Efter rasismkritiken mot H&M – världsartist bryter samarbete

Och nu ifrågasätts ännu en reklambild - på en vit pojke.

Igår kunde vi berätta att H&M fått kritik för ännu en fadäs i sin marknadsföring. Det som hade hänt var att företaget publicerat en bild i den brittiska e-handeln på ett barn i en tröja med texten “coolest monkey in the djungle”. Kanske inget konstigt i sig, men det som fick vissa konsumenter att reagera var att modellen ifråga var en mörkhyad pojke. Det i kombinationen med tröjans text, gjorde att somliga menade att bilden anspelade på rasistiska stereotyper. 

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Annons

"Jag kommer inte arbeta med H&M mer"

Nu har även flera kändisar reagerat på bilden. En av dem är världstjärnan The Weeknd, som nu väljer att avsluta sitt tidigare samarbete med H&M. Han har bland annat varit med och tagit fram kollektionen “Spring icons selected by The Weeknd” och har i det sammanhanget fungerat som en ambassadör för klädjätten, rapporterar flera medier. Hans "Starboy" har gjort honom känd över hela världen.

- Jag vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer, skrev han på Twitter under gårdagskvällen.

Bytte apa mot kung

Och han är inte den enda artisten som kritiserar e-handelsreklamen. Artisten P.Diddy publicerade exempelvis en omgjord variant av bilden i sina sociala medier. Istället för "coolest monkey in the djungle" stod det på den bilden "coolest king in the world". Bilden har nu fått 350 000 likes på Instagram och över 30 000 delningar på Twitter.

Samtidigt uppmärksammas nu ytterligare en bild med en barnmodell som visar upp en tröja. Denna gången rör det sig dock om en vit pojke. Även hans tröja har djungeltema, men den här gången står det inget om djungelapor, utan istället epitetet "survival expert", samt en bild på en tiger. 

H&M blev "SHAME"

Om den första bilden skapade en smärre folkstorm i sociala medier, så har den andra fått många att bli ännu argare. Vissa menar nu att deras tes om att H&M:s reklam är rasistisk, har bevisats, då de menar att det vita barnet framställs som överlägset det mörkhyade. Även bilder på H&M:s logga publiceras nu i omgjord version. Kreativa kritiker har då lagt till några bokstäver, så att det istället för H&M står SHAME.

En av bilderna som florerat där H&M:s logga ändrats av kritikerna.

Ehandel.se kontaktade igår H&M för att fråga om deras inställning till kritiken.

- Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, och vi har därför beslutat att plocka bort den, svarade då Amanda Larsson vid H&M:s presstjänst.

Annons

LÄS ÄVEN: H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

Annons