Annons

H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var H&M får kritik igen

H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

2018-01-08 12:01

"De tycker troligen på allvar att det här är gulligt".

Tro det eller ej, men H&M har hamnat i en ny kritikstorm för sitt sätt att marknadsföra sina kläder. Den här gången handlar det om en mörkhyad barnmodell som ska ha haft på sig en tröja med texten “coolest monkey in the djungle”. Bilden av pojken ska bland annat ha visats upp i företagets brittiska e-handel och har snabbt fått kritik för att spela på rasistiska föreställningar om att mörkhyade människor skulle ha någon särskild anknytning till djungeln.

Flera kritikstormar under hösten

Under det senaste året har liknande fadäser från H&M:s sida i det närmaste avlöst varandra. I augusti uppmärksammade en konsument att inga av de shorts som H&M sålde på flickavdelningen gick längre ner än till strax under rumpan, medan merparten av kill-shortsen gick ända ner till knäna.

LÄS ÄVEN: E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor

I september var det dags igen, och då handlade det först om barntröjor där budskapet var helt olika beroende på om tröjan var avsedd till flickor eller till pojkar.

LÄS ÄVEN: Pojkar skapar framtid och flickor skrattar - H&M i ny kritikstorm

Knappt hade den stormen ebbat ut innan vi bara några dagar senare kunde berätta om klädjättens påstådda plus size-modeller, som många ansåg var alltför smala. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Plus size-modeller var för små - 10 000 bojkottar H&M

"De har dålig koll på frågor som rasism"

Nu höjs återigen röster som ifrågasätter vad H&M egentligen håller på med i sin marknadsföring.

- Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt, ska exempelvis en twittrare ha skrivit, enligt Resumé, som är en av de tidningar som rapporterat om saken. 

Även på H&M:s Facebooksida visar många sin ilska mot företaget och en person uppmanar H&M att byta ut personalen på pr-avdelningen och ser misstaget som ett resultat av en bristande mångfald.

- H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut, ska en person ha skrivit. 

Från H&M:s sida meddelar man nu att bilden har plockats bort från nätbutiken.

- Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, och vi har därför beslutat att plocka bort den, skriver Amanda Larsson vid H&M:s presstjänst till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN:
Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete
H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta