Del 1: ”Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning”

Dålig kommunikation, försämrade villkor och bortprioritering av de som gjort marknadsplatsen möjlig - nu har Fyndiqs handlare fått nog.

Fyndiqs knappt sex månader gamla regel om att reklamationer av order vars värde understiger 200 kronor automatiskt ska bemötas med automatisk utbetalning av beloppet, har bemötts av både ris och ros. Enligt Fyndiq, som i förra veckan gav sin syn på saken i en artikel på Ehandel.se, är kunderna nöjda och de flesta av sajtens cirka 1 500 handlare ska ha anpassat sina marginaler så att de täcker ett eventuellt bortfall.

Gränsen - "en stor nackdel"

Men långt ifrån alla är positiva till det automatiska retursystemet, eller för den delen till andra regler som Fyndiq har infört. Redan när gränsen infördes fanns det en oro för att den skulle utnyttjas av oärliga kunder. Och precis så blev det, enligt ett antal Fyndiqhandlare som Ehandel.se har varit i kontakt med.

Annons

I en sluten Facebookgrupp, som ska ha bildats för att handlare skulle hjälpa varandra att driva trafik och försäljning på Fyndiq, är många kritiska mot hur marknadsplatsen behandlar sina handlare.

- Det största problemet som jag upplever är inte själva gränsen i sig, även om det självklart är en stor nackdel. Det jag personligen upplever som det största problemet är dels supportens direktiv, hur Fyndiq ser på handlarna och hur Fyndiq för "dialog", skriver en person.

"Kommunikationen brister så oerhört"

Han tar som exempel upp att handlarna fick veta först i slutet av mars att gränsen på 200 kronor skulle införas, något som sedan skedde i början av april. Problemet ska ha upprepats när Fyndiq, med endast en månads framförhållning, meddelade att den försäljningsavgift som handlarna betalar till Fyndiq ska höjas från sju procent inklusive moms till tio procent exklusive moms, från och med den första september i år. Utöver det betalar handlarna också en fast avgift på fem eller tio kronor i samband med varje försäljning. 

- 200 kronors-gränsen upplever jag bara som en i raden av punkter som införts där man prioriterat bort handlare för att uppnå en förbättring av det egna resultatet, vilket självklart är förståeligt att man behöver göra men kommunikationen brister så oerhört att det upplevs oerhört negativt, skriver handlaren ovan.

Flera av handlarna i gruppen säger sig ha slutat sälja via Fyndiq, eller uppger att de håller på att fasa över försäljningen till exempelvis en egen e-handelsplattform.

- Största frustrationen, och vad som fick oss att lämna Fyndiq, är supportens sätt att alltid lita på kunden och att alltid misstro handlaren. Även i fall där kunden har uppenbart fel säger supporten bara "ni svarade inte med något av våra standardalternativ, därför återbetalar vi kunden och hen får behålla varan”, berättar en person.

Behåller säljavgift på dubbelorder

En annan handlare delger att han tidigare hade cirka tio reklamationsärenden om året, men att det bara sedan april, då 200 kronors-gränsen infördes, har dykt upp 25 ärenden. Det har fått honom att pausa försäljningen hos Fyndiq på obestämd tid.

- Kunden behöver bara ange att varan inte motsvarade förväntningarna för att få sina pengar tillbaka när de handlat för under 200 kronor. Bägaren rann över när de skänkte bort varan till en kund trots att jag givit dem informationen att produkten fanns på kundens ombud, berättar han.

Annons

Men gränsen i sig är inte hela problemet. Det som gör handlarna besvikna är kanske i första hand att de upplever att kommunikationen mellan Fyndiq och dem är dålig, samt att villkoren för handlarna enligt många har försämrats med tiden.

När de nya reglerna infördes ska Fyndiq enligt uppgift också ha börjat ta ut provision på returer och dubbelorder, något handlarna inte ska ha informerats om. En handlare berättar om en kund som råkat beställa elva exemplar av en viss vara istället för ett, varpå handlaren ska ha fått betala säljavgift på alla elva varor.

- Jag skickade enligt önskemål endast en vara till kunden. Men gick bra mycket i förlust på det. Förnuft finns inte längre, skriver handlaren.

