Annons

H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var H&M får kritik igen

H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

2018-01-08 12:01

"De tycker troligen på allvar att det här är gulligt".

Tro det eller ej, men H&M har hamnat i en ny kritikstorm för sitt sätt att marknadsföra sina kläder. Den här gången handlar det om en mörkhyad barnmodell som ska ha haft på sig en tröja med texten “coolest monkey in the djungle”. Bilden av pojken ska bland annat ha visats upp i företagets brittiska e-handel och har snabbt fått kritik för att spela på rasistiska föreställningar om att mörkhyade människor skulle ha någon särskild anknytning till djungeln.

Flera kritikstormar under hösten

Under det senaste året har liknande fadäser från H&M:s sida i det närmaste avlöst varandra. I augusti uppmärksammade en konsument att inga av de shorts som H&M sålde på flickavdelningen gick längre ner än till strax under rumpan, medan merparten av kill-shortsen gick ända ner till knäna.

LÄS ÄVEN: E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor

I september var det dags igen, och då handlade det först om barntröjor där budskapet var helt olika beroende på om tröjan var avsedd till flickor eller till pojkar.

LÄS ÄVEN: Pojkar skapar framtid och flickor skrattar - H&M i ny kritikstorm

Knappt hade den stormen ebbat ut innan vi bara några dagar senare kunde berätta om klädjättens påstådda plus size-modeller, som många ansåg var alltför smala. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Plus size-modeller var för små - 10 000 bojkottar H&M

"De har dålig koll på frågor som rasism"

Nu höjs återigen röster som ifrågasätter vad H&M egentligen håller på med i sin marknadsföring.

- Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt, ska exempelvis en twittrare ha skrivit, enligt Resumé, som är en av de tidningar som rapporterat om saken. 

Även på H&M:s Facebooksida visar många sin ilska mot företaget och en person uppmanar H&M att byta ut personalen på pr-avdelningen och ser misstaget som ett resultat av en bristande mångfald.

- H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut, ska en person ha skrivit. 

Från H&M:s sida meddelar man nu att bilden har plockats bort från nätbutiken.

- Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, och vi har därför beslutat att plocka bort den, skriver Amanda Larsson vid H&M:s presstjänst till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN:
Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete
H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta