Gör butikerna till lager för snabbare e-handelsleverans

Kunden kan hämta upp sin order inom ett par timmar.

De stora detaljhandlarna, som har både e-handel och fysiska butiksnät, brukar inte sällan ge kunderna möjlighet att hämta upp sin e-handelsorder i någon av butikerna.

"Vi effektiviserar vår interna logistik"

Men då handlar det ofta om en e-handelsorder som har skickats från ett lager direkt till butiken, och inte om att butiken plockar ihop de e-handlade varorna. Nu testar Hemtex att göra tvärtom - för att kunderna ska kunna hämta sina beställningar redan samma dag.

Annons

- Det är ett sätt för oss som detaljhandlare att nyttja vårt butiksnät. Samtidigt som vi effektiviserar vår interna logistik. Här finns ju halva vårt lager redan nära kund, säger Hemtex vd Björn Abild i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: E-handelsprofiler hjälpte Hemtex att bygga ny e-handel

Den nya tjänsten, som enligt Hemtex “ytterligare suddar ut gränserna mellan online och offline”, är möjlig genom att butikspersonalen helt enkelt får plocka ihop e-handelsbeställningarna.

Fördel att slippa vänta i dagar

Kunden kommer inte att märka någon skillnad vid beställningstillfället, men behöver alltså bara vänta några timmar på att få ett sms med beskedet att ordern är redo att hämtas upp. 

- Vi hoppas såklart att våra kunder ser det som en stor fördel att de kan hämta sitt paket inom några timmar istället för att vänta ett par dagar. På det här sättet integreras kanalerna och det blir enklare och mer tilltalande för våra kunder att handla. Butikerna får e-handelsförsäljningen och vi syr ihop vårt omnikanalerbjudande mot kunden på ett grymt bra sätt, säger Björn Abild.

LÄS ÄVEN: Så lyckas Hemtex öka e-handeln via Instagram

Hemtex nya leveransmetod införs till en början i ett antal pilotbutiker runt om i Sverige. I början av 2018 ska tjänsten lanseras brett i alla Hemtex 148 butiker i Sverige och Finland.

Annons
Annons