Annons

Endast två procent använder Alexa till att e-handla E-handelskunderna flockas inte till Amazon Echo

Endast två procent använder Alexa till att e-handla

2018-08-07 10:00

Frågar hellre om vädret eller sätter igång musik.

När de digitala assistenterna för ett par år sedan gjorde entré på marknaden, visste hajpen knappt några gränser. Med hjälp av Amazons Alexa och Googles Google Home skulle privatpersoner kunna utföra i stort sett alla sina ärenden - inte minst att e-handla. Men med det sistnämnda verkar det hittills ha gått sådär.

LÄS ÄVEN: Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp

Siffror som nyhetssajten The Information ska ha fått från personer med insyn i Amazons verksamhet, visar att endast två procent av de som äger en enhet med Amazons Alexa-assistent har använt den för att handla hittills i år. Amazon ska dock ha sålt 50 miljoner Alexa-enheter, vilket förstås innebär att en del köp via högtalare trots allt har ägt rum de senaste månaderna.

90 procent gör inte om det

Av de som har använt sig av Alexa för att handla, ska 90 procent endast ha gjort det vid ett tillfälle och då i första hand ha handlat varor som hushållspapper eller tvättmedel. Det uppges dock vara betydligt vanligare att Alexa-användare tar hjälp av sin digitala assistent för att höra sig för om e-handelsorder som har lagts via en mobiltelefon eller en dator.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

Men även om de så kallade röststyrda handeln alltså fortfarande har en bit kvar till sin fulla potential, så använder de som har tillgång till Google Home eller Alexa gärna sin smarta assistent till andra ändamål. Enligt The Information kan de till exempel användas för att sätta igång musik eller för att besvara frågor om vädret.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta