och då är det bra att vara onoterad. Man behöver inte förklara varför man lägger 30 miljoner på en viss sak som kortsiktigt ser dum ut men som är bra långsiktigt, säger Niklas Östberg.

Han ger även ett tydligt besked om att någon notering inte är att vänta i närtid, tidigast i slutet av 2016.

Annons