E-handelsatsningar hjälpte inte – KappAhl backar 95 miljoner

"Hårdnande konkurrens" orsaken, enligt kedjan.

Click and collect, Shop Online in Store, Klarna In-Store, unified retail och det egna märket Newbies debut på e-handelsmarknaden. KappAhls e-handelsprojekt har i det närmaste avlöst varandra under det senaste halvåret. 

LÄS ÄVEN:

Annons

KappAhl omfamnar e-handel med click and collect

Stort lyft för KappAhls e-handel efter satsning på unified retail

KappAhls babysuccé Newbie får egen e-handel

Men satsningarna till trots så har försäljningen under senaste kvartalet minskat rejält. Närmare bestämt med 95 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året. Det innebär att nettoomsättningen minskat från 1 261 miljoner kronor till 1 166 miljoner under koncernens första kvartal det här räkenskapsåret. Det motsvarar en minskning med 7,5 procent.

KappAhls VD  och koncernchef Danny Feltmann menar att en av orsakerna till den sjunkande försäljningen är att näthandeln i stort har accelererat.

- Försäljningen under kvartalet har inte levt upp till våra förväntningar, då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning. Strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur har inte levt upp till våra förhoppningar på motsvarande sätt som under föregående år, till del beroende på ett hårdare marknadsklimat. Vår bedömning är att det dels är en följd av något varmare väder under delar av hösten, men också ett förändrat köpbeteende med en accelererande nätbaserad handel, skriver han i sin kommentar till rapporten.

Mobilbetalning "anammades genast"

Samtidigt menar han att koncernens arbete med de digitala satsningarna har mottagits bra.

- Vårt intensiva digitaliseringsarbete har fått ett bra mottagande under kvartalet. De tjänster vi lanserat under hösten har bidragit i det viktiga arbetet att skapa sömlösa shoppingupplevelser. Över hälften av våra e-handelskunder väljer att hämta ut sina varor i våra butiker, genom Click&Collect, och många väljer att handla mer när de kommer till butiken, skriver Feltmann och fortsätter:

Annons

- Via Shop Online in Store har medarbetarna sedan oktober hjälpt kunder att lägga över 7000 e-handelsbeställningar när en vara inte varit tillgänglig i butik. Med tjänsten Klarna In-Store är vi först bland de stora modekedjorna att erbjuda möjligheten att med hjälp av mobilen betala via Klarna även i butik. Tjänsten anammades genast av våra kunder och vi ser ett stadigt ökande användande sedan tjänsten lanserades vid månadsskiftet november/december.

Satsar på kunder i fysisk butik

Men trots satsningarna tror han att koncernens omsättning kommer att fortsätta att utmanas den närmsta tiden.

- Vår bedömning är att KappAhls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende. Vi kommer inför våren dels att lägga större vikt vid att rikta vårt erbjudande till målgrupper som fortsatt prioriterar att handla i fysiska butiker samtidigt som vi parallellt fortsätter att utveckla KappAhls digitala plattform och fortsätter satsningen på Newbie-konceptet.

Annons