Annons

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: Instagram (Mamman och pojken)

H&M-pojkens mamma försvarar bilden: "Ser inte problemet"

2018-01-11 15:05

Talar ut på Instagram.

Tidigare kunde vi berätta om ännu en H&M-produkt som skapat rabalder efter att den publicerats i företagets brittiska e-handel. H&M anklagades för att ha producerat en bild med rasistiska förtecken och snart var debatten i full gång.

LÄS ÄVEN: H&M-fadäsen: Mörk barnmodell var "coolaste apan i djungeln"

Efter det dröjde det inte länge innan saken fick global spridning och till slut resulterade debaklet i att en världskänd artist valde att avsluta sitt samarbete med modejätten.

LÄS ÄVEN: Efter rasismkritiken mot H&M - världsartist bryter samarbete

Nu går dock en riktigt tungviktare i sammanhanget ut och försvarar H&M:s beslut att publicera bilden - pojkens mamma.

"Sluta ropa varg"

På sitt instagram-konto skriver mamman om hur hon ser uppståndelsen kring händelsen som minst sagt överdriven.

Annons
Annons
- Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt, skrev hon bland annat, enligt Café.se.

Hon förklarade också att hon själv varit närvarande vid alla fotograferingar och att hon fortfarande inte ser problemet med att hennes son fotograferades i tröjan som skapat så mycket protester.

- Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt.

Kampanj vill ge H&M bättre förslag

Dock har uttalandet orsakat nya protester och vissa av kommentarerna under inlägget ska ha kallat henne både “ignorant” och “en förfärlig mamma”. Samtidigt har mängden alternativa skildringar av den kritiserade bilden nu nått ett stort antal - delvis som följd av en kampanj startad av kritikerna.

Under hashtaggen #BetterPrints tillåts privatpersoner att själva komma på bättre saker att skriva på tröjan än ursprungstexten om “coolaste apan i djungeln”. Kampanjen har till och med fått en egen hemsida och bakom det hela ska byrån Horseboy ligga, enligt Resumé.

- Vi vill skapa eftertanke på bred front och visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre. Här är ett verktyg som H&M, och andra, kan använda sig av för framtida produktioner så att samma sak INTE händer igen, ska byrån ha skrivit i ett pressmeddelande.

Målet med kampanjen sägs nu vara att nå 1 miljon förslag på bättre tröjtryck än H&M:s variant.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Frank Dandy <nobr>e-handelssatsar</nobr> - rekryterar Addnatures vd

Frank Dandy e-handelssatsar - rekryterar Addnatures vd

Ska lansera ny sajt.

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Men avgift är på väg.

11

Indiska e-handelssatsar igen - hon tar över ansvaret

Efter rekonstruktionen: Företagets CIO i ny roll.

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Ny app med billiga Kina-produkter.

1
Annons
Annons
Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Verdane säljer sin andel.

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

2
Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

1
Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Men styrelseordföranden tror att företaget kommer igen.

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta