Annons

Fyndiq höjer priserna igen - Fredrik Norberg, vd Fyndiq

Fyndiq höjer priserna igen - "en logisk justering"

2018-11-09 08:12

"Inser givetvis att detta inte är en önskad utveckling".

Det senaste åren har inneburit flera förändringar för Fyndiq, och därmed även för marknadsplatsens anslutna handlare. Nyligen kunde vi till exempel berätta att Fyndiq och Fyndiq Superbilligt delades upp i två bolag, och innan dess infördes bland annat sänkt fraktavgift, ändrade returregler och höjda priser för att få sälja på Fyndiq.

LÄS ÄVEN: Brutal prishöjning av Fyndiq enligt e-handlarna

LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"

Höjer priset till det dubbla

Nu kan vi meddela att en ny prishöjning har införts. Den 1 november höjdes kategoripriset - det vill säga den avgift som handlaren får betala till Fyndiq för varje såld produkt - från 5 till 10 kronor på ett antal varor.

- Det stämmer att vi för ett antal produktkategorier höjt vår avgift så att den hamnar på samma nivå som den avgift som vi sedan något år tillbaka haft på produktkategorin mobiltillbehör. Vi har nu nått en mognadsgrad när det gäller antal handlare och produkter även för de övriga produktkategorierna och därför är denna justering logisk att genomföra nu, skriver Fyndiqs vd Fredrik Norberg i ett mejl till Ehandel.se.

Det höjda kategoripriset gäller oavsett vad den aktuella varan säljs för. Det innebär att avgiften blir ganska stor procentuellt sett, när det kommer till produkter som säljs till lägre priser.

Annons
Annons

"Vi styr inte över prissättningen"

Fyndiqs handlare, som alltså har fått finna sig i en del regelskiften de senaste åren, har tidigare varit kritiska till många av förändringarna. Den här gången finns det bland annat ett missnöje med att prishöjningen införs så pass tätt inpå julförsäljningen, enligt de synpunkter som har nått redaktionen.

LÄS ÄVEN: Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning

Fredrik Norberg menar dock att det är upp till handlarna att se till att intäkterna täcker deras kostnader.

- Jag inser givetvis att detta inte är en önskad utveckling för handlare som tillhandahåller varor med låga värden, men då vi styr inte över prissättningen utan handlaren har möjlighet att lägga på dessa extra kronor på priset så är det helt upp till handlaren hur man ska hantera denna prisförändring.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

Lämnar chefsposten i Nederländerna.

Annons
Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta