Annons

Hemleverans med Best kördes av extern firma Ingen spårningsfunktion när Best använder underleverantör

Ehandel.se testar: Hemleverans med Best kördes av extern firma

2018-09-13 13:30

Ringde en gång och körde sedan vidare - och spårningsinformation gick inte att få.

Logistikaktören Best Transport har på senare år avancerat inom e-handelsbranschen och har i dag ett antal e-handlare - som till exempel Boozt, Skincity, Paradiset och Apotea - som sina kunder. Företaget har gjort sig ett namn inom samma dag-leveranserna, och erbjuder numera hemleveranser till ett antal regioner i Sverige.

LÄS ÄVEN: Fraktbolag levererar samma dag - sju dagar i veckan

Leveransfönster mellan 18.00 och 22.00

Vi på Ehandel.se tycker förstås att det är intressant att då och då testa de tjänster vi skriver om, och i förra veckan beställdes så en vara med hemleverans av Best Transport. Varan beställdes på kvällen, varpå beskedet blev att hemleveransen skulle ske dagen efter någon gång mellan klockan 18.00 och 22.00.

Av en olyckshändelse missade mottagaren (undertecknad) när budet ringde upp, och när missen upptäcktes efter 15 minuter var det för sent. Ny leveranstid kunde inte ordnas förrän tidigast dagen efter - då det på nytt var tidsintervallet 18.00 till 22.00 som gällde.

- Det ingår fem minuters väntetid i alla våra hemleveranser, något som är väl förankrat med våra åkerier. Det är också den väntetid trafikledningen har att förhålla sig till när kvällens körordning planeras. Att åka tillbaka till en mottagare 15 minuter efter ett misslyckat leveransförsök skulle få till följd att de mottagare som ligger i slutet på turlistan skulle få sina leveranser för sent (efter kl 22), förklarar Hanna Radoncic, marknadsansvarig på Best Transport, i ett mejl till Ehandel.se.

Ringde för få gånger

Enligt Hanna Radoncic, som tillägger att det går att avtala om att paketet lämnas vid dörren vid den händelse att leveransen misslyckas, är det dock meningen att budet ska ringa upp mer än en gång under de fem minuter som hon eller han maximalt väntar vid varje stopp. Något som alltså inte skedde i just det här fallet.

- Budet ska, under väntetiden, ringa upprepade gånger till mottagaren. För att säkerställa att så sker nästa gång kommer vi naturligtvis att prata med både chaufför och åkeri. Inom några veckor kommer vi också att lansera en ny hemleveransutbildning. I utbildningen finns det bland annat ett avsnitt där vi betonar att det alltid ingår fem minuters väntetid och att chauffören under väntetiden ska ringa upprepade gånger till mottagaren.

Direktkunder får halvtimmesfönster

Vidare skedde den aktuella leveransen inte av Best Transport, utan av en extern budfirma - både vid det första tillfället och det andra, som fick läggas till när den första leveransen misslyckades.

När det upplägget används får mottagaren en ganska begränsad möjlighet att följa sin leverans i realtid, även kallat "track and trace". I vanliga fall ska Best Transport både ha en karta där det går att följa leveransen, och dessutom ge ett uppskattat halvtimmesfönster då mottagaren får vara beredd på att ta emot sin leverans.

Men när en extern leverantör används får kunden bara besked om att paketet har anlänt till en terminal, och att leveransen beräknas ske inom de fyra utlovade timmarna. Det var alltså den servicen som vi fick nöja oss med den här gången, vilket både drog ner intrycket av tjänsten och förmodligen bidrog till att fönstret på fem minuter missades.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Best Transport köper upp "en av de bästa i södra Sverige"

GPS-spårning "kan dröja ett kort tag"

Enligt Hanna Radoncic är upplägget med en extern budfirma något om Best endast använder sig av i Helsingborg och Kristianstad, när det kommer till Skåne.

- När vi i undantagsfall använder en extern aktör kan det dröja ett kort tag tills tekniken integreras för GPS-spårning. När vi nu börjar köra i egen regi i Helsingborg kommer vi att använda GPS-spårningen som vanligt och därmed ta ytterligare ett steg närmre vår målbild.

Varför använder ni ens en underleverantör? Har ni expanderat för fort?

- Precis som för våra branschkollegor består vårt nätverk av våra egna terminaler, anslutna åkerier, franchisebolag och underleverantörer. Best Transport har idag cirka 240 anslutna åkerier. Några har varit med i många år, andra har precis tillkommit. Vi expanderar fort och nya åkerier ansluter sig till oss hela tiden. Det är vi oerhört glada för eftersom det är hård konkurrens om både bra åkerier och bra chaufförer. Där tror vi att vår stabilitet och justare villkor har gjort oss till en populär uppdragsgivare.

"Är tydliga med vår struktur"

Den absoluta majoriteten av Best Transports kunder är enligt Hanna Radoncic nöjda med företagets leveranser, och bolaget ska ha gjort bra ifrån sig både när det kommer till punktlighet och omdömen från kunderna.

Företaget erbjuder numera - enligt egna siffror - hemleveranser till 67 procent av Sveriges befolkning.

Är ni tydliga mot e-handlarna med hur leveransupplägget ser ut? Som slutkund tror man ju att man ska få samma variant oavsett var man bor.

- I dialogen med våra e-handelskunder är vi tydliga med vår struktur och hur vår hemleveranstjänst fungerar. Vi är också transparenta med att det i nuläget är några få procent av invånarna i vår hemleveransgeografi som inte (ännu) får GPS-spårning under last-mile, avslutar Hanna Radoncic.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se testar: Paket BankID-stoppades i PostNords app

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta