E-handelskonsulterna i Sverige växer som bara den

Svenska e-handelskonsulter kan visa upp en kraftig tillväxt under 2014. I år fortsätter nyanställningarna för att klara av den ökande efterfrågan.

I september publicerade vi en rapport som visade att e-handelsleverantörerna växer i takt med den svenska näthandeln. Bakom undersökningen låg e-handelsexperten Urban Lindstedt som nu gjort en liknande undersökning bland landets e-handelskonsulter, och även här är tillväxten stark.

Enligt en kartläggning av 18 svenska e-handelskonsulter kan de visa upp en sammantagen tillväxt på 18 procent under förra året. Vaimo, som nyligen ingick ett strategiskt partnerskap med det asiatiska bolaget Transcosmos, toppar listan sett till omsättning. Enligt ett preliminärt bokslut, som slutade i april 2015, såg Vaimo en tillväxt på 45 procent till 103,7 miljoner kronor under förra året.

Annons

– Vi växer med våra kunder. Hälften av tillväxten kommer från befintliga kunder. Vår plan för de närmaste åren är att fortsätta växa med mellan 30-40 procent om året. Vi växer snabbare utanför Sverige, säger David Holender, vd på Vaimo.

Tvåan i omsättningsligan på 74 miljoner kronor är Avensia som under förra året såg en tillväxt på hela 55 procent. Till skillnad från Vaimo, som gjorde en vinst på 13,3 miljoner före skatt, visar Avensia upp ett negativt resultat, 23 miljoner kronor.

– Den höga tillväxten tvingade fram stora investeringar i rekrytering, utbildning och metodutveckling, där allting kostnadsförs direkt, skriver Avensia i sitt bokslut.

Starka kunder kan ge stora smällar

Istones dotterbolag, som arbetar med e-handelskonsultering, kommer in strax efter Avensia med en omsättning på 73,9 miljoner med en tillväxt på 20 procent under 2014. Brightstep, som köptes upp av Accenture tidigare i år, har därmed passerats av både Avensia och Istone.

– Vi har fokuserat på att leverera hög kvalitet på befintliga kunder, mer än nyförsäljning och rekrytering, säger Mattias Pihlström, medgrundare av Brightstep som under 2014 omsatte 65,6 miljoner, en ökning med 1,4 procent.

Spot On Solution i Jönköping däremot växte med 45,8 procent till 13,5 miljoner kronor och räknar med att växa ytterligare 12 procent under 2015.

–Vi har inget uttalat mål att växa snabbt utan växer tillsammans med våra kunder. Vi har haft förmånen att arbeta med stora kunder som löpande har stora behov av vår kompetens vilket medfört att vi behövt komplettera vår organisation med fler duktiga utvecklare, säger Niclas Frid, styrelseordförande i Spot On Solutions.

Att enbart luta sig mot stora kunder kan däremot bli kostsamt, något som Wipcore fått erfara. Under förra året halverades bolagets omsättning till 20,2 miljoner då ett stort projekt flyttats till låglöneländer.

Annons

Annons