E-handlare öppnar veganbutik: ”Efterfrågan ökar hela tiden”

Står redo med 200 produkter.

Det är knappast någon hemlighet att personer som handlar sin mat på nätet är mer benägna än genomsnittet att satsa på vegetariskt och ekologiskt. Och e-handlarna har inte varit sena att gå den gröna efterfrågan till mötes.
Vi har till exempel sett Middagsfrid ta farväl av charkprodukter och Årstiderna plocka bort allt nöt- och fläskkött ur sina middagskassar.

LÄS ÄVEN: Middagsfrid vill inte göda korvsamhället vi lever i

Annons

Vegetariskt eller veganskt? 

Nu kommer Mat.se med en ny satsning på samma område. Det handlar om en dedikerad veganbutik i företagets vanliga e-handel. Sedan tidigare har bolaget även en vegetarisk butik, som uppges ha blivit väldigt populär.

- Efterfrågan på vegetariska och veganska färdigrätter som till exempel sojaprodukter, tofu och havreprodukter ökar hela tiden och vi vill därför göra det ännu lättare för kunderna att göra valet mellan vegetariskt och veganskt genom vår nya speciella veganbutik, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se, i ett pressmeddelande.

Under 2018 ökade Mat.se:s försäljning av vegetariska och veganska köttsubstitut med 126 procent, samtidigt som utbudet inom kategorins sortiment byggdes ut med 50 procent.

Vill hjälpa kunden till medvetet val 

Den nya veganbutiken uppges för tillfället innehålla nära 200 produkter.

- Vi vill hela tiden tillgodose våra kunder med vad de vill ha, samtidigt som vi vill hjälpa dem göra mer medvetna och hållbara val. Därför känns en veganbutik som rätt nästa steg för oss, säger Ylva Bruzelius.

LÄS ÄVEN: Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

Annons