Säljavgift trots utebliven försäljning

Tidigare ska handlarna även ha sluppit att betala provisionsavgift om kunden av någon anledning inte betalat för sin vara. Det kunde till exempel handla om situationer som lagersaldofel, reklamation eller att kunden hade ångrat sig.

- Från och med i våras behöll Fyndiq denna avgift UTAN att informera handlarna och har i efterhand kallat det för ett tekniskt fel att man inte behållit avgiften tidigare, heter det i gruppen.

Fyndiqs Chief Supply Officer, Magdalena Bonde, menade i vår senaste artikel om marknadsplatsen att många handlare har räknat på hur stora förluster de nya reglerna kan tänkas innebära, och sedan anpassat sina priser därefter. Det är dock inte helt lätt att göra när man säljer billiga produkter, menar en handlare som har sett sin omsättning minska i takt med att priserna på produkterna har fått höjas.

- Att höja priserna ytterligare skulle med all sannolikhet sänka den ännu mer och det är vi med "små billiga saker" som drabbas. 10 kronor extra på en produkt för 400 kronor är ingenting, 10 kronor på en produkt för 20 kronor är aningen värre.

Kunden inte alltid nöjd med pengar?

Flera handlare säger sig ha full förståelse för att Fyndiq måste anpassa verksamheten för att täcka upp för sitt minusresultat - förra året gick marknadsplatsen back 31 miljoner. Men de anser att det borde göras på ett sätt som blir bra för alla inblandade, det vill säga Fyndig, kunderna och handlarna.

En handlare föreslår till exempel att Fyndiq ska införa ett krav på kunden att denne måste skicka in ett foto på den vara som påstås vara trasig, något som hade kunnat göra det möjligt för handlaren att driva ärendet vidare till den som har transporterat försändelsen.

- Om jag som kund får en trasig eller felaktig vara är jag inte intresserad av att få den krediterad och behöva göra en ny beställning. Det missnöjet har jag sett bland andra kunder som kommenterat på Fyndiqs sida. På vilket sätt ger då denna förändring ett mervärde för kunden? undrar handlaren.

"Handlare har inte råd att lämna Fyndiq"

När vi frågar handlarna varför man väljer att stanna kvar hos Fyndiq om det nu är så mycket på marknadsplatsen man vantrivs med, får vi flera svar i riktningen att mindre handlare ofta är beroende av Fyndiq för att få ekonomin att gå runt.

- Jag har själv i princip börjat min "karriär" via Fyndiq och blivit en av deras större handlare på den tiden då Fyndiq kommunicerade med sina handlare och det var en grym marknadsplats (innan Tyskland-lanseringen). Jag kunde köra på heltid och har 80-90 procent av omsättningen på Fyndiq, vilket gör att jag har blivit väldigt beroende av dem. Alternativen är att lägga ned företaget och skaffa ett annat jobb (och försöka bli av med lagret) eller bita ihop och vara frustrerad, berättar en person.

Hon backas upp av en handlarkollega som menar att det var just de små handlarna som Fyndiq vände sig till när företaget byggde upp sin marknadsplats.

- Den här gruppen handlare har sin främsta inkomstkälla via denna kanal och den krassa sanningen är att de varken har råd eller möjlighet att stänga sitt konto och sälja själva. Fyndiq har mer marknadsföringspengar, vilket gör att enskilda handlare inte kan vinna mot dem i Google AdWords bids, säger hon.

"Kommer aldrig att överleva"

Problemet ska alltså vara att en del handlare har blivit ekonomiskt beroende av den marknadsplats de själva har varit med och skapat.

- Bolaget väljer att unyttja handlarnas beroendeställning genom att ge bort våra varor och höja provisionen för att täcka sina kostnader och behålla kundskaran, istället för att få ordning på sin egen verksamhet och sina finanser. Faktum är att Fyndiq aldrig har varit lönsamt och ju mer röda siffror som visas för varenda bokslut, desto mer absurda och oetiska krav lägger de på handlarna. Ingen marknadsplats med den metoden kommer att överleva.

LÄS ÄVEN: Del 2 med Fyndiqs svar på kritiken

Annons