Annons

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: Instagram (Mamman och pojken)

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

2018-01-11 15:05

Talar ut på Instagram.

Tidigare kunde vi berätta om ännu en H&M-produkt som skapat rabalder efter att den publicerats i företagets brittiska e-handel. H&M anklagades för att ha producerat en bild med rasistiska förtecken och snart var debatten i full gång.

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Efter det dröjde det inte länge innan saken fick global spridning och till slut resulterade debaklet i att en världskänd artist valde att avsluta sitt samarbete med modejätten.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Nu går dock en riktigt tungviktare i sammanhanget ut och försvarar H&M:s beslut att publicera bilden - pojkens mamma.

"Sluta ropa varg"

På sitt instagram-konto skriver mamman om hur hon ser uppståndelsen kring händelsen som minst sagt överdriven.

Annons
Annons
- Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt, skrev hon bland annat, enligt Café.se.

Hon förklarade också att hon själv varit närvarande vid alla fotograferingar och att hon fortfarande inte ser problemet med att hennes son fotograferades i tröjan som skapat så mycket protester.

- Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt.

Kampanj vill ge H&M bättre förslag

Dock har uttalandet orsakat nya protester och vissa av kommentarerna under inlägget ska ha kallat henne både “ignorant” och “en förfärlig mamma”. Samtidigt har mängden alternativa skildringar av den kritiserade bilden nu nått ett stort antal - delvis som följd av en kampanj startad av kritikerna.

Under hashtaggen #BetterPrints tillåts privatpersoner att själva komma på bättre saker att skriva på tröjan än ursprungstexten om “coolaste apan i djungeln”. Kampanjen har till och med fått en egen hemsida och bakom det hela ska byrån Horseboy ligga, enligt Resumé.

- Vi vill skapa eftertanke på bred front och visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, ska byrån ha skrivit i ett pressmeddelande.

Målet med kampanjen sägs nu vara att nå 1 miljon förslag på bättre tröjtryck än H&M:s variant.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta