H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var ”coolaste apan i djungeln”

"De tycker troligen på allvar att det här är gulligt".

Tro det eller ej, men H&M har hamnat i en ny kritikstorm för sitt sätt att marknadsföra sina kläder. Den här gången handlar det om en mörkhyad barnmodell som ska ha haft på sig en tröja med texten “coolest monkey in the djungle”. Bilden av pojken ska bland annat ha visats upp i företagets brittiska e-handel och har snabbt fått kritik för att spela på rasistiska föreställningar om att mörkhyade människor skulle ha någon särskild anknytning till djungeln.

Flera kritikstormar under hösten

Under det senaste året har liknande fadäser från H&M:s sida i det närmaste avlöst varandra. I augusti uppmärksammade en konsument att inga av de shorts som H&M sålde på flickavdelningen gick längre ner än till strax under rumpan, medan merparten av kill-shortsen gick ända ner till knäna.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor

I september var det dags igen, och då handlade det först om barntröjor där budskapet var helt olika beroende på om tröjan var avsedd till flickor eller till pojkar.

LÄS ÄVEN: Pojkar skapar framtid och flickor skrattar - H&M i ny kritikstorm

Knappt hade den stormen ebbat ut innan vi bara några dagar senare kunde berätta om klädjättens påstådda plus size-modeller, som många ansåg var alltför smala. 

LÄS ÄVEN: Plus size-modeller var för små - 10 000 bojkottar H&M

"De har dålig koll på frågor som rasism"

Nu höjs återigen röster som ifrågasätter vad H&M egentligen håller på med i sin marknadsföring.

- Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt, ska exempelvis en twittrare ha skrivit, enligt Resumé, som är en av de tidningar som rapporterat om saken. 

Även på H&M:s Facebooksida visar många sin ilska mot företaget och en person uppmanar H&M att byta ut personalen på pr-avdelningen och ser misstaget som ett resultat av en bristande mångfald.

Annons

- H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut, ska en person ha skrivit. 

Från H&M:s sida meddelar man nu att bilden har plockats bort från nätbutiken.

- Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, och vi har därför beslutat att plocka bort den, skriver Amanda Larsson vid H&M:s presstjänst till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN:
Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete
H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

Annons