Facebook testar digitala butiker på företagens sidor

Att Facebook vill bli mer än en ett ställe för att umgås, dela och upptäcka nya saker är ingen hemlighet. Nu jobbar man på en ny butiksfunktion för Facebook-sidor.

Facebook har börjat rulla ut sin köpknapp i allt större skala. Något som gör det möjligt för användarna att handla direkt i nyhetsflödet. Snart kan det bli möjligt att shoppa loss i ännu större skala inuti det sociala nätverket.

Facebook testar nu en ny funktion med utvalda detaljhandlare och e-handelsföretag som ska göra det möjligt att shoppa direkt från återförsäljarnas Facebook-sidor. Tanken är alltså att företagen ska kunna göra om sina sidor till små skyltfönster.

Annons

– Med en butikssektion ger vi nu företag möjlighet att visa upp sina produkter direkt på sidan, säger Facebooks produktmarknadschef, Emma Rodgers.

Betala inuti Facebook

Företag ska kunna välja om de vill låta kunderna genomföra transaktionen direkt på Facebook eller om de ska skickas vidare till den egna sajten. För de som väljer att behålla kunden på Facebook, kommer köpprocessen vara mycket lik den som man använder för den befintliga köpknappen.

När det kan tänkas lanseras i full skala vet man inte ännu. Facebook vill inte heller avslöja vilka återförsäljare och varumärken som deltar i första teststadiet.

Förutom Facebook har vi sett flera sociala medier närma sig e-handeln den senaste tiden då även Twitter, Pinterest och Instagram lanserat köpknappar.

 

Källa: BuzzFeed

Annons