E-handlare köper tidning i jakten på bäst content

"Positionerar oss själva som inspiratörer".

Att ha bra innehåll på sin sajt och i sina kanaler ut till kunderna brukar beskrivas som en viktig framgångsfaktor för e-handlare, oavsett vilken bransch man är verksam inom.

"En del av vår pågående plan"

Men hur får man egentligen till ett bra innehåll, eller content, som det också brukar kallas? Ett sätt kan ju vara att köpa på sig en hel branschtidning. Så resonerade åtminstone e-handelsföretaget Pierce, som har lagt vantarna på den brittiska motorsajten MX Vice, och dess tillhörande plattformar och forum.

Annons

- Det här förvärvet är en del av vår pågående plan för att skapa det bästa innehållet i vår bransch. Det breddar vår kundbas och ger oss tillgång till nya sätt för att arbeta med de ledande varumärkena, säger Pierce vd Henrik Zadig i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

I e-handelsföretaget Pierce ingår nätbutiker som 24MX och XL Moto. Planen är att företagets kunder nu inte bara ska kunna köpa på sig reservdelar till sina fordon, utan också få ta del av inspiration och information kring det som händer i motorsportens värld.

LÄS ÄVEN: Han tar över ansvaret för Pierce snabbväxande kassa

Inställd på global tillväxt

Enligt Pierce får MX Vice också helt nya fördelar i samband med att tidningen blir en del av Pierce-koncernen. De båda parterna har enligt pressmeddelandet siktet inställt på både starkare tillväxt och global expansion.

- Vi positionerar oss själva som inspiratörer och experter på marknaden och blir en sann plattform för entusiaster inom motorsporten, säger Henrik Zadig.

Annons