H&M-pojkens mamma försvarar bilden: ”Ser inte problemet”

Talar ut på Instagram.

Tidigare kunde vi berätta om ännu en H&M-produkt som skapat rabalder efter att den publicerats i företagets brittiska e-handel. H&M anklagades för att ha producerat en bild med rasistiska förtecken och snart var debatten i full gång.

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Annons

Efter det dröjde det inte länge innan saken fick global spridning och till slut resulterade debaklet i att en världskänd artist valde att avsluta sitt samarbete med modejätten.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Nu går dock en riktigt tungviktare i sammanhanget ut och försvarar H&M:s beslut att publicera bilden - pojkens mamma.

"Sluta ropa varg"

På sitt instagram-konto skriver mamman om hur hon ser uppståndelsen kring händelsen som minst sagt överdriven.

- Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt, skrev hon bland annat, enligt Café.se.

Hon förklarade också att hon själv varit närvarande vid alla fotograferingar och att hon fortfarande inte ser problemet med att hennes son fotograferades i tröjan som skapat så mycket protester.

- Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt.

Kampanj vill ge H&M bättre förslag

Dock har uttalandet orsakat nya protester och vissa av kommentarerna under inlägget ska ha kallat henne både “ignorant” och “en förfärlig mamma”. Samtidigt har mängden alternativa skildringar av den kritiserade bilden nu nått ett stort antal - delvis som följd av en kampanj startad av kritikerna.

Annons

Under hashtaggen #BetterPrints tillåts privatpersoner att själva komma på bättre saker att skriva på tröjan än ursprungstexten om “coolaste apan i djungeln”. Kampanjen har till och med fått en egen hemsida och bakom det hela ska byrån Horseboy ligga, enligt Resumé.

- Vi vill skapa eftertanke på bred front och visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, ska byrån ha skrivit i ett pressmeddelande.

Målet med kampanjen sägs nu vara att nå 1 miljon förslag på bättre tröjtryck än H&M:s variant.

Annons