E-handlarens copycat-tjänst lanseras till 16 miljoner kunder

Kunden kan fotografera plagg och hitta kopia på Asos.

Redan för ett halvår sedan kunde vi berätta att brittiska Asos skulle följa i eBays fotspår och lansera en helt ny funktion i sin app. Precis som med eBays "Find it on eBay", skulle användare av Asos app kunna fotografera en vara och sen hitta liknande varor att köpa hos e-handlaren i fråga.

LÄS ÄVEN: Asos inför bildsök i app

Annons

Skillnaden var att Asos variant endast skulle omfatta kläder och accessoarer, eftersom det är den typen av varor som Asos sortiment består av.

Lanseras brett den 9 mars

Nu kan vi meddela att Asos nya sökfunktion, som kort och gott har fått namnet Style Match, expanderar från Storbritannien - där den alltså redan finns - till alla Asos marknader nu på fredag, den 9 mars. Det innebär att Asos användare till exempel kan fotografera ett plagg på stan, eller ta en skärmdump på Instagram, och sedan få förslag på liknande produkter att handla hos Asos.

I e-handlarens hemland ska Style Match ha välkomnats av kunderna, även om det enligt ett pressmeddelande från Asos är "för tidigt att rapportera några resultat". Och chansen att hitta något man gillar borde vara ganska stor. Asos kan nämligen stoltsera med ett sortiment som omfattar 85 000 produkter, och varje vecka tillkommer dessutom 5 000 nya varor.

80 minuter per månad i appen

Enligt ett pressmeddelande från Asos har e-handlaren 16 miljoner aktiva kunder som handlar från åtta lokala sajter världen över. I dag kommer 80 procent av Asos trafik, och 70 procent av försäljningen i Storbritannien, via en mobiltelefon. De som har laddat ner företagets app tillbringar enligt Asos i snitt 80 minuter per månad med att surfa runt i den.

- Vi vet att det är här våra kunder finns och att det är på det här sättet de interagerar med oss varje dag, så vi letar alltid efter mobilanpassade sätt att göra deras upplevelse ännu bättre, säger Andy Berks, Digital Product Director på Asos, i en kommentar.

Annons