Annons

E-handlarna tog hem festen på galan för handelns toppar Foto: Retail Awards Handelns bästa firades på gala i Stockholm

E-handlarna tog hem festen på galan för handelns toppar

2018-05-22 08:42

Prisades för stark tillväxt och banbrytande logistik.

Tiden då e-handlarna fick nöja sig med den något begränsade kategorin Årets e-handel, är sedan länge över. När det under gårdagskvällen var dags för årets Retail Awards, som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market, drog företag med e-handelskoppling hem ett antal olika priser.

Tillfällig butik blev årets butik

Bland annat utsågs Elgiganten till Årets butikskedja och Zalando prisades för Årets logistiksatsning efter sin lagersatsning i Sverige. Priset för bästa kundklubb gick till Polarn O. Pyret, som också har satsat starkt på e-handeln på sistone. 

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyrets e-handel omsätter nu 94 miljoner

Årets tillväxtföretag gick till KidsBrandStore, och så fick Ikeas e-handelsbutik Ikea Kök i Stockholm ta emot utmärkelsen Årets butikskoncept.

"Startsidan laddar blixtsnabbt"

Årets e-handel, som kanske ändå får ses som e-handlarnas främsta pris, gick till Lyko.se. Företaget ansågs av juryn ha bjudit kunderna på en smidig användarresa.

Annons
Annons
- Värdet av att ha en supersnabb sajt kan inte nog betonas. Du har inte många sekunder på dig innan kunden ledsnar och drar vidare. På Lyko.se är det ingen risk för tålamodsprövande laddningstider. Startsidan landar blixtsnabbt i ditt fönster och blandar erbjudanden, produktförslag, artiklar, filmer och recensioner med en tilltalande balans, skriver juryn i sin motivering.

Lyko fick pris för Årets e-handel (foto: Retail Awards)

LÄS ÄVEN: Lykos e-handel växer - omsätter 400 miljoner

"Har nog aldrig varit mer spännande"

Totalt 600 personer hade samlats för att vara med på prisceremonin, som ägde rum på Stockholm Waterfront i går kväll.

– Handeln har nog aldrig varit mer spännande och intressant än vad den är just nu. Även om handelns företag alltid har varit dynamiska och lyhört gått i takt med samtiden har förändringstakten exploderat de senaste åren. Kvällens vinnare tillhör de företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Stark e-handelsdominans i årets Retail Awards

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta