Annons

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: Instagram (Mamman och pojken)

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

2018-01-11 15:05

Talar ut på Instagram.

Tidigare kunde vi berätta om ännu en H&M-produkt som skapat rabalder efter att den publicerats i företagets brittiska e-handel. H&M anklagades för att ha producerat en bild med rasistiska förtecken och snart var debatten i full gång.

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Efter det dröjde det inte länge innan saken fick global spridning och till slut resulterade debaklet i att en världskänd artist valde att avsluta sitt samarbete med modejätten.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Nu går dock en riktigt tungviktare i sammanhanget ut och försvarar H&M:s beslut att publicera bilden - pojkens mamma.

"Sluta ropa varg"

På sitt instagram-konto skriver mamman om hur hon ser uppståndelsen kring händelsen som minst sagt överdriven.

Annons
Annons
- Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt, skrev hon bland annat, enligt Café.se.

Hon förklarade också att hon själv varit närvarande vid alla fotograferingar och att hon fortfarande inte ser problemet med att hennes son fotograferades i tröjan som skapat så mycket protester.

- Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt.

Kampanj vill ge H&M bättre förslag

Dock har uttalandet orsakat nya protester och vissa av kommentarerna under inlägget ska ha kallat henne både “ignorant” och “en förfärlig mamma”. Samtidigt har mängden alternativa skildringar av den kritiserade bilden nu nått ett stort antal - delvis som följd av en kampanj startad av kritikerna.

Under hashtaggen #BetterPrints tillåts privatpersoner att själva komma på bättre saker att skriva på tröjan än ursprungstexten om “coolaste apan i djungeln”. Kampanjen har till och med fått en egen hemsida och bakom det hela ska byrån Horseboy ligga, enligt Resumé.

- Vi vill skapa eftertanke på bred front och visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, ska byrån ha skrivit i ett pressmeddelande.

Målet med kampanjen sägs nu vara att nå 1 miljon förslag på bättre tröjtryck än H&M:s variant.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Eivy söker:

Eivy söker Brand Markering Manager

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta