Annons

H&M-rivalens moderbolag säljer online för 26 miljarder Vd:n Pablo Isla presenterar Inditex bokslut

H&M-rivalens moderbolag säljer online för 26 miljarder

2018-07-18 16:00

10 procent e-handel.

Den spanska modekoncernen Inditex, som omfattar bolag som Zara, Bershka och Massimo Dutti, har precis offentliggjort sina siffror för 2017. Året blev - inte minst e-handelsmässigt - ännu en framgång för koncernen.

LÄS ÄVEN: Zara raketar - väljer bort butiker för e-handel

E-handel på 47 marknader

Faktum är att Inditex är så nöjda med sin e-handelsutveckling att vd:n Pablo Isla benämnde koncernens omnikanalsstrategi som en "strategisk hörnsten" när han under gårdagen kommenterade Inditex tillväxt. Företaget hade vid slutet av 2017 etablerat någon form av e-handel på 47 marknader, vilket kan jämföras med de 96 marknader som har tillgång till Inditex-kedjornas fysiska butiker.

Inditex olika varumärken ska under året ha satsat på e-handeln genom att i en del länder exempelvis införa samma dag-leveranser och pickup-stationer för e-handelsbeställningar.

LÄS ÄVEN: H&M-konkurrenten öppnar sin första butik - med bara e-handel

Annons
Annons

E-handlar när det finns möjlighet

Omställningen till omnikanal och e-handel verkar ledas av Zara, som är Inditex största varumärke. Under 2017 etablerade Zara sin e-handel i bland annat Indien, Thailand och Vietnam, och det här året är det Australiens och Nya Zeelands tur. Men enligt Pablo Isla är e-handeln viktig även för koncernens övriga delar.  

- Alla Inditex varumärken tjänar på att integrera butikerna med en onlineplattform. Under 2017 stod e-handeln redan för 12 procent av den totala försäljningen i de 47 marknader där det finns möjlighet att handla av oss på nätet, säger han i ett pressmeddelande.

För helåret nådde Inditex en samlad omsättning på lite över 25 miljarder euro, eller 260 miljarder kronor, och e-handeln ska ha stått för tio procent. Resultatet landade på 3,37 miljarder euro.

LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta