Annons

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: Instagram (Mamman och pojken)

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

2018-01-11 15:05

Talar ut på Instagram.

Tidigare kunde vi berätta om ännu en H&M-produkt som skapat rabalder efter att den publicerats i företagets brittiska e-handel. H&M anklagades för att ha producerat en bild med rasistiska förtecken och snart var debatten i full gång.

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Efter det dröjde det inte länge innan saken fick global spridning och till slut resulterade debaklet i att en världskänd artist valde att avsluta sitt samarbete med modejätten.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Nu går dock en riktigt tungviktare i sammanhanget ut och försvarar H&M:s beslut att publicera bilden - pojkens mamma.

"Sluta ropa varg"

På sitt instagram-konto skriver mamman om hur hon ser uppståndelsen kring händelsen som minst sagt överdriven.

Annons
Annons
- Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt, skrev hon bland annat, enligt Café.se.

Hon förklarade också att hon själv varit närvarande vid alla fotograferingar och att hon fortfarande inte ser problemet med att hennes son fotograferades i tröjan som skapat så mycket protester.

- Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt.

Kampanj vill ge H&M bättre förslag

Dock har uttalandet orsakat nya protester och vissa av kommentarerna under inlägget ska ha kallat henne både “ignorant” och “en förfärlig mamma”. Samtidigt har mängden alternativa skildringar av den kritiserade bilden nu nått ett stort antal - delvis som följd av en kampanj startad av kritikerna.

Under hashtaggen #BetterPrints tillåts privatpersoner att själva komma på bättre saker att skriva på tröjan än ursprungstexten om “coolaste apan i djungeln”. Kampanjen har till och med fått en egen hemsida och bakom det hela ska byrån Horseboy ligga, enligt Resumé.

- Vi vill skapa eftertanke på bred front och visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, ska byrån ha skrivit i ett pressmeddelande.

Målet med kampanjen sägs nu vara att nå 1 miljon förslag på bättre tröjtryck än H&M:s variant.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